Novellemysteriet - Ta kontakt med DKS for å bestille og få tilsendt til skolen

Bestillingstilbud


Novellemysteriet er litteraturformidling i form av et spill. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, er målet å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur.  

Svuuuuusj! Neeeei! Lukk vinduet, det blåser inn! Hjeeeelp!
Skaden er allerede skjedd. Løse papirark flyr veggimellom på kontoret til forfatteren Marie og hennes fire forfatterkolleger. Alle var akkurat ferdige med hver sin novelle. Fem ferdige manuskript, som lå i sirlig stablete bunker, har vinden fra vinduet nå blandet i et salig sammensurium. Marie forsøker febrilsk å finne sin novelle, det er nesten umulig å vite hvilke ark som tilhører hvilken novelle. Men hun klarer å finne første og siste side. Nå trenger hun desperat hjelp til å finne igjen resten av sidene i novellen sin!

Tar klassen din utfordringen?

 


Annen informasjon

keyboard_arrow_down

Varighet

1 timer og 30 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Nei

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

25

Oppriggingstid

10 minutter

Nedriggingstid

5 minutter

Arena/rom

Klasserom, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Elevene må sitte i grupper med avstand mellom gruppene, og ved bord eller pulter.

Oppgaven er følgende: Manusene til 5 norske samtidsnoveller er blåst ned fra bordet og ligger spredt utover gulvet. Nå blir det elevenes oppgave å finne fram til riktig novelle før tiden renner ut, gjennom tekstkabal som blander papirbaserte tekstfragmenter i en kortstokk og oppgaver som må løses i Virtual Reality og Augmented Reality. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, ønsker vi å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur. Som oppfølging medfølger en antologi med alle novellene, samt et læreplantilpasset undervisningsopplegg. Klassesettet kan gjenbrukes.

Slik fungerer spillet:

Praktisk:

  • Elever jobber i grupper på opptil fem, Maksimalt 25 elever.
  • Hver gruppe må ha en fulladet iPhone eller Android.
  • Alle på gruppen kommer til å bruke VR briller minst en gang gjennom spillet.
  • Last ned appen og følg instruksjoner som vises på skjerm.
  • Det er fem oppgaver som skal løses.
  • Spillet går på tid.
  • Fasiten kommer til slutt.

 

Hvert spill:

  • Kort instruksjon.
  • VR-briller.
  • Start- og sluttkort.
  • 24 kort fordelt i fem valører.
  • Kart til en labyrint (instrukser følger i spillet).

Tid: Ca. 60 minutter
Et klassesett inneholder 5 spill. Hvert spill innholder en sammenleggbar VR-brille i papp, spillkort og spillinstruksjoner, 5 antologier med alle novellene som er med i spillet. Elevene får med seg hjem et eksemplar hver til odel og eie.

Elevene trenger: Minimum en smartphone på hver gruppe, samt muligheten for å laste ned spillets app gratis.

Spillet er utviklet etter oppfordring fra, og i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Innlandet og Den kulturelle skolesekken Viken. Det er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt, Steffen Sørum, og designer og spillmaker, Erlend Askhov, som står bak Novellemysteriet. Våren 2020 ble det  gjennomført en pilot av spillet sammen med elever i videregående skole. En oppfølgingstest ble gjort høsten 2020.

Les om denne piloten på hjemmesidene våre: https://www.denkulturelleskolesekken.no/viken/2020/03/09/novellemysteriet%E2%80%AF-tett-samarbeid-mellom-ekte-og-virtuell-verden/

Utøvere og produsenter

keyboard_arrow_down

Arrangert av

Viken fylkeskommune

Produsert av

Erlend Askhov og Steffen Sørum, Lykkelandet forlag, i samarbeid med Den kukturelle skolesekken Viken / Gunnar Vilberg og Turnéorganisasjonen Hedmark / Widar Aspeli.

Utøvere

Steffen R.M. Sørum

Andre medvirkende

Idé/opplegg

Steffen Sørum og Erlend Askhov, i samarbeid med DKS Viken og DKS Innlandet/Turnéorganisasjonen

Om kunstner / utøver / gruppe

Novellemysteriet er utviklet av Lykkelandet forlag i samarbeid med Den kulturelle Skolesekken Viken og Turnéorganisasjonen.

App og teknologiske løsninger er utviklet i samarbeid med Point media, et selskap som er eksperter på VR- og AR-teknologi

Kulturtanken har finansiert et forskningsprosjekt knyttet til spillets innovative, pedagogiske bruk av teknologi og litteratur. Spillet eies og distribueres av Welt as.

Kontakt

keyboard_arrow_down

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Jørgen Greiner, tlf: +47 481 81 909, e-post: jorgeng@viken.no

Kontaktperson utøver

Gunnar Vilberg, tlf: +47 924 88 670, e-post: gunnarv@viken.no

Steffen R.M. Sørum, tlf: +47 408 53 757, e-post: steffensorum@gmail.com