PEER OG KNAPPESTØPEREN

arrow_back Produksjoner

Peer og Knappestøperen er et pop-up teater inspirert av Peer Gynt sitt møte med Knappestøperen i femte akt. Det er et teater som kommer tett på publikum.

Klasserommet danner scenen for dramaet og skuespillerne beveger seg mellom pultradene og rundt elevene der de sitter. Læreren er den eneste som er klar over det spontane besøket og fungerer som sikkerhet og trygghet for elevene.

 Identitet, og det å bygge en bærekraftig og god versjon av seg selv og klassen, er målet. Hva vil det si å være seg selv? Hvordan kan vi utvikle oss gjennom et langt liv? Hvordan kan man bygge et godt klassemiljø? Sist men ikke minst, belyse viktigheten av å bygge gode fellesskap for å kunne vokse sammen.

Peer og Knappestøperen er LIVSMESTRING rett inn i klasserommet.
 


Varighet

45 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Nej trenger ingen hjelp

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

25

Oppriggingstid

0 minutter

Nedriggingstid

0 minutter

Arena/rom

Klasserom eller lignende

Antall utøvere

2

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Vi spiller i klasserom, vi trenger bare ett rum avsides att värma upp i og litt tid på morgonen att snakke med de lärare för vars elever vi ska spille för. Samt se litt kort på klasserommet.

Peer og Knappestøperen passer for elever fra mellomtrinnet og opp til videregående skole. Noen av monologene og partiene i forestillingen forandres for å treffe ulike målgrupper

Overordnet del:

Se rullegardinmeny: "Kobling til læreplanverket"

Tverrfaglig tema:

Folkehelse og livsmestring

Utdanningsprogram:

Alle utdanningsprogram

Fellesfag kolon:

Norsk

Historie

Samfunnskunnskap

Valgfrie programfag:

Historie og filosofi

Kommunikasjon og kultur

Kunst og skapende arbeid

Psykologi

Teaterproduksjon fordypning

 

Arrangert av

Rogaland fylkeskommune

Produsert av

PARK245

Utøvere

Andre medvirkende

Gruppenavn

PARK245

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevane og lærlingane utvikler kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. ( Formålet med opplæringen )
  • å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )
  • å gi innsikt i vår historie og kultur. Denne innsikten er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å skape felles referanserammer. Felles referanserammer er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet, dette skaper samhold og forankrer den enkeltes identitet i et større fellesskap og i en historisk sammenheng.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å støtte skolens ansvar for å ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn. Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes. ( 1.1 Menneskeverdet )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Vibeke Rullestad, tlf: +47 48 14 63 43, e-post: vibeke.rullestad@rogfk.no

Produsent/fagansvarlig

Vibeke Rullestad, tlf: +47 48 14 63 43, e-post: vibeke.rullestad@rogfk.no

Kontaktperson utøver

Anders Sanzén, tlf: +47 45 84 99 93, e-post: antesanzen@hotmail.com

Gjermund Mathisen, tlf: +47 93 67 31 39, e-post: gmathisenkurs@gmail.com