Bestillingstilbud
Novellemysteriet er litteraturformidling i form av et spill. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, er målet å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur.
Svuuuuusj! Neeeei! Lukk vinduet, det blåser inn! Hjeeeelp!
Skaden er allerede skjedd. Løse papirark flyr veggimellom på kontoret til forfatteren Marie og hennes fire forfatterkolleger. Alle var akkurat ferdige med hver sin novelle. Fem ferdige manuskript, som lå i sirlig stablete bunker, har vinden fra vinduet nå blandet i et salig sammensurium. Marie forsøker febrilsk å finne sin novelle, det er nesten umulig å vite hvilke ark som tilhører hvilken novelle. Men hun klarer å finne første og siste side. Nå trenger hun desperat hjelp til å finne igjen resten av sidene i novellen sin!
Tar klassen din utfordringen?
1 timer og 30 minutter
Nei
Se kalender
25
10 minutter
5 minutter
Klasserom, Auditorium, Aula, Annet eller lignende
Nei
Nei
Nei
Elevene må sitte i grupper med avstand mellom gruppene, og ved bord eller pulter.
Oppgaven er følgende: Manusene til 5 norske samtidsnoveller er blåst ned fra bordet og ligger spredt utover gulvet. Nå blir det elevenes oppgave å finne fram til riktig novelle før tiden renner ut, gjennom tekstkabal som blander papirbaserte tekstfragmenter i en kortstokk og oppgaver som må løses i Virtual Reality og Augmented Reality. Gjennom å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, ønsker vi å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur. Som oppfølging medfølger en antologi med alle novellene, samt et læreplantilpasset undervisningsopplegg. Klassesettet kan gjenbrukes.
Slik fungerer spillet:
Praktisk:
Hvert spill:
Tid: Ca. 60 minutter
Et klassesett inneholder 5 spill. Hvert spill innholder en sammenleggbar VR-brille i papp, spillkort og spillinstruksjoner, 5 antologier med alle novellene som er med i spillet. Elevene får med seg hjem et eksemplar hver til odel og eie.
Elevene trenger: Minimum en smartphone på hver gruppe, samt muligheten for å laste ned spillets app gratis.
Spillet er utviklet etter oppfordring fra, og i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Innlandet og Den kulturelle skolesekken Viken. Det er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt, Steffen Sørum, og designer og spillmaker, Erlend Askhov, som står bak Novellemysteriet. Våren 2020 ble det gjennomført en pilot av spillet sammen med elever i videregående skole. En oppfølgingstest ble gjort høsten 2020.
Les om denne piloten på hjemmesidene våre: https://www.denkulturelleskolesekken.no/viken/2020/03/09/novellemysteriet%E2%80%AF-tett-samarbeid-mellom-ekte-og-virtuell-verden/
Viken fylkeskommune
Erlend Askhov og Steffen Sørum, Lykkelandet forlag, i samarbeid med Den kukturelle skolesekken Viken / Gunnar Vilberg og Turnéorganisasjonen Hedmark / Widar Aspeli.
Steffen R.M. Sørum
Steffen Sørum og Erlend Askhov, i samarbeid med DKS Viken og DKS Innlandet/Turnéorganisasjonen
Novellemysteriet er utviklet av Lykkelandet forlag i samarbeid med Den kulturelle Skolesekken Viken og Turnéorganisasjonen.
App og teknologiske løsninger er utviklet i samarbeid med Point media, et selskap som er eksperter på VR- og AR-teknologi
Kulturtanken har finansiert et forskningsprosjekt knyttet til spillets innovative, pedagogiske bruk av teknologi og litteratur. Spillet eies og distribueres av Welt as.
Jørgen Greiner, tlf: +47 481 81 909, e-post: jorgeng@viken.no
Gunnar Vilberg, tlf: +47 924 88 670, e-post: gunnarv@viken.no
Steffen R.M. Sørum, tlf: +47 408 53 757, e-post: steffensorum@gmail.com