Et innblikk - 7. trinn i nært møte med animasjon

Det er en strålende vinterdag på Bjørnemyr skole da animatør Pjotr Sapegin og scenograf Kristin Günther ankommer skolen. De skal møte elever fra 7. trinn for å vise og snakke om animasjonsfilmen «Menneskets opprinnelse». Dette er den andre dagen på deres turnérunde på Nesodden denne sesongen.

Pjotr og Kristin har meg seg en god mengde bokser og kofferter inn i visningsrommet på Bjørnemyr skole. Stolene i rommet er allerede satt opp i rekker, vinduene blendet for lyset, og lerretet er rullet ned. Det er klart for visning. Ansatte og elever ved skolen har forberedt skolebesøket. Pjotr og Kristin trenger en halv times tid for å pakke ut av koffertene, og rigge klart før elevene ankommer rommet.

Kristin Günther, rekvisitør og scenograf (Foto: Tanja Steen/DKS Viken)

Kristin innleder med å fortelle og vise bilder fra arbeidet bak filmen «Menneskets opprinnelse». Etterhvert får vi dykke inn i filmens univers da Kristin setter på første visning av filmen. Vi møter den opprørske tenåringen og jordboer Nora, og hennes forestillinger om at vi kommer fra den firkantede krystallplaneten. Kanskje det er slik det hele henger sammen? Hvor hører vi egentlig til?

Animatør Pjotr Sapegin (Foto: Tanja Steen/Viken DKS)

Etter filmen får elevene bli med på en demonstrering av hvordan man kan lage en animasjonsfilm, her ved hjelp av stop-motion teknikk. Pjotr lager en mini animasjonsfilm med blant annet figurer fra filmen «Menneskets opprinnelse». Han plasserer figurene på toppen av de lyssatte glassplatene/glassbordet før han begynner å bevege figurene. Han knipser med kamera, beveger en arm, knipser med kamera, beveger litt til, knipser med kamera, og beveger igjen. Slik fortsetter han til han trykker play på stop-motion programmet, og vips har han laget noen sekunders animasjonsfilm.

Pjotr (Foto: Tanja Steen/Viken DKS)

Elevene får hele tiden følge arbeidet fra lysbordet, men også live på det store lerretet. Vi får et innblikk i de små viktige detaljer i figurenes bevegelser, hva som gjør de så levende, og ikke minst en følelse av tålmodigheten som kreves i en animatørs arbeidsdag. Kristin og Pjotr tar også elevene igjennom filmen en gang til og viser hvordan de har løst ulike scener. Hvordan lagde de stjernestøv? Hvordan lagde de planeter?

Etterhvert får elevene studere utstyret som Pjotr og Kristin har tatt med seg. De flokker seg rundt bordet med glassplatene, figurene og en rekke rekvisitter. Alt fra salt, bomull, isopor, leire og mye annet som har vært levende i filmen «Menneskets opprinnelse».  

Elever og lærer fra 7. trinn på Bjørnemyr skole (Foto: Tanja Steen/DKS Viken)
Elever og lærer fra 7. trinn på Bjørnemyr skole (Foto: Tanja Steen/DKS Viken)

Underveis i besøket har en del av elevene vist interesse og stilt en rekke spørsmål, og er det ikke noen som fikk sagt noe under visningene er virkelig anledningen der nå. Det er mye latter og samtaler der de sirkler rundt animatørenes rekvisitter og verktøy.

«Wow» sier Lotte, Anna og Nora som er veldig fornøyd med besøket. «Det var veldig kult og inspirerende» poengterer Lotta videre.

De forteller også at de har prøvd å lage animasjonsfilm med stop-motion teknikk tidligere, men da med kroppene sine. De fikk veldig lyst til å prøve mer etter dette besøket.

Lotte, Anna og Nora (Foto: Tanja Steen/DKS Viken)