Visuell kunst - DKS for utøvere

Visuell kunst i Den kulturelle skolesekken (DKS) rommer fagområdene billedkunst, kunsthåndverk, design og arkitektur. 

Det er ingen bestemte krav til teknikk, format eller metode for en DKS-produksjon. Det er imidlertid et viktig prinsipp at DKS formidler profesjonell kunst og kultur, og at ordningen ikke skal være en erstatning for skolenes egen kunst- og håndverkundervisning.

En DKS-produksjon kan altså ta alle tenkelige former: Maleri, fotografi, tegning, grafikk eller video. Skulptur, installasjon, stedsspesifikke og relasjonelle uttrykk. Lydkunst, performance, nettkunst, street art, grafitti, tegneserier, billedbøker eller artists’ books. Kunsten kan være gjenstandsbasert, men like gjerne ta form av handlinger, hendelser og situasjoner.

Visningsformatet kan for eksempel være en utstilling, en klasseromsvisning, et verksted eller en fremføring. Det kan skje i et galleri, på en scene, i en gymsal, en skolegård eller i et klasserom. Det kan omfatte flere hundre elever, eller en enkelt skoleklasse.

En visning eller fremføring kan vare i 45 minutter, mens et verksted gjerne tar noe lengre tid. Det finnes en rekke eksempler på produksjoner som varer over flere dager, men disse krever ofte spesielle avtaler med skolen og skolens lærere.

Et forslag til DKS merket som «visuell kunst» blir behandlet av fagansvarlig for dette området i fylker (evt. kommuner). I noen tilfeller behandles det av et eksternt råd av fagfeller. Forslag kan merkes med flere fagområder dersom det favner over flere kunstuttrykk.

Satsene for formidlingsarbeid i DKS er regulert gjennom en rammeavtale mellom Creo og KS. Se gjeldende satser her.

Produksjoner som benytter verk, objekter eller annet materiale som er beskyttet under loven om opphavsrett, må klarere dette slik at opphavspersonene får vederlag i henhold til avtaleverket. BONO har inngått en pilotavtale om rettigheter og vilkår for bruk av visuelle verk som benyttes i kunstformidling i Den kulturelle skolesekken (DKS). Se mer info under.

Se DKS for utøvere og Ofte stilte spørsmål for generell info om forslagsprosessen og behandlingstid.

Vederlagsavtale med BONO

All visuell kunst som vises fram i Den kulturelle skolesekken kan være vederlagsberettiget. Derfor skal samtlige verk som vises registreres i et eget skjema. Det er BONO som tar hånd om selve vederlagsberegningen og utbetaler vederlaget til kunstnerne.

Vederlagsavtalen mellom BONO og Kulturtanken skal legge til rette for at det betales vederlag til rettighetshavere for bruk av opphavsrettslig beskyttede visuelle verk i DKS. Avtalen omfatter alle kunstverk som vises i DKS, også de som formidles av andre enn kunstneren selv.  Avtalen omfatter visuelle verk skapt av både norske og utenlandske kunstnere som for eksempel maleri, skulptur, fotografier, kunsthåndverk, tekstil, grafikk, tegninger, illustrasjoner, installasjoner og videoverk, som er opphavsrettslig vernet i henhold til åndsverkloven. Denne loven beskytter kunstnere mot at andre bruker deres kunstverk uten tillatelse, og kunstnere kan kreve et rimelig vederlag for bruk/visning av kunsten.

Avtalen mellom BONO og Kulturtanken omfatter kun verk som har blitt registrert i DKS-portalen, og gjelder for den ordinære kunstformidlingen som gjennomføres i regi av DKS, inkludert på skoler i landet, på besøk hos utstillingssteder eller i kunstnerverksted. Fra 2024 registreres vederlaget etter at produksjonen er blitt antatt og programmert inn i DKS.

Se veiledning som viser hvordan du registrerer verk i DKS-portalen 

Les mer om vederlag i DKS

Visuell kunst – veileder for innmelding av forslag

Relaterte saker

Hvordan er det å turnere i DKS?

Å reise rundt på skoler i Norge med Den kulturelle skolesekken er en unik opplevelse. Vi har spurt et knippe kunst- og kulturutøvere om deres erfaringer.