Pilegrimene i Nidaros, 6. trinn

arrow_back Produksjoner

Oppmøte er: hvor Sverres gate og Schirmers gate møtes, og det går en sti ned til Nidelva. Det er viktig at elevene ikke venter inne på området til Nidelven skole. Det forstyrrer elevene ved Nidelven skole.  

I middelalderen var Nidarosdomen og Olav den helliges grav det viktigste pilegrimsmålet i Nord-Europa. Formidlere fra Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider tar elevene med på vandring den siste delen av pilegrimsleden inn til Nidarosdomen. Vi snakker om pilegrimsreiser før og nå, og i ulike religioner og kulturer, og reflekterer sammen med elevene over hvorfor mennesker er villige til å legge ut på lange reiser for å komme til et hellig sted. Vi besøker Nidarosdomen, hvor målet er oktogonen, der Olav den helliges kropp lå i et sølvskrin i middelalderen. Vi ser på hvordan kirka er bygd for å ta imot alle pilegrimene som kom til byen.


Varighet

1 timer og 20 minutter (80 min)

Sted

Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider – Nidarosdomen

Maks publikumsantall

20

Antall utøvere

1

Viktig informasjon til lærere og elever før besøket

Første halvdel av besøket foregår utendørs. Gi beskjed dersom det er elever som ikke har mulighet til å gå stien langs Nidelva, slik at vi kan avtale en tilpassing av opplegget

Eventuelle forberedelser til besøk

Forberedelse er ikke påkrevd, men elevene vil ha utbytte av å ha snakket litt om Olav den hellige og helgener før besøket.

I middelalderen var Nidarosdomen og Olav den helliges grav det viktigste pilegrimsmålet i Nord-Europa. Formidlere fra Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider tar elevene med på vandring den siste delen av pilegrimsleden inn til Nidarosdomen. Vi snakker om pilegrimsreiser før og nå, og i ulike religioner og kulturer, og reflekterer sammen med elevene over hvorfor mennesker er villige til å legge ut på lange reiser for å komme til et hellig sted. Vi besøker Nidarosdomen, hvor målet er oktogonen, der Olav den helliges kropp lå i et sølvskrin i middelalderen. Vi ser på hvordan kirka er bygd for å ta imot alle pilegrimene som kom til byen.

Arrangert av

Trondheim kommune

Produsert av

Utøvere

Andre medvirkende

Gruppenavn

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevene lærer å kjenne de verdiene og tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )
  • å gi innsikt i vår historie og kultur. Denne insikten er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å gi møter med ulike kulturuttrykk og tradisjoner. Disse erfaringene bidrar til å forme elevenes identitet. Et godt samfunn er tuftet på et inkluderende og mangfoldig fellesskap. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å støtte skolens ansvar for å ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn. Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes. ( 1.1 Menneskeverdet )
  • å vise at i en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å vise mangfold og innsikt i hvordan vi lever sammen med ulike perspektiver, holdninger og livsanskuelser. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Guri Krog Dodig, tlf: +47 97 07 27 45, e-post: guri.dodig@ou.trondheim.kommune.no

Produsent/fagansvarlig

Kontaktperson utøver

Åse Huseth, tlf: +47 93 83 83 10, e-post: aase.huseth@nidarosdomen.no