Novellemysteriet - Bestilling

Åpen periode

arrow_back Produksjoner

Manusene til 5 norske samtidsnoveller er blåst ned fra bordet og ligger spredt utover gulvet. Nå blir det elevenes oppgave å finne fram til riktig novelle før tiden renner ut Tar klassen din utfordringen? 

Novellemysteriet er litteraturformidling i form av et spill. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, er målet å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur.  

Svuuuuusj! Neeeei! Lukk vinduet, det blåser inn! Hjeeeelp!
Skaden er allerede skjedd. Løse papirark flyr veggimellom på kontoret til forfatteren Marie og hennes fire forfatterkolleger. Alle var akkurat ferdige med hver sin novelle. Fem ferdige manuskript, som lå i sirlig stablete bunker, har vinden fra vinduet nå blandet i et salig sammensurium. Marie forsøker febrilsk å finne sin novelle, det er nesten umulig å vite hvilke ark som tilhører hvilken novelle. Men hun klarer å finne første og siste side. Nå trenger hun desperat hjelp til å finne igjen resten av sidene i novellen sin!

Tekst til timeplan
Klassen spiller litteraturspillet "Novellemysteriet, og får med seg en bok hjem. Opplevelsen er levert av Den kulturelle skolesekken i Viken. 

 

 


Nyttig informasjon

keyboard_arrow_down

Varighet

1 timer

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Nei

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

25

Oppriggingstid

10 minutter

Nedriggingstid

5 minutter

Arena/rom

Klasserom, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Elevene må sitte i grupper med avstand mellom gruppene slik at de i minst mulig grad hører hva den andre gruppen sier. Elevene må sitte rundt et bord eller pulter.

Spillutfordringen er følgende: Manusene til 5 norske samtidsnoveller er blåst ned fra bordet og ligger spredt utover gulvet. Nå blir det elevenes oppgave å finne fram til riktig novelle før tiden renner ut, gjennom tekstkabal som blander papirbaserte tekstfragmenter i en kortstokk og oppgaver som må løses i Virtual Reality og Augmented Reality. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, ønsker vi å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur. Som oppfølging medfølger en antologi med alle novellene, samt et læreplantilpasset undervisningsopplegg.

NB: Klassesettet kan i teorien gjenbrukes, men ikke som en fullverdig DKS-opplevelse. 

Slik fungerer spillet:

Praktisk:

  • Elever jobber i grupper på opptil fem,
  • Hver gruppe må ha en fulladet iPhone eller Android.
  • Alle på gruppen kommer til å bruke VR briller minst en gang gjennom spillet.
  • Last ned appen og følg instruksjoner som vises på skjerm.
  • Det er fem oppgaver som skal løses.
  • Spillet går på tid.
  • Fasiten kommer til slutt.

 

Hvert spill:

  • Kort instruksjon.
  • VR-briller.
  • Start- og sluttkort.
  • 24 kort fordelt i fem valører.
  • Kart til en labyrint (instrukser følger i spillet).

Tid: Ca. 60 minutter

Vi sender klassesett tilpasset antall elever i den enkelte klasse. Det er maksimalt 5 elever på hver spillgruppe. Hver spillgruppe får en sammenleggbar VR-brille i papp, spillkort og spillinstruksjoner. I tillegg får alle elevene med seg hjem en antologie med  novellene som er med i spillet. 

Elevene trenger: Minimum en smartphone på hver gruppe, samt muligheten for å laste ned spillets app gratis.

Spillet er utviklet etter oppfordring fra, og i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Innlandet og Den kulturelle skolesekken Viken. Det er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt, Steffen Sørum, og designer og spillmaker, Erlend Askhov, som står bak Novellemysteriet. Våren 2020 ble det  gjennomført en pilot av spillet sammen med elever i videregående skole. En oppfølgingstest ble gjort høsten 2020.

Les om denne piloten på hjemmesidene våre: https://www.denkulturelleskolesekken.no/viken/2020/03/09/novellemysteriet%E2%80%AF-tett-samarbeid-mellom-ekte-og-virtuell-verden/

Utøvere og produsenter

keyboard_arrow_down

Arrangert av

Viken fylkeskommune

Produsert av

Erlend Askhov og Steffen Sørum, Lykkelandet forlag, i samarbeid med Den kukturelle skolesekken Viken / Gunnar Vilberg og Turnéorganisasjonen Hedmark / Widar Aspeli.

Utøvere

Steffen R.M. Sørum

Andre medvirkende

Gruppenavn

Steffen Sørum og Erlend Askhov

Idé/opplegg

Steffen Sørum og Erlend Askhov, i samarbeid med DKS Viken og DKS Innlandet/Turnéorganisasjonen

Om kunstner / utøver / gruppe

Novellemysteriet er utviklet av Lykkelandet forlag i samarbeid med Den kulturelle Skolesekken Viken og Turnéorganisasjonen.

App og teknologiske løsninger er utviklet i samarbeid med Point media, et selskap som er eksperter på VR- og AR-teknologi

Spillet eies av Welt as.

Kontakt

keyboard_arrow_down

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Bertha-Cecilie Øvergaard, tlf: +47 984 95 340, e-post: berthao@viken.no

Ole Jacob Evensen, tlf: +47 977 55 480, e-post: oleev@viken.no

Produsent/fagansvarlig

Gunnar Vilberg, tlf: +47 924 88 670, e-post: gunnarv@viken.no

Kontaktperson utøver

Steffen R.M. Sørum, tlf: +47 408 53 757, e-post: steffensorum@gmail.com