uke 38 og 43
DRA MEG BAKLENGS INN I FUGLEKASSA!
Ja, det er faktisk mulig – på film!
Gjennom animasjonsteknikken pixillasjon, kan vi få få mennesker til å gå rett gjennom vegger, fly i luften, forsvinne ned i gulvet, og gjøre alle mulige urealistiske ting. I løpet av skoledagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm.
Alle kan delta på verkstedet, men Pixillasjon passer kanskje særlig bra for aktive elever, som gjennom grovmotorisk aktivitet lærer om hvordan ett og ett bilde kan bli en morsom film – og at film er gøy!
Verkstedet gjennomføres av Mats Grorud. Han er utdannet animatør og har erfaring med å tilrettelegge animasjonsverksted for elever med spesielle behov.
Tekst til ukeplan: Animatør Mats Grorud kommer til skolen for å gjennomføre et filmverksted. Opplevelsen er levert fra Den kulturelle skolesekken i Buskerud
God opplevelse!
2 timer
Ja, fint med litt bærehjelp
Se kalender
16
30 minutter
30 minutter
Klasserom eller lignende
1
Nei
Ja
Nei
Mats trenger et eget rom der han kan jobbe med elevene. Klasserom eller stort grupperom med blending.
I løpet av dagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm, og det er altså elevene selv som spiller hovedrollene. Gjennom lek og egne forslag lager de sin lille historie om barn som gjør de underligste ting. Målet med dagen er å gi elevene en morsom filmopplevelse som også kan inspirere noen til å ville lage mer film, og i alle fall bli nysgjerrige på filmmediet. Her opplever barna hvordan det alltid er noen som står bak kamera og velger ut hva som skal skje og hva som skal filmes.
PRAKTISK GJENNOMFØRING OG FORBEREDELSE
Mats jobber med én liten gruppe av gangen på eget rom (2–4 elever) i ca 20-25 minutter pr.gruppe.. Mats lager en plan for dette sammen med skolen. Når elevene ikke er inne hos Mats, kan de lage navnelapper og tegninger, eller de kan ha annen undervisning.
Det er nødvendig at skolen vurderer antall lærere som skal være til stede sammen med sine elever. Hovedansvarlig lærer og filmskaper må ha tett dialog i forkant med hensyn til elevenes sammensetning og ulike behov, samt fordeling av pauser og konkrete oppgaver.
Det er fint om skolen har klargjort en projektor med lerret/lys vegg og høyttalere slik at det er mulig å vise pixillasjonsfilmen i stort format på slutten av dagen. Dette trenger ikke være i samme rom som Mats jobber i sammen med elevene.
Buskerud fylkeskommune
Mats Grorud
Mats Grorud
Mats Grorud
Mats Grorud
Mats Grorud
Aimi Wallumrød, tlf: +47 92 20 70 28, e-post: aimiw@bfk.no
Aimi Wallumrød, tlf: +47 92 20 70 28, e-post: aimiw@bfk.no
Mats Grorud, tlf: +47 92 86 68 31, e-post: mats.grorud@gmail.com