– Elevene ville ikke la meg gå

Filmskaper Emilie Blichfeldt har selv opplevd hvor jævlig det er å kjenne på kroppspresset som ungdom. Nå sprer hun bevissthet i klasserom landet rundt.

– Jeg vet at dette gjelder så mange flere enn meg. Litt på samme måte som en tidligere rusmisbruker ønsker jeg å vise at det finnes en vei ut, sier Blichfeldt om kroppspresset hun har levd med.

Med kortfilmen «How do you like my hair?» har hun siden 2019 holdt nærmere 50 visninger for ungdoms- og videregående trinn i en rekke fylker. Skjønt, ordet «visninger» er ikke helt dekkende, for filmskaperen bringer også inn scenekunst i DKS-møtene.

Flyer for kortfilmen "How do you like my hair?"
Flyer for «How do you like my hair?»

– Det handler først og fremst om møtet med elevene og samspillet som oppstår i deres respons. Men det dreier seg også om formidlinga. Jeg jobber ellers med film, men bruker her et helt spekter av ulike virkemidler – forestillinga er satt sammen av litt teater, litt stand up, mye foredrag og masse film. Og som nevnt interaksjon med elevene. De utsettes i starten for «Den Store Nesetesten» og spørsmål som oppstår ut fra denne erfaringa driver forestillinga videre. Det er det sosiale i disse møtene og den umiddelbare tilbakemeldinga som virkelig er forskjellig fra det å lage film.

Det handler om bevissthet

Blichfeldt ønsker å hjelpe elevene til å se – og ta stilling til – den massive påvirkningen vi alle er utsatt for i dagens kroppsfikserte samfunn.

– Kroppspresset oppstår når du gjør oppfatninga, om at det bare finnes en riktig måte å se ut på, til din egen. Forstår du at det er løgn og propaganda, forsvinner presset, sier hun.

Og elevene responderer på budskapet. Jenter har kommet bort til henne og fortalt at de ble inspirert til å ta fatt i gjengen sin og skape et bedre klima uten så mye fokus på kropp og utseende. Og på Gjøvik ble elevene så engasjert at hun ikke fikk avsluttet forestillingen.

– Klasserommet kokte sånn at temperaturen ikke ville legge seg. Elevene ville ikke la meg gå. De ville diskutere videre. Til slutt måtte vi vike grunnen for en annen klasse som hadde venta 20 minutter på å komme inn.

God oppdragsgiver

Blichfeldt roser også Den kulturelle skolesekken for å være en god ordning å jobbe med.

– DKS oppleves som en oppdragsgiver man kan stole på. Det er veldig ryddige arbeidsforhold med gode kontrakter og god kommunikasjon med de ulike fylkene/kommunene som arbeidsgiver. Jeg har også vært så heldig å få utvikle dette opplegget i samarbeid med Nordland fylkeskommune og tidligere Buskerud fylkeskommune, og fått støtte til utviklinga.

– Når jeg kommer ut på skolene føler jeg at blir tatt godt vare på og at folk er oppriktig interessert i opplegget mitt. Finere måte å oppleve landet på, finnes knapt nok.

Sitat: Klasserommet kokte sånn at temperaturen ikke ville legge seg. Elevene ville ikke la meg gå. De ville diskutere videre. - Emilie Blichfeldt

Les mer om Emilie Blichfeldt, filmen og DKS-forestillingen på påvirka.no.

Les hva andre utøvere sier om å være på DKS-turné


Toppbilde: Emilie Blichfeldt (Foto: Erika Hebbert)