En gruppe elever rekker hendene i været.

Elevtilbakemeldinger i DKS

Elevenes tilbakemeldinger på kunst- og kulturopplevelsene i DKS er viktig. I tillegg kan refleksjon og vurdering av opplevelsen støtte læreplanens mål om å styrke elevenes vurderingsevne.

Et nytt verktøy for elevmedvirkning er nå tilgjengelig for mellomtrinnet og ungdomstrinnet på alle skoler i Norge. Dette verktøyet gir elevene en enkel og engasjerende måte å gi tilbakemeldinger etter å ha deltatt i Den kulturelle skolesekken (DKS). For lærerne blir det en praktisk plattform for å starte refleksjon og samtaler om opplevelsene. 

Skjermdump fra elevtilbakemeldingsverktøyet.

Enkelt og lærerikt

Verktøyet er designet for å gjøre elevmedvirkning enkelt og meningsfylt. Elevene fyller ut et digitalt skjema hvor de beskriver, vurderer og reflekterer over DKS-opplevelsen – en prosess som tar rundt 10 minutter. Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo har bidratt i utviklingen av verktøyet når det gjelder styrking av elevenes vurderingskompetanse, samt å knytte verktøyet opp mot læreplanen.

Spørsmålene i skjemaet gir DKS-planleggere verdifull innsikt i elevenes tanker, forventninger og opplevelser. Verktøyet gir også rom for refleksjon, der elevene blir oppfordret til å ta stilling til hva de likte – eller ikke likte – og begrunne hvorfor. For ungdomstrinnet inkluderer opplegget også spørsmål om de ville anbefalt opplevelsen videre, og i så fall til hvem.

Forskningsbasert og brukervennlig

Verktøyet er utviklet av Kulturtanken i samarbeid med Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Det er grundig testet med både elever og lærere, og spørsmålene er nøye utformet for å være lettfattelige og relevante for elever med ulik kunst- og kulturforståelse.

Alle svar gis gjennom flervalgsalternativer for å sikre personvernet, noe som også gjør det raskt og enkelt å bruke i klasserommet.

Skjermdump fra elevtilbakemeldingsverktøyet.

Slik fungerer det i praksis

Verktøyet er tilgjengelig gjennom DKS-portalen for alle klasser på 5.–10. trinn. Kulturkontakten ved skolen mottar en e-post med lenke til skjemaet tre dager før en DKS-turné starter. Lenken deles videre med lærerne, som enkelt kan vise skjemaet på storskjerm i klasserommet.

Elevene kan deretter logge seg inn med nettbrett eller PC via QR-kode eller kode på nettsiden mening.dks.no.