BITWaves - komponer og fremfør din egen musikk Bergen

arrow_back Produksjoner

BIT20 Ensemble vil tilby et skaperverksted med appen BITWaves. Elevene vil oppleve hvordan de selv kan komponere og spille musikk med lyder de samler på egenhånd. På slutten av dagen blir resten av skolen invitert til konsert med nykomponert musikk. Lærerne vil få et gratis og enkelt verktøy som de kan benytte i videre undervisning i musikk. Elevene får stimulert sin kreativitet og skaperkraft gjennom samarbeid og digitale verktøy med tett veiledning av våre formidlere. Prosjektet skal gå over én skoledag med to formidlere, og være tilpasset grupper på 25 elever på mellomtrinnet.

OBS MAX 25 elevplasser på hver verkstedpåmelding. 


Varighet

5 timer (En hel skoledag - 5 timer er standard for verksted)

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Ikke behov, men vi ønsker svært gjerne at musikklærerne ved skolen deltar under prosjektet.

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

25

Oppriggingstid

30 minutter

Nedriggingstid

30 minutter

Arena/rom

Klasserom, Annet eller lignende

Antall utøvere

2

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Klasserom. Elevene skal også kunne bevege seg rundt på skoles område.

Helt siden oppstarten i 1989 har BIT20 Ensemble vært engasjert i å skape interesse, kunnskap og forståelse for kunstfeltet bredt i befolkningen. De har satset spesielt på barn og unge gjennom arbeid med ulike prosjekter i regionen i snart 30 år.

De har erfart at: 

  • Deltakelse i kunstneriske prosesser utvider elevene sin forståelse av hva musikk kan være.
  • Lytting som sanseerfaring åpner for en annen type konsentrasjon enn den elevene utvikler i en vanlig skolehverdag.
  • Elever med læringsmessige eller sosiale utfordringer tar ofte nye og positive roller i musikalsk samspill med resten av klassen.
  • Kollektive musikalske erfaringer styrker klassemiljøet.
  • Opplevelsen av mestring og samhold knyttet til det å gjennomføre en konsert styrker den enkelte elev sin selvfølelse og identitet. 
  • Musisering styrker kreativitet som personlig egenskap: Evnen og viljen til å ta en sjanse. 

BITWaves – komponer og fremfør din egen musikk!

Varighet: Én full skoledag med skaperverksted

Antall elever: opp til 25

Målgruppe: elever på mellomtrinnet, 5. 6. og 7. trinn, og deres lærere

Antall formidlere: 2

OM BITWAVES-APPEN

BITWaves ble utviklet av Stian Remvik ved BEK i 2015, som en musikkapp for BIT20 Ensemble til bruk i komposisjonsprosjekt og musikkproduksjon. BITWaves er finansiert av BIT20 Ensemble gjennom våre utviklingsprosjekt, og skal primært brukes i undervisning og formidling rettet mot barn og unge. Appen er gratis og er tilgjengelig for nedlastning for både iOS og Android-enheter på både mobil og nettbrett.

Med BITWaves kan du ta opp lyd, og spille av lydene gjennom å føre fingrene over skjermen. I denne nye versjonen kan du også spille polyfonisk ved å bruke flere fingre samtidig. Ved å bevege fingrene over skjermen, kan du gjøre lydene mørkere og saktere. Hvordan høres lyden av et klirrende vannglass ut når lyden blir mørk og langsom? Helt nytt i denne versjonen er at du kan lage komposisjoner ved å sette lydene sammen i sekvens, og at du kan lagre de og spille de av.

BITWaves legger opp til leken og personlig komponering og avspilling fordi du i sekvensdelen ikke blir «styrt» av et grid. Musikkappen lar også dem som ikke kan spille instrumenter eller lese noter lage musikk av lyder de selv lager og som finnes rundt oss.

RELEVANT I UNDERVISNING

Gjennom BITWaves tilbyr BIT20 er et unikt musikkverktøy som kan brukes som utgangspunkt til samtlige mål i “Læreplan i musikk”, innen både musisering, komponering, lytting og refleksjon. Tilbakemeldinger de har fått, viser at nettopp de strenge begrensningene i appen gjør den til et ekstraordinært verktøy i musikkundervisningen. Nettopp på grunn av sine begrensninger, legges det til rette for et stort kreativt handlingsrom hos brukeren. Gjennom DKS-tilbudet, blir lærerne godt kjent med verktøyet, og står fritt til å bruke det i egen undervisning senere. På denne måten ønsker BIT20 å gjøre komposisjon og digital musisering lettere ilgjengelig i klasserommet.


TIMEPLAN FOR ET PROSJEKT

Dagen er tredelt: introduksjon, skaperverksted og fremføring. BIT20 provianterer alt nødvendig utstyr, blant annet klassesett med nettbrett, hodetelefoner, profesjonelt lydanlegg og projektor til visuell fremvisning.

Introduksjon

Dagen starter med en kort introduksjon av BIT20 Ensemble, samt elevdrøftinger rundt spørsmålet; «Hva er musikk?». I denne økten er målet å åpne ørene for de lydene vi kan finne i våre omgivelser, samt å utvide forståelsen for hva musikk kan være. Økten resulterer i en felles liste over ulike lydtyper vi kjenner og hører. Eksempler kan være lyder som er lange, korte, lyse, mørke, skjærende, bløte, knasete osv.

