Våg! 2.- og 3. trinn

arrow_back Produksjoner

Våg! er en forestilling som handler om vennskap. Forestillingen tar opp ting som ofte oppstår i en nær relasjon: identitet, konflikt, felleskap, kommunikasjon, samarbeid. Med humor, lek og alvor følger vi Jon og Håkons vennskap gjennom oppturer og nedturer.

Hvordan kan vi vise nærhet til hverandre i en verden hvor vi stadig kommer lenger fra hverandre? Våger vi å stille opp for hverandre, eller lukker vi oss i oss selv?

Våg! er en spektakulær forestilling som begeistrer, utfordrer og kan skape ettertanke.

Våger du?

Våg! er en del av Scenekunstbrukets reportoar.


Varighet

45 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Setter pris på bærehjelp i forkant og etterkant av forestillingen.

Sted

Se kalender

Oppriggingstid

60 minutter

Nedriggingstid

40 minutter

Arena/rom

Gymsal, Aula eller lignende

Tal på utøvere

3

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Vi ønsker helst gymmsal/hall siden det er god demping i gulvet. Helst ikke aula eller auditorium med betonggulv eller annet hard underlag.

Våg! Er en danseforestilling av og med Jon Bugge Mariussen (koreograf, danser og perkusjon), Håkon Odden (medkoreograf og danser) og Johanne Løkensgard Mjøs (musiker og arrangør).

Forestillingen viser et vennskap mellom to gutter. Hvordan håndterer man nærhet i en nær relasjon? Hva er greit å gjøre, hva er ikke? Hvordan møter vi hverandre når man har det vanskelig? Tør vi å være åpne og ærlige med hverandre? Hva vil det si å være både maskulin og sårbar? Forestillingen setter i gang samtaler rundt hva det vil si å være venner, om hva maskulinitet er, og hvordan man både kan være tøff, og sårbar på en gang.

Forestillingen passer både på barne- og ungdomsskolen. Vi har erfaring med begge deler i DKS, og forestillingen tilpasses alderstrinnene. På mellomtrinnet er det et større fokus på lek og de får en opplevelse av å se spektakulær dans. På ungdomstrinnet når i tillegg tematikken rundt identitet og tilhørighet tydeligere fram. Vi har også ved flere anledninger vist forestillingen for et voksent publikum (se lenger ned) og har fått svært gode tilbakemeldinger, så vi tror den kan treffe godt også på videregående skole.

Relasjonen mellom Håkon og Jon kan forstås på mange måter. Noen opplever det som en lek mellom venner, mens andre ser det som noe mer. Det er nettopp denne tvetydigheten vi er på jakt etter. I etterkant av forestillingen har Håkon og Jon en prat med elevene om hva de opplevde det handler om. Flere ganger har Håkon og Jon fått spørsmål om de er kjærester. «Hva tror dere?» svarer de. Dette har satt i gang mange spennende samtaler om hva det vil si å være en venn, hva maskulinitet kan være, og om nærhet og seksualitet er det samme. Kan to menn vise nærhet til hverandre uten at det automatisk blir oppfattes som at de er kjærester?

 

Arrangert av

Trondheim kommune

Produsert av

Utøvere

Jon Bugge Mariussen

Johanne Mjøs

Håkon Håvelsrud Odden

Andre medvirkende

Gruppenavn

Bardus

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevene lærer å kjenne de verdiene og tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )
  • å gi innsikt i vår historie og kultur. Denne innsikten er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å gi innsikt i vår historie og kultur. Det er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å skape felles referanserammer. Felles referanserammer er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet, dette skaper samhold og forankrer den enkeltes identitet i et større fellesskap og i en historisk sammenheng.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å støtte skolens ansvar for å ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn. Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes. ( 1.1 Menneskeverdet )
  • å vise at i en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å vise mangfold og innsikt i hvordan vi lever sammen med ulike perspektiver, holdninger og livsanskuelser. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Kine Kvarme Tørring, tlf: +47 95 15 43 68, e-post: kine.kvarme.torring@ou.trondheim.kommune.no

Produsent/fagansvarlig

Kine Kvarme Tørring, tlf: +47 95 15 43 68, e-post: kine.kvarme.torring@ou.trondheim.kommune.no

Kontaktperson utøver

Jon Bugge Mariussen, tlf: +47 46 66 46 32, e-post: jon@mariussen.com