Kort fortalt

- Verdenslitteraturens store klassikere

arrow_back Produksjoner

Vi gjør en lang historie kort og fengslende for elevene på småskoletrinnet. Kort fortalt – klassikere er fortellerforestillinger med tre litterære klassikere adaptert og tilrettelagt for barn og ungdom.

Elevene kommer inn i et lyssatt og stemningsfullt klasserom, nesten som en teatersal, og dras inn i fortellingen og glemmer tid og sted. Veien til gode leseopplevelser kan være tung, og da er det fint med et vennlig, lite dytt og formidling som fenger. Her er tre klassiske bokverk gjort om til muntlig fortelling som trollbinder elevene i løpet av en skoletime.

Fortellerne Sara Birgitte Øfsti, Tjodun Felland og Kristine Haugland tar med seg elevene inn i bøkenes magiske univers. Der møter de tre internasjonale og berømte litterære verk: Hamlet av William Shakespeare, Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas og Kamerat Napoleon av George Orwell. Det handler om urettferdighet og demokrati, sjalusi og hevn, kjærlighet og makt. Fortellingene er tilpasset og gitt form som fenger og skaper gjenkjennelse hos barna. Selve fortellingene varer i omlag 40 minutter, og hele opplegget i 60 minutter. 

Se egen lærerveiledning og under nyttig informasjon. Der finner dere også mer informasjon om forfatterne og fortellingene. 


Varighet

1 timer

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Gjerne ca tre stk bærehjelp.

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

90

Oppriggingstid

60 minutter

Nedriggingstid

30 minutter

Arena/rom

Klasserom, Annet eller lignende

Antall utøvere

3

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Kort fortalt er av intimformat, og vi ønsker at rommene er avgrensede og skjermet fra eventuell støy.

Forarbeid på skolen

Elevene deles inn i tre grupper på maks 40 elever, gjerne på tvers av vanlig gruppeinndeling.

En detaljert lærerveiledning med forslag til forarbeid, faktaark m.m. ligger som vedlegg på denne nettsiden. Den sendes også til skolen i god tid i forkant av besøket. Det er opp til lærerne når dette skal brukes. Ta kontakt med Sara Birgitte (se kontaktinfo under) dersom dere lurer på noe vedr. lærerveiledningen.

På forestillingsdagen

Fortellerne kommer til skolen med hver sin scenevegg og scenelys. I samarbeid med lærerne finner fortellerne tre steder på skolen, som egner seg til fortellerstund. Det kan være alt fra bak scenen i gymsalen til et vanlig klasserom. Fortellerne ominnreder rommene og gjør klart til tre ulike fortellinger, som gjennomføres parallelt. Publikum får sitte på stoler, pulter og matter.

Rommene må kunne lukkes og skjermes fra lyd og innsyn.

Konseptet er fleksibelt og skreddersys i møte med skolens rammer og behov.

Elevene samles til felles oppstart og loddtrekning. Ingen vet på forhånd hvilken gruppe som får høre hvilken fortelling. Alle ”vinner” en fortelling og gruppene følger hver sin forteller. I etterkant er elevene breddfulle av inntrykk og trang til å dele, og fortellingene lever videre.

Utøverne tar kontakt med skolen i god tid før besøket for å sikre at alt praktisk er på plass. Alle lærere og ansatte som blir involvert i dette DKS-besøket må i rimelig tid få tilgang til denne informasjonen og ha lest den på forhånd.

DKS er for alle elever. Kulturkontakten har ansvar for å tilrettelegge, finne egnede rom og orientere skolens elevarrangører.

Når Sara Birgitte, Tjodun og Kristine kommer til skolen tar kulturkontakten og/eller elevarrangører imot dem.

Lykke til med besøket!

Arrangert av

Innlandet fylkeskommune

Produsert av

Stiftelsen Litteraturhuset i Fredrikstad og FortellerLab Oslo. Manus Kristine Haugland, Sara Birgitte Øfsti og Øystein Vestre. Forestillingen er støttet av Sparebankstiftelsen.

Utøvere

Kristine Haugland

Sara Birgitte Øfsti

Tjodun Felland

Andre medvirkende

Gruppenavn

Øfsti/Felland/Haugland

Idé/opplegg

FortellerLab Oslo

Om kunstner / utøver / gruppe

Alle utøverne er blant Norges mest erfarne profesjonelle utøvere av muntlig fortellerkunst. Alle har lang og bred erfaring med fortellerforestillinger, blant annet DKS i mange fylker. Alle utøverne er en del av FortellerLab Oslo, som utforsker og utvikler fortellerkunstens sjanger. Alle har også hatt sentrale roller i Fortellerfestivalen, som kunstnerisk leder, styremedlem, utøver, leder av symposium m.m.

 

Sara Birgitte Øfsti er førstelektor, forsker og prosjektleder ved OsloMet, Estetiske fag. Hun har undervist, arrangert og produsert fortellerkunst i mange sammenhenger, og bl.a. vært kunstnerisk leder for Fortellerfestivalen i Norge og Fortellerscenen i Oslo.

 

Tjodun Felland er aktuell med produksjonen Solfager og Ormekongen, en utforsking av hvordan formidle middelalderballader. Hun har lang erfaring med kommunikasjon, språkopplæring og integrering av voksne flyktninger gjennom å initiere, utvikle og gjennomføre nyskapende undervisningsopplegg for Oslo kommune.

 

Kristine Haugland har arbeidet med fysisk teater og fortellerkunst siden 2003. Hun har blant annet vært med De Eventyrlige Fabelfanter, FabelAkt, Norsk Fortellerforum, Andre Historier, Ung Fortellerscene og UPOLERT. Kristine arbeider hovedsakelig som utøvende scenekunstner og har turnert land og strand rundt med forestillinger for DKS. Hun debuterte med barneboka "Tiril langt, langt borte" høsten 2019. 

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig
Produsent/fagansvarlig

Widar Aspeli, tlf: +47 901 56 653, e-post: widar.aspeli@innlandetfylke.no

Kontaktperson utøver

Sara Birgitte Øfsti , tlf: +47 906 07 481, e-post: post@sarabirgitte.no