Brennende minner er en gripende dokumentarfilm på 80 minutter, koblet til et formidlingsopplegg samt workshop. Opplegget vil til sammen vare 3 timer / 180 minutter (inkl. pauser). Filmens tema er krig og flukt både under andre verdenskrig og i dag. Formidlingsopplegget er et foredrag om hvordan historie blir formidlet gjennom fotografier både før i tiden, og i dag. Formidlingen avsluttes med en workshop der elevene selv får prøve seg på å bringe historiefortelling og bilder sammen ved å bruke forkunnskaper, kildekritikk og sosiale medier. Utøvere er filmprodusent Ellen Astri Lundby og formidler Doris Wøhncke.
3 timer (180 minutter inkl. pauser)
Nei
Se kalender
50
10 minutter
5 minutter
Klasserom, Auditorium, Aula eller lignende
2
Ja
Ja
Ja
Det må være mulighet til filmfremvisning (lyd og bilde) samt mulighet til å vise en PP-presentasjon. Gjerne mikrofon dersom det er et større rom / aula e.l.
Filmen Brennende minner forteller den tøffe historien om det å være krigsbarn til alle tider. Vi møter seks tidsvitner som ble flyktninger i eget land høsten 1944, og er med på deres sterke møter med flyktningbarn i Finnmark i dag. I tillegg til at filmregissør Ellen-Astri Lundby viser filmen og snakker med elevene om den, vil formidler Doris Wøhncke holde workshopen Nåtid og fortid sett gjennom bilder der elevene lærer å analysere fotografier vist i filmen og bilder fra andre kilder ved å bruke historisk analyse og et kritisk blikk. Det blir også brukt bildeformat fra sosiale medier som f.eks. memes. Doris Wøhncke har erfaring bl.a. fra Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms og den tyske freds- og ungdomsorganisasjonen ASF. Både filmen og workshopen har høy aktualitet og relevans for skoleelever på VGS.
Læreplanrelevans
Denne produksjonen kan bl. a relateres til:
Overordnet del:
Identitet og kulturelt mangfold.
Kritisk tenkning og etisk bevissthet.
Demokrati og medvirkning.
Tverrfaglige temaer:
Folkehelse og livsmestring.
Demokrati og medborgerskap.
Utdanningsprogrammene:
Kan være relevant for alle utdanningsprogram, men spesielt for elever som har historie som fag.
Fellesfag:
Historie VG2/ VG3/påbygg kompetansemål
Reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker.
Utførske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar.
Utforske hvordan kommunikasjon og kulturmøter har hatt betydning for mennesker i Norge og verden.
Reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden.
Gjør rede for årsaker til at mennesker har migrert og diskuter kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.
Valgfrie programfag:
Kommunikasjon og kultur
Sosiologi og sosialantropologi
Rogaland fylkeskommune
Ellen Astri Lundby
Doris Wøhncke
Ellen Astri Lundby og Doris Wøhncke
Ellen Astrid Lundby og Doris Wøhnche
Elin Hetland, tlf: +47 992 68 657, e-post: elin.hetland@rogfk.no
Elin Hetland, tlf: +47 992 68 657, e-post: elin.hetland@rogfk.no
Ellen Astri Lundby, tlf: +47 908 39 168, e-post: lundby@online.no
Doris Wøhncke, tlf: +47 925 66 952, e-post: doris@nordnorsk.de