DKS i skolen
DKS kan sees i sammenheng med danningsoppdraget til skolen og skal støtte opp under målsettingene i læreplanverket. Det er viktig å inkludere skoleledere, kulturkontakter, lærere og elever som sentrale aktører i DKS-ordningen. Sammen skal vi videreutvikle et mangfoldig og relevant DKS-tilbud som samspiller med læreplanene i skolen.
DKS er organisert på fylkes- og kommunenivå. Det nasjonale overbygget til DKS er Kulturtanken – Den kulturelle skulesekken i Norge. Kulturtanken ønsker at både skoleledere, lærere og elever skal kjenne eierskap til DKS-ordningen.
DKS-produksjoner kan styrke bevisstheten om kunst og kultur i opplæringen. Slik kan DKS bidra som en ressurs for å nå målsettingene i skolen, både innenfor den overordnede delen av læreplanen og i kompetansemålene for ulike fag.
«Arbeidet med Den kulturelle skulesekken skal skje i et godt samarbeid mellom kultur- og utdanningssektoren på alle nivåer. Det skal sikres god forankring og tid til planlegging i skolen.» Fra prinsipp for Den kulturelle skulesekken (Stortingsmelding nr.8 (2007- 2008): «Kulturell skulesekk for framtida»).