Novellemysteriet - Bestilling Viken Hele året

NB: Turnédatoer er fiktive. Skolen velger selv når spillet gjennomføres. Spillene leveres til skolen etter nærmere avtale med kulturkontakt.

arrow_back Produksjoner

Fem ferdige novellemanuskript er ved et uhell blitt blandet sammen. Forfatteren Marie finner første og siste side av sin novelle, men trenger hjelp til å finne resten. Tar klassen din utfordringen? 

Elevene skal finne fram til en riktig norsk samtidsnovelle. Dette gjør de gjennom å løse en tekstkabal, som blander papirbaserte tekstfragmenter i en kortstokk, og oppgaver som må løses i Virtual Reality og Augmented Reality.

Ved å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, er ønsket å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur. 

Etter å ha gjennomført spillet, får hver enkelt elev med seg en antologi hjem. Denne boken inneholder alle novellene som er med i spillet. Bøkene blir sendt til skolen sammen med spillet. 

Det kommer ingen utøver til skolen. Vi sender  klassesett tilpasset antall elever i den enkelte klasse, som gjennomfører spillet sammen med lærer.

NB: Turnédatoer er fiktive. Skolen velger selv når spillet gjennomføres. Spillene leveres til skolen etter nærmere avtale med kulturkontakt. 

Tekst til timeplan
Klassen spiller litteraturspillet "Novellemysteriet, og får med seg en bok hjem. Opplevelsen er levert av Den kulturelle skolesekken i Viken. 

 

 


Varighet

1 timer

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Nei

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

2000

Oppriggingstid

10 minutter

Nedriggingstid

5 minutter

Arena/rom

Klasserom, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Elevene må sitte i grupper med avstand mellom gruppene slik at de i minst mulig grad hører hva den andre gruppen sier. Elevene må sitte rundt et bord eller pulter.

Slik fungerer spillet:

Praktisk:

  • Elever jobber i grupper på opptil fem,
  • Hver gruppe må ha en fulladet iPhone eller Android.
  • Alle på gruppen kommer til å bruke VR briller minst en gang gjennom spillet.
  • Last ned appen og følg instruksjoner som vises på skjerm.
  • Det er fem oppgaver som skal løses.
  • Spillet går på tid.
  • Fasiten kommer til slutt.

 

Hvert spill:

  • Kort instruksjon.
  • VR-briller.
  • Start- og sluttkort.
  • 24 kort fordelt i fem valører.
  • Kart til en labyrint (instrukser følger i spillet).

Tid: Ca. 60 minutter. 

Vi sender klassesett tilpasset antall elever i den enkelte klasse. Det er maksimalt 5 elever på hver spillgruppe. Hver spillgruppe får en sammenleggbar VR-brille i papp, spillkort og spillinstruksjoner. I tillegg får altså alle elevene med seg hjem en bok med alle novellene som er med i spillet. 

Elevene trenger: Minimum en smarttelefon på hver gruppe, og muligheten for å laste ned spillets app gratis.

Spillet er utviklet etter oppfordring fra, og i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Innlandet og Den kulturelle skolesekken Viken. Det er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt, Steffen Sørum, og designer og spillmaker, Erlend Askhov, som står bak Novellemysteriet. Våren 2020 ble det  gjennomført en pilot av spillet sammen med elever i videregående skole. En oppfølgingstest ble gjort høsten 2020.

Les om denne piloten på hjemmesidene våre: https://www.denkulturelleskolesekken.no/viken/2020/03/09/novellemysteriet%E2%80%AF-tett-samarbeid-mellom-ekte-og-virtuell-verden/

Arrangert av

Viken fylkeskommune

Produsert av

Erlend Askhov og Steffen Sørum, Lykkelandet forlag, i samarbeid med Den kukturelle skolesekken Viken / Gunnar Vilberg og Turnéorganisasjonen Hedmark / Widar Aspeli.

Utøvere

Steffen R.M. Sørum

Andre medvirkende

Gruppenavn

Steffen Sørum og Erlend Askhov

Idé/opplegg

Steffen Sørum og Erlend Askhov, i samarbeid med DKS Viken og DKS Innlandet/Turnéorganisasjonen

Om kunstner / utøver / gruppe

Novellemysteriet er utviklet av Lykkelandet forlag i samarbeid med Den kulturelle Skolesekken Viken og Turnéorganisasjonen.

App og teknologiske løsninger er utviklet i samarbeid med Point media, et selskap som er eksperter på VR- og AR-teknologi

Spillet eies av Welt as.

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Jørgen Greiner, tlf: +47 48 18 19 09, e-post: jorgeng@bfk.no

Produsent/fagansvarlig

Gunnar Vilberg, tlf: +47 92 48 86 70, e-post: gunnarv@bfk.no

Kontaktperson utøver

Steffen R.M. Sørum, tlf: +47 40 85 37 57, e-post: steffensorum@gmail.com