Deretter får elevene og lærerne en presentasjon av BITWaves-appen og lærer hvordan de kan gjøre lydopptak med den.

Skaperverksted del 1


Elevene og lærerne får så i oppgave å gjøre ulike feltopptak med appen som verktøy. Denne aktiviteten kan gjøres individuelt, men helst i små grupper. Med utgangspunkt i listen over lydtypene, skal gruppene gjøre opptak av inntil syv ulike lydkilder som samsvarer med oppgaven. Gjennom lytting, utforsking og samarbeid jakter de på interessante lyder i nærområdet, både inne og ute.

Når gruppene kommer tilbake, skal lydene presenteres for de andre gjennom lydanlegget. Klarer vi høre hvor lyden er hentet? Hvilken lydtype er det?

Skaperverksted del 2

Videre presenteres appens andre funksjon for klassen; komponering. Feltopptakene kan nå arrangeres, systematiseres og gjennom kreativt arbeid organiseres til en komposisjon som varer i ett minutt. Hver gruppe får ulike oppgaver med kompositoriske rammer (form og/eller stemninger). Her lytter de gjennom hodetelefoner, mens utøverne går rundt og veileder. Etter et gitt klokkeslett skal komposisjonene være ferdig, og det er igjen tid for fremvisning. Her kobles enhetene til både lyd- og bildeanlegg slik at resten av klassen både får se og høre komposisjonen. Etter hver fremvisning blir det refleksjon over det de har hørt og prosessen de har vært gjennom.

Arrangert av

Bergen kommune

Produsert av

Utøvere

Håkon Skjæret

Owen Weaver

Andre medvirkende

BIT20 stab med daglig leder, produsent og kommunikasjonsansvarlig vil bidra til prosjektene.

Gruppenavn

BIT20 Ensemble

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

KUNSTNERISKE OG FAGLIGE RESSURSER

Teaching artist BIT20 Ensemble, Håkon Skjæret

Siden 2018 har Håkon Skjæret vært engasjert i BIT20 som formidler og nå også fagansvarlig for videreutvikling av ensemblets formidlings-aktiviteter. Han er sterkt bidragsytende i planlegging og gjennomføring av våre prosjekter. Tilbakemeldinger på hans arbeid fra både elever og andre medvirkende, lærere og foreldre er svært positive. Elevene er entusiastiske og får lære nye metoder og samarbeidsformer. Lærerne forteller at de gjennom våre prosjekter får oppleve elevene sine på nye måter og de blir inspirert til hvordan de kan jobbe med elevgruppen på nye måter.

Håkon Skjæret er utdannet musikkpedagog og klassisk slagverker ved Norges musikkhøgskole i Oslo. Som musiker har han opparbeidet bred samspillerfaring fra ulike arenaer som korps, band, brassband, sinfonietta, orkester og ulike kammermusikkgrupper med fokus på samtidskunst. Som slagverker har han utmerket seg med evne til å jobbe konseptuelt og tverrfaglig i sine kunstprosjekt. Den pedagogiske bakgrunnen hans spenner fra alt fra instrumentalopplæring til klasseromsundervisning, kurs, seminar og workshops. Hans arbeidsmetoder bygger på en relasjonell tilnærming til kunst gjennom samskaping - et tankesett fra den internasjonale Teaching Artistry-bevegelsen.

Håkon arbeider tett med øvrig stab i BIT20, og særlig sammen med daglig leder og kunstnerisk leder. Håkon samarbeider på de fleste DKS-prosjekter med Owen Weaver, som også har hatt en fast tilknytning til ensemblet de siste årene.

Perkusjonisten Owen er en utøver som kombinerer rytme, støy og stillhet på let etter det musikalske potensialet i hverdagslivet. Han bruker hjemmelagde instrumenter og elektroniske lyder for å konstruere et lydunivers som kombinerer original musikk, improvisasjon og samarbeid med ledende komponister i vår tid. Som engasjert pedagog har Owen undervist på Yale, Cornell, CalArts, University of California på Berkeley, Rikers Island Correctional Facility og offentlige skoler i New York og Bergen. I 2018 mottok Owen sin doktorgrad i musikkvitskap fra Hartt School.

Kunstnerisk leder BIT20
Trond Madsen er musiker og dirigent fra Bergen, og har vært fast medlem som slagverker i ensemblet siden 2006. Trond har også vært del av formidlingsteamet vårt i mange år. Fra 2012 til 2016 var han assistentdirigent og kunstnerisk rådgiver for Baldur Brönnimann. Trond blei engasjert som ensembleleder for BIT20 i 2018.

Trond har ansvar for utviklingen av BIT20 sitt kunstneriske innhold og profil i tett samarbeid med musikerne i ensemblet, BIT20 sitt kunstneriske råd og med administrasjonen. Han har også et overordnet kunstnerisk ansvar for utvikling og innhold i ensemblet sine ulike aktiviteter og prosjekt rettet mot barn, unge og andre deltakere.

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig
Produsent/fagansvarlig

Ragni Stoltenberg, tlf: +47 95 28 58 42, e-post: ragni.stoltenberg@bergen.kommune.no

Ann Christin Jenssen, tlf: +47 40 81 81 51, e-post: ann.jenssen@bergen.kommune.no

Kontaktperson utøver

Håkon Skjæret, tlf: +47 95 48 00 62, e-post: hakon@bit20.no

Stig Rasmussen, tlf: +47 97 65 52 17, e-post: stig@bit20.no