ELEVBOKBAD MED VALGFRIE FORFATTERE

arrow_back Produksjoner

«Bokbadet» er eldre enn Lillehammer-OL og var opprinnelig en serie arrangement der forfattere ble intervjuet for åpen scene i regi av Bokklubben. Selve scenen var i gamle Torggata bad (Rockefeller) i Oslo, derav «bad», og hadde ellers lite med vann å gjøre. I løpet av de 25 årene som har gått, har formatet spredt om seg – og begrepet likeså. «Å bli bokbadet» er noe alle forfattere vet hva er – og publikum vet hva de kommer til.


Varighet

45 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

300

Oppriggingstid

10 minutter

Nedriggingstid

10 minutter

Arena/rom

Klasserom, Gymsal, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Antall utøvere

1

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Et bokbad i DKS regi er i all hovedsak det samme. Den største forskjellen er at det er elever som intervjuer forfatteren med ofte tekstorienterte spørsmål de har laget selv. Elevene får først lest boka høyt og siden samtaler de om teksten fra tre ulike perpesktiver.

Bokbadet er et pedagogisk verktøy. Metoden legger opp til en prosess der elevene ledes inn i teksten. Først gjennom høytlesing og siden gjennom tre samtaler. Etter en praktisk innføring i spørsmålsteori (samtale 1) angriper de teksten fra ulike vinkler, via kollektiv erindring (samtale 2) til etikk og dramaturgi (samtale 3).

Høytlesing er et ufravikelig prinsipp i arbeidet med denne metoden. Dette er både for å sikre at alle har samme utgangspunkt før samtalene og at alle har de samme referansene.

Metoden er etter hvert grundig utprøvet for å:

Bidra til positive erfaringer med litteratur – uavhengig av leseferdigheter

Gi erfaring med å være et forberedt og kompetent publikum

Bidra til å dykke dypere inn i tekst

Bidra til å utvide teksten gjennom andres perspektiv

Inspirere til tettere samarbeid mellom bibliotek og skole

Skape mer meningsfylte møter mellom forfatter og deres publikum (gjennom f.eks. DKS)

Metoden har for øvrig vist seg å ha stor overføringsverdi til arbeid med flere fag i skolen.

Målet med metoden er å gi en positiv opplevelse med litteratur, uavhengig av leseferdigheter og uavhengig av om du som leser liker boken eller ikke. I tillegg er det et mål å heve kvaliteten på litterære samtaler, der teksten – både hva den handler og dreier seg om – står i fokus.

Læreplanrelevans:

Overordnet del: 

Se rullegardinmeny: "Kobling til læreplanverket"

Tverrfaglige tema:

Demokrati og medborgerskap

Utdanningsprogrammene:

Det kan være relevant for alle utdanningsprogram, men spesielt elever som har norskfagetpå timeplanen.

Fellesfag:

Norsk, Religion og etikk, Samfunnskunnskap, Historie (avhengig av forfatter og konkret innhold i programmet) 

Valgfrie programfag:

Historie og filosofi, Kommunikasjon og kultur, Kunst og skapende arbeid

Arrangert av

Rogaland fylkeskommune

Produsert av

Utøvere

Andre medvirkende

Biblotekar eller lærer

Gruppenavn

.

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Produksjonen kan bidra til:

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Gudrun Karina Opheim, tlf: +47 97 79 74 96, e-post: gudrun.karina.opheim@rogfk.no

Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no

Produsent/fagansvarlig

Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no

Kontaktperson utøver

Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no