NB: Turnédatoer er fiktive. Skolen velger selv når spillet gjennomføres. Spillene leveres til skolen etter nærmere avtale med kulturkontakt.
Fem ferdige novellemanuskript er ved et uhell blitt blandet sammen. Forfatteren Marie finner første og siste side av sin novelle, men trenger hjelp til å finne resten. Tar klassen din utfordringen?
Elevene skal finne fram til en riktig norsk samtidsnovelle. Dette gjør de gjennom å løse en tekstkabal, som blander papirbaserte tekstfragmenter i en kortstokk, og oppgaver som må løses i Virtual Reality og Augmented Reality.
Ved å bruke moderne teknologi som ungdom kjenner, er ønsket å tilgjengeliggjøre og åpne øynene deres for ny norsk litteratur.
Etter å ha gjennomført spillet, får hver enkelt elev med seg en antologi hjem. Denne boken inneholder alle novellene som er med i spillet. Bøkene blir sendt til skolen sammen med spillet.
Det kommer ingen utøver til skolen. Vi sender klassesett tilpasset antall elever i den enkelte klasse, som gjennomfører spillet sammen med lærer.
NB: Turnédatoer er fiktive. Skolen velger selv når spillet gjennomføres. Spillene leveres til skolen etter nærmere avtale med kulturkontakt.
Tekst til timeplan
Klassen spiller litteraturspillet "Novellemysteriet, og får med seg en bok hjem. Opplevelsen er levert av Den kulturelle skolesekken i Viken.
1 timer
Nei
Se kalender
2000
10 minutter
5 minutter
Klasserom, Auditorium, Aula, Annet eller lignende
Nei
Nei
Nei
Elevene må sitte i grupper med avstand mellom gruppene slik at de i minst mulig grad hører hva den andre gruppen sier. Elevene må sitte rundt et bord eller pulter.
Slik fungerer spillet:
Praktisk:
Hvert spill:
Tid: Ca. 60 minutter.
Vi sender klassesett tilpasset antall elever i den enkelte klasse. Det er maksimalt 5 elever på hver spillgruppe. Hver spillgruppe får en sammenleggbar VR-brille i papp, spillkort og spillinstruksjoner. I tillegg får altså alle elevene med seg hjem en bok med alle novellene som er med i spillet.
Elevene trenger: Minimum en smarttelefon på hver gruppe, og muligheten for å laste ned spillets app gratis.
Spillet er utviklet etter oppfordring fra, og i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Innlandet og Den kulturelle skolesekken Viken. Det er forfatter og faglig leder for Forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt, Steffen Sørum, og designer og spillmaker, Erlend Askhov, som står bak Novellemysteriet. Våren 2020 ble det gjennomført en pilot av spillet sammen med elever i videregående skole. En oppfølgingstest ble gjort høsten 2020.
Les om denne piloten på hjemmesidene våre: https://www.denkulturelleskolesekken.no/viken/2020/03/09/novellemysteriet%E2%80%AF-tett-samarbeid-mellom-ekte-og-virtuell-verden/
Viken fylkeskommune
Erlend Askhov og Steffen Sørum, Lykkelandet forlag, i samarbeid med Den kukturelle skolesekken Viken / Gunnar Vilberg og Turnéorganisasjonen Hedmark / Widar Aspeli.
Steffen R.M. Sørum
Steffen Sørum og Erlend Askhov
Steffen Sørum og Erlend Askhov, i samarbeid med DKS Viken og DKS Innlandet/Turnéorganisasjonen
Novellemysteriet er utviklet av Lykkelandet forlag i samarbeid med Den kulturelle Skolesekken Viken og Turnéorganisasjonen.
App og teknologiske løsninger er utviklet i samarbeid med Point media, et selskap som er eksperter på VR- og AR-teknologi
Spillet eies av Welt as.
Jørgen Greiner, tlf: +47 48 18 19 09, e-post: jorgeng@bfk.no
Gunnar Vilberg, tlf: +47 92 48 86 70, e-post: gunnarv@bfk.no
Steffen R.M. Sørum, tlf: +47 40 85 37 57, e-post: steffensorum@gmail.com