Hvordan er det å turnere i DKS?

Å reise rundt på skoler i Norge med Den kulturelle skolesekken er en unik opplevelse. Vi har spurt et knippe kunst- og kulturutøvere om deres erfaringer med DKS-turné.

Aktørene i Den kulturelle skolesekken (DKS) møter barn og unge i hele Norge, fra de yngste i barneskolen til de eldste på videregående. Ordningen er mangfoldig i form og innhold, så en produksjon kan være alt fra et forfattermøte for én klasse i et klasserom til en konsert for hele skolen i en konsertsal. Produksjonene kan være opplevelsesorienterte, men de kan også være deltakerorienterte, for eksempel i form av workshops.

Felles for alle DKS-produksjoner er at aktiviteten skjer i skoletiden, og at det er etterlatt inntrykk hos den enkelte elev som er det viktigste.

Les mer om DKS for utøvere og send inn forslag her


Erfaringer fra DKS-turné

Hvordan er det så å turnere i Den kulturelle skolesekken? Og hvorfor velger 4000 kunstnere og kulturutøvere å gjøre dette i løpet av et skoleår? Vi har spurt noen av de som har vært på veien med DKS om hvilke erfaringer de har gjort seg:
 

– En intens, krevende og veldig morsom reise

Danserne Mayombe og Jomo Masai ønsker å bryte ned barrieren mellom den profesjonelle danseren og publikum ved å gjenskape et energisk brasiliansk karneval i gymsalen.

– For meg er filmvisningene med DKS av de mest verdifulle

Dokumentarfilmskaper Solveig Melkeraaen elsker å møte barn og unge der de er, enten det er i bittesmå bygder eller store byer.

– Forestillingen åpnet et rom for samtale

Forteller og scenekunstner Mehda Zolfaqari tar opp tro og livssyn i sine forestillinger, og ser at mange elever har behov for å snakke om eksistensielle spørsmål.

– Det er givende når vi treffer en kreativ nerve i fellesskap

Musiker Gisle Haaland og fotograf Thomas Winje Øijord har truffet en elevgruppe som ofte ikke blir sett i hverdagen, men som responderer med en åpenhet de sjelden har opplevd.

– Det som skjer når en gymsal forvandles, er rett og slett magisk!

DKS har fått Sandra Kolstad til å forstå flere sider av egen musikk – og gitt henne klump i halsen av rørende møter.

– Jeg møtes av en stillhet som kommer helt fra magen

Dokumentarfilmregissør Sofia Haugan elsker å se forandringen i øynene til tenåringer når de møter noe de ikke forventer.

– DKS er en flott oppdragsgiver

Breakdanser Daniel Grindeland har holdt over tusen forestillinger i Den kulturelle skolesekken. Sjansen er stor for at han har besøkt akkurat din skole. Og latt seg begeistre av de fine møtene med elevene.

– At elevene er så medskapende har gitt ubetalelige øyeblikk

Teatersjef og skuespiller Mats Eldøen ønsker at hver forestilling skal være et eventyr – for utøverne og for elevene.

– Elevene ville ikke la meg gå

Filmskaper Emilie Blichfeldt har selv opplevd hvor jævlig det er å kjenne på kroppspresset som ungdom. Nå sprer hun bevissthet i klasserom landet rundt.

– DKS er et helt fantastisk tiltak

Dokumentarfilmskaper Audun Amundsen har bodd mange år i Indonesia, og drømmer om å lage et slags DKS for ungdommene der.

– Det kjekkaste er alt det smellsøte ungane spør om

Barnebokforfattar og musikar Roald Kaldestad spurde ein førsteklasse kva ein forfattar er. – Ein som reiser rundt og gjer folk glade, sa ein av elevane.


Toppbilde: Henrik Tidemann i forestillingen «Krokodilletyven» på Komma, visningsarena for litteratur. (Foto: Lars Opstad/Kulturtanken)