– Forestillingen åpnet et rom for samtale

Forteller og scenekunstner Mehda Zolfaqari tar opp tro og livssyn i sine forestillinger, og ser at mange elever har behov for å snakke om eksistensielle spørsmål.

– Jeg har jobbet med Den kulturelle skolesekken siden 2014, og har vært på turne fra Lindesnes til Nordkapp. Det beste er at man virkelig får reist og blitt kjent med Norge. Ikke minst er jeg veldig glad i å jobbe med barn og unge, noe DKS har gitt meg muligheten til. Ulempen er vel at man er så mye borte at man ikke kan ha rutiner.

Interreligiøs dialog

Mehda Zolfaqari er født i Iran og vokst opp i Oslo. Hun er profesjonell tolk/oversetter, forteller, scenekunstner og medlem av Fortellerhuset. Med DKS-forestillingen «Abraham i Bibelen og Koranen», som ble laget på bestilling fra DKS Buskerud og Drammen Sacred Festival, har hun reist Norge rundt i seks år.

– Som kanskje den eneste koranfortelleren i Norge har jeg vært opptatt av å se religiøse tekster fra et humanistisk og feministisk perspektiv, og bruke fortellingene i interreligiøs dialog.

– Utenfor DKS opptrer jeg for det meste med familieforestillinger basert på folkeeventyr og legender, mest egnet for de aller yngste. I DKS har jeg bare opptrådt for ungdomsskoler, videregående skoler og noen ganger voksenopplæring og folkehøgskoler.

Mehda Zolfaqari og Alf Martin Lie på scenen.
Mehda Zolfaqari og Alf Martin Lie i forestillingen «Abraham i Bibelen og Koranen». (Foto: Lars Opstad/Kulturtanken)


– «Abraham i Bibelen og Koranen» er det jeg definerer som forestilling for voksne. Forestillingen har også vært etterfulgt av samtale med elevene, som har dreid seg om alt fra personlige tema til eksistensielle spørsmål og samfunnsaktuelle temaer. Det jeg har oppdaget er at fortellinger åpner for samtale og kan være et godt utgangspunkt for dialog. Spesielt når det gjelder tro og livssyn, et tema som etter min erfaring finnes det en del berøringsangst for i klasserommet.

Fra syrisk til samisk ungdom

Zolfaqari forteller at det har vært mange minneverdige øyeblikk i løpet av årene på turné. Blant annet opptrådte de for en mottaksklasse i Mandal, hvor det var mange elever som hadde flyktet fra krigsherjede land som Syria og Afghanistan.

– Noen var sterkt traumatisert og skeptiske til religion, da de så religion som grunnen til at deres land lå i ruiner. Det å bli fortalt en religiøs fortelling fikk mange til å reagere, men samtidig åpnet det et rom for samtale om eksistensielle spørsmål, et rom som tilsynelatende hadde vært stengt. Det virket som elevene den dagen hadde veldig behov for å ta opp slike tema, forteller hun.

Hun har også blitt kjent med samisk ungdom i Kautokeino, hvor de fleste aldri hadde møtt en med muslimsk bakgrunn og stilte henne mange personlige spørsmål.

– De var ekstra opptatt av Abraham som, på linje med mange av deres familier, var en nomade. De sammenlignet rituell slakting med slakting av reinsdyr og snakket også om deres personlige forhold til kristendom og det de fortsatt praktiserte av naturreligion. Jentene lurte på hvordan unge kvinner går kledd i Iran og fikk meg også til å logge inn på Instagram og vise bilder av mine kusiner som bor i Iran.  

Sitat: Forestillingen åpnet et rom for samtale om eksistensielle spørsmål. Det virket som elevene hadde veldig behov for å ta opp slike tema. - Mehda Zolfaqari

Les mer om Mehda Zolfaqari og forestillingene hennes på mehda.no.

Les hva andre utøvere sier om å være på DKS-turné



Toppbilde: fra forestillingen «Abraham i Bibelen og Koranen». (Foto: Lars Opstad/Kulturtanken)