Ni tips til skoleleder
Skoleleder har i praksis det overordnede ansvaret for å knytte Den kulturelle skolesekken opp mot fagfornyelsen.
En skoleleder som ser DKS som et viktig verktøy for måloppnåelse og tar ansvar for gjennomføringen, bidrar til å videreutvikle og forbedre tilbudet. Her er konkrete tips til hvordan du lykkes.
En kulturkontakt kan være en lærer, bibliotekar, en kollega i ledergruppen din – eller kanskje deg selv?
Les mer om kulturkontaktrollen: https://www.denkulturelleskolesekken.no/oslo/kulturkontakt/
Gjerne i form av nedsatt tid eller en tidsressurspott. Vurder muligheten til å kompensere på linje med et samlingstyrer-tillegg. Kulturkontaktene er det viktigste bindeleddet mellom DKS og skolen, og god kommunikasjon og organisering tar tid!
Kulturverter er elever som har deltatt på elevarrangørkurs, som DKS og Miniøya arrangerer hver høst. Målet med kurset er å gi elevene verktøy og opplæring i å planlegge, gjennomføre og evaluere kulturarrangementer fra DKS, i tillegg til egne arrangementer. Kulturvertene blir representanter når utøverne kommer på besøk til skolen.
Les mer om elevarrangørkurs her: https://www.denkulturelleskolesekken.no/oslo/elever/
Vi er avhengig av gode støttespillere fra skolens ledelse. Engasjement smitter!
Alle produksjonene i kulturprogrammet til DKS Oslo kan knyttes opp til læreplanen. Visste du at det er lærere og elever som sitter i programrådet og er med å bestemme hvilke produksjoner som turnerer i Oslo?
Den kulturelle skolesekken har vært en del av regjeringens kulturpolitiske satsing for grunnskolen siden 2001, og etter hvert ble også videregående skole innlemmet i ordningen. Dette betyr at i dag får alle elever, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. trinn på videregående skole, oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom DKS.
Perfekte anledninger er planleggingsdager i august og fellesmøter på skolen.
Mange av våre produksjoner har for- og etterarbeid knyttet til DKS-produksjonen. Derfor er det viktig å oppfordre lærerne til å bruke tid på dette.
Les også om lærerens rolle her: https://www.denkulturelleskolesekken.no/oslo/laerer/
Hvordan løfter de DKS-ordningen på andre skoler? Hvordan løser de praktiske utfordringer og hvem pleier å ta i mot utøverne når de kommer?
Vis gjerne denne informasjonsfilmen: kulturtanken.no/dks-video
Delta på DKS-besøket når du kan. Lærere setter stor pris på en leder som deltar, og engasjementet vil spre seg.