En gruppe elever rekker hendene i været.

Elevtilbakemeldinger i DKS

Tilbakemeldinger fra elever, lærere, kulturkontakter og utøvere er sentralt i arbeidet med å utvikle innholdet i DKS.

Tilbudet fra Den kulturelle skolesekken er i kontinuerlig utvikling og forbedring. Et av de viktigste verktøyene vi har for å øke kvaliteten og verdien på innholdet i DKS er tilbakemeldinger.

I 2025 ble det lansert et nytt verktøy for tilbakemeldinger for elever. Det arbeides videre med oppdatering av eksisterende tilbakemeldingsfunksjonalitet for lærere, kulturkontakter og utøvere.

Tilbakemeldinger fra elever

Mening- DKS er et digitalt verktøy for elever i 5.-10. klasse der de får si sin mening om DKS-opplevelsen og reflektere rundt det de har vært med på. Det er designet for å gjøre elevmedvirkning enkelt og meningsfylt.

Verktøyet bidrar til å utvikle fagovergripende kompetanser gjennom et forløp der elevene beskriver, vurderer, begrunner og reflekterer over kunst- og kulturopplevelsen.

Elevene besvarer spørsmål på sine digitale enheter og det tar ca. 10 minutter.

 ▶Trinn 1 – Individuell pålogging

Lærer viser påloggingssiden via lenke fra kulturkontakt. Elevene åpner verktøyet på nettbrett (QR-kode) eller PC (mening.dks.no + 8-sifret kode).

Trinn 2 – Individuelle svar

Elevene svarer på spørsmål om DKS-besøket: hva de likte, hvorfor, og hvordan det traff dem. De velger og rangerer begrunnelser som personlig relevans, samfunnsrelevans og kvalitet.

Trinn 3 – Deling i par

Elevene diskuterer svarene sine med en partner. Samtalen bygger på en oppsummering av deres egne svar.

Trinn 4 – Oppsummering i plenum

Læreren leder en klassesamtale hvor elevene kan dele inntrykk og meninger.

Se lærerveiledning (pdf) for mer info om hvordan det tas i bruk i klasserommet.

Hvordan få tilgang på Mening- DKS?

En ny og unik lenke til Mening-DKS opprettes hver gang skolen får besøk av DKS. Dette sikrer at elevenes tilbakemeldinger kan settes i sammenheng med det de har opplevd. Lærere får den unike lenken av skolens kulturkontakt.

Lenke til Mening- DKS distribueres også automatisk til kulturkontakt pr epost tre dager før DKS-arrangementet.

Kulturkontakten finner lenke i Kulturkalenderen i innlogget løsning i DKS-portalen, under arrangement. Lenken kan enkelt deles med lærerne som tar det i bruk med elevene.

Skjermdump fra elevtilbakemeldingsverktøyet.

Spørsmålene i skjemaet gir DKS verdifull innsikt i elevenes forventninger, opplevelser og vurderinger. Tilbakemeldingene fra elevene bidrar til utvikling av DKS-ordningen lokalt, regionalt og nasjonalt.

Verktøyet er grundig testet med både elever og lærere, og spørsmålene er nøye utformet for å være lettfattelige og relevante for elever med ulik kunst- og kulturforståelse. Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo har bidratt i utviklingen av verktøyet.

Test Mening-DKS 5. – 7.klasse

Test Mening-DKS 8. – 10. klasse

Skjermdump fra elevtilbakemeldingsverktøyet.

Tilbakemeldinger fra kulturkontakter og lærere

For lærere og kulturkontakter finnes et digitalt skjema der det stilles ulike spørsmål om arrangementet og der det også bes om tilbakemeldinger på for- og etterarbeid. Kulturkontaktene blir også bedt om å svare på spørsmål om den praktiske gjennomføringen av arrangementet.

Tilbakemeldingsskjema lærer og kulturkontakt opprettes per skole og knyttes automatisk til en turné når en klasse tildeles til et arrangement.

NB: Skjemaet er fra og med 22.04.2025 oppdatert med nytt design og det er igjen muligheter for å svare i fritekstfelt. 

Tilbakemeldinger fra utøvere

Utøvere får tilsendt skjema for tilbakmeldinger etter avsluttet turne. Skjemaet ber om svar på både forbedringspotensiale, mottakelse på skolene, respons og praktisk samarbeid med DKS. Det er mulighet til å svare med fritekst.

Fakta om elevtilbakemeldingsverktøyet

  • Utviklet av Kulturtanken i samarbeid med Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.
  • Tilgjengelig for elever på mellomtrinn og ungdomstrinn og knyttes til alle DKS-produksjoner til denne målgruppen.
  • Er et hjelpemiddel for lærere til å knytte DKS-opplevelsene til overordnede mål i læreplanen.
  • Utviklet med støtte fra Regionale forskningsfond Oslo.

Les mer om hvordan verktøyet brukes