«Bokbadet» er eldre enn Lillehammer-OL og var opprinnelig en serie arrangement der forfattere ble intervjuet for åpen scene i regi av Bokklubben. Selve scenen var i gamle Torggata bad (Rockefeller) i Oslo, derav «bad», og hadde ellers lite med vann å gjøre. I løpet av de 25 årene som har gått, har formatet spredt om seg – og begrepet likeså. «Å bli bokbadet» er noe alle forfattere vet hva er – og publikum vet hva de kommer til.
45 minutter
Se kalender
300
10 minutter
10 minutter
Klasserom, Gymsal, Auditorium, Aula, Annet eller lignende
1
Nei
Nei
Nei
Et bokbad i DKS regi er i all hovedsak det samme. Den største forskjellen er at det er elever som intervjuer forfatteren med ofte tekstorienterte spørsmål de har laget selv. Elevene får først lest boka høyt og siden samtaler de om teksten fra tre ulike perpesktiver.
Bokbadet er et pedagogisk verktøy. Metoden legger opp til en prosess der elevene ledes inn i teksten. Først gjennom høytlesing og siden gjennom tre samtaler. Etter en praktisk innføring i spørsmålsteori (samtale 1) angriper de teksten fra ulike vinkler, via kollektiv erindring (samtale 2) til etikk og dramaturgi (samtale 3).
Høytlesing er et ufravikelig prinsipp i arbeidet med denne metoden. Dette er både for å sikre at alle har samme utgangspunkt før samtalene og at alle har de samme referansene.
Metoden er etter hvert grundig utprøvet for å:
Bidra til positive erfaringer med litteratur – uavhengig av leseferdigheter
Gi erfaring med å være et forberedt og kompetent publikum
Bidra til å dykke dypere inn i tekst
Bidra til å utvide teksten gjennom andres perspektiv
Inspirere til tettere samarbeid mellom bibliotek og skole
Skape mer meningsfylte møter mellom forfatter og deres publikum (gjennom f.eks. DKS)
Metoden har for øvrig vist seg å ha stor overføringsverdi til arbeid med flere fag i skolen.
Målet med metoden er å gi en positiv opplevelse med litteratur, uavhengig av leseferdigheter og uavhengig av om du som leser liker boken eller ikke. I tillegg er det et mål å heve kvaliteten på litterære samtaler, der teksten – både hva den handler og dreier seg om – står i fokus.
Læreplanrelevans:
Overordnet del:
Se rullegardinmeny: "Kobling til læreplanverket"
Tverrfaglige tema:
Demokrati og medborgerskap
Utdanningsprogrammene:
Det kan være relevant for alle utdanningsprogram, men spesielt elever som har norskfagetpå timeplanen.
Fellesfag:
Norsk, Religion og etikk, Samfunnskunnskap, Historie (avhengig av forfatter og konkret innhold i programmet)
Valgfrie programfag:
Historie og filosofi, Kommunikasjon og kultur, Kunst og skapende arbeid
Rogaland fylkeskommune
Biblotekar eller lærer
.
Gudrun Karina Opheim, tlf: +47 97 79 74 96, e-post: gudrun.karina.opheim@rogfk.no
Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no
Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no
Susanne Viste Bie, tlf: +47 92 20 31 37, e-post: susanne.viste.bie@rogfk.no