Arkeologi i skolesekken
Publisert 28.10.2025
Denne høsten har skoleelever lett etter skogfinske spor og funnet eldgamle gjenstander i sandkassa.
Spor etter skogfinner – arkeologisk utgraving og Grav deg ned i tideN, står på programmet til Migrasjon og identitet – en satsing i forbindelse med utvandrermarkeringen i 2025.
Dette er Innlandet fylkeskommune sitt bidrag til 200-års markeringa for den norske utvandringa til Amerika, og er et samarbeid med Den kulturelle skolesekken i Innlandet.
Buss- og skogstur
28 elever fra 4. trinn ved Grue barne- og ungdomsskole fikk være med på Spor etter skogfinner – arkeologisk utgravning fredag 19. september.
– Elevene var med på arkeologisk utgravning og utforskning av det skogfinske området. De fikk prøve seg med metalldetektor og fikk være med på en arkeologisk utgravning av en hustuft. Der fant de mye rart. De fikk også en historisk omvisning på området, sier arkeolog Ove Holseng i Innlandet fylkeskommune.
Elevene fant mye spiker, en jernbøtte, patronhylse og en ganske intakt skosåle, blant annet. I tillegg fant detektoristene ting etter at elevene var dratt, for eksempel en veldig godt bevart lusekam.
Holseng sier videre at dette var den første utgravningen i dette området og var dermed ekstra spennende for både store og små.
I tillegg til Holseng, var arkeologene Tina Amundsen og Øystein Rønning Andersen fra fylkeskommunen og detektoristene Knut Arne Stykket og Jan Arild Lerudsmoen med elevene på utgravningen.
– Kjempegøy med funn i sandkassa
Grav deg ned i tideN var på turné til 5.–7. trinn i Elverum kommune. Totalt 486 elever ble med på utgravningen de to første ukene i september. Senere ble det plass til noen ekstra dager på turné. Siste utgravning var for elever ved Vallset skole i Stange i uke 43.
– Responsen har gjennomgående vært veldig god. Vi ser at elvene synes det er kjempegøy å lete etter funn i sandkassa, og den digitale fortellingen produsert av produksjonsselskapet Tidvis fenga dem også i veldig stor grad, sier arkeolog Mildri Een Eide i Innlandet fylkeskommune.
