Arkitektur er et viktig verktøy vi kan bruke for å bedre ta vare på vårt miljø og våre omgivelser. Målet med workshopen er å bli bevisst på vår påvirkningskraft, og hvordan forskjellige utfordringer må sees i sammenheng med andre.
Bygg fremtiden er et brettspill som:
1 timer og 30 minutter
Nei
Se kalender
27
10 minutter
10 minutter
Klasserom eller lignende
1
Nei
Nei
Nei
Klasserom eller kunst- og håndverksrom der elever kan organiseres rundt gruppebord med 3-4 elever pr. gruppe. Elevene har saks, tusj og teip.
1/ Introduksjon
Elevene blir introdusert for noen av konsekvensene urbanisering har for miljøet. Ved hjelp av to pop-up bøker: en som beskriver byutviklingsgrep, og en som beskriver avskoging.
Her viser vi også teknikker for å lage enkle modeller i papir.
2/ Valg av et sted i verden og samfunnet.
Elevene danner en gruppe på tre/fire personer. De får tildelt et diamantformet brettspill som representere et sted med et kort med et felleskap, der kortet beskriver det karakteristiske ved dette samfunnet. Det kan være for eksempel en beduinfamilie i ørkenen, et gårdbrukersamfunn i Norge, et eldre ektepar i en storby og så videre. De får så et kontekstkort som angir den geografiske sammenhengen. Heksagonale spillebrett kan så settes sammen med hverandre, der vannveier utgjør forbindelsene.
3/ Idé- og diskusjonfase
I løpet av workshopen vil deltakerne få utfordringer som skal løses innenfor deres ulike rammebetingelser, for eksempel issmelting, insekter og sprøytemidler, matvareproduksjon og så videre. I grupper skal de diskutere løsninger for ulike basalbehov, som for eksempel energi, husly, mat- og vannforsyning.
4/ Designfase
Deretter designer de løsninger for å tilpasse seg til eller motvirke disse utfordringene. Det er mulig å både tegne og bygge. Spillerne vil finne løsninger for husly, mat, vann og energi, med et særskilt fokus på vann. Utgangspunktet er å plassere modell/idé på spillebrettet.
5/ Internasjonal fase
I siste trinn skal kontekstspillebrettene fra de ulike gruppene kombineres for å danne en hel verden. Deltakerne vil diskutere hvordan løsninger og utfordringer påvirker hverandre på tvers av ulike kontekster. Konklusjonen er at valgte løsninger vil påvirke nabogrupper.
LÆREPLANRELEVANS
Overordna del:
se rullegardinmeny: "Kobling til læreplanverket"
Tverrfaglige tema:
Bærekraftig utvikling
Utdanningsprogram:
Alle utdanningsprogrammene, men spesielt de yrkefaglige utdanningsprogrammene og Kunst, design og arkitektur.
Valgfritt programfag:
Arkitektur og samfunn
Design og bærekraft
Entrepenørskap og bedriftsutvikling
Kunst og skapende arbeid
Rogaland fylkeskommune
Etter en idé av arkitekt Armelle Breuil, utviklet under DKS Lab og DKS Viken med produsent Vibeke Kirkebø Hegg for turné 2022-2023, og videre utviklet med arkitekt Rikke Winther / ACT!
Armelle Breuil
Rikke Winther
ACT!
Armelle Breuil og Rikke Winther bytter på å være formidler.
Anne Kristin Høiland, tlf: +47 48 00 88 38, e-post: anne.kristin.hoiland@rogfk.no
Anne Kristin Høiland, tlf: +47 48 00 88 38, e-post: anne.kristin.hoiland@rogfk.no
Armelle Breuil, tlf: +47 93 20 10 35, e-post: armelle@actstudio.eu