Martine Kveli på Markedet for Scenekunst 2022. Foto: Marte Glanville/Kulturtanken

– Det er en super måte å utvikle meg på som kunstner ved å virkelig måtte tilpasse meg publikummet og lytte til salen

Martine Kveli har vært DKS-utøver siden våren 2023. Skoleåret 2023/24 turnerer hun med produksjonen «En pappeske med historier» i Innlandet, Vestfold og Telemark, Nordland og Møre og Romsdal. Jenny-Marita Sørås og Kornelia Sletten Haugen bytter på å spille piano under turneen. Forestillingen sendes ut gjennom Det Andre Teatret

Hvordan er det å turnere i DKS?

Martine Kveli er skuespiller og danser. Foto: privat

– Det er helt knall. Altså, man får både jobbe med noe man virkelig liker og reise rundt i Norge. Man møter nye folk og ser nye steder. En vinn-vinn situasjon spør du meg!

Hva mener du er det mest unike ved å være en del av DKS sammenlignet med andre typer kunstneriske engasjementer?

– Det er en veldig trygg og god plattform, hvor du slipper å være alene om ansvaret. Ofte når man booker egne steder må man ordne alt, men her er det et samarbeid. I tillegg er det unikt å komme dit elevene er, jeg blir deres gjest på skolen. Ofte er det omvendt, at publikum må komme dit forestillingen er. Man blir også veldig tilpasningsdyktig ved at man får ulike rom å spille i og må justere seg etter det.

Hvordan har DKS-ordningen påvirket din tilnærming til formidling av kunst?

– Det gir en kjempeerfaring i det å teste ut en forestilling til en gitt målgruppe. Ofte når man spiller åpne forestillinger kommer det folk i alle aldre. I DKS er det veldig konsentrert, og man får da testet om forestillingen man har er tilpasset målgruppen. Responsen varierer også fra klasse til klasse, og jeg har erfart under DKS-turne at jeg må tilpasse meg publikummet for hver gang i mye større grad. Noen ganger tåler de at f.eks. stillheten i nummeret varer litt lengre med komisk effekt, og noen ganger må man gå videre i forestillingen fortere enn sist. Det er en super måte for meg å utvikle meg på ved å virkelig måtte tilpasse meg publikummet og lytte til salen.

Å reise på DKS-turné gir en kjempeerfaring i det å teste ut en forestilling til en gitt målgruppe.

Martine Kveli

Kan du dele et spesielt minne eller opplevelse du har hatt på en DKS-turné?

– Ungdom kan ofte synes det er flaut å vise følelser, som å le. Forestillingen min er en humorforestilling, så de gangene hvor ungdommene høylytt måpte, lo og sang med, det var en spesiell opplevelse. Jeg husker selv hvor langt inne det kunne sitte å åpenlyst vise tydelige følelser foran alle i klassen. Så når det skjedde på DKS-turné, følte jeg meg litt beæret.  

Bilder fra da «En pappeske med historier» ble vist på Markedet for scenekunst i 2022:

Foto: Marte Glanville / Kulturtanken