Helt og monstertegning

Vi har tatt en kort prat med Andreas Iversen som er på turne for DKS Innlandet med produksjonen Helt og monstertegning. Vi møtte han på Heidal skule der han akkurat hadde fullført visning for 5-7 trinn. Tidligere samme dag hadde han hatt to gjennomføringer på Vågåmo skule. Nedefor vises tegningene som ble laget denne dagen. En for hver gjennomføring. Elevene sier, Andreas tegner. Nesten som kongen befaler. Her er ingenting feil.

Her er Andreas sine svar på vår fem kjappe:

  1. Hva er det artigste med å være utøver i DKS?

Det morsomste er at det koker litt. Å se elever som blir gira og høre lyden av latter som sitter løst. Da har jeg en skikkelig god dag på jobben. Slik positiv energi smitter. 

  1. Hva vil du si er en mer utfordrende arbeidsdag?

Det blir vel motsatsen. De gangene jeg møter på reserverte grupper som jeg virkelig må jobbe for å dra i gang. Men, det er alltid noen som blir med. Noen trenger bare litt mer hjelp for å slippe seg løs. 

  1. Hva tenkte du første gang du stod i klasserommet som DKS-utøver? 

Da var jeg skikkelig spent på hva som ville møte meg. Jeg tenkte på hvordan elevene ville reagere, om de ville bli med på opplegget. Jeg tenkte mye på alt som kunne gå galt. Da hadde jeg ikke lært meg alle triksene som kommer med erfaring. 

  1. Og hva tenker du nå som du er mer erfaren og har triksene på lur?

Nå er det ingenting som setter meg ut lengre. Det skal mye til at det kommer noe som jeg ikke allerede har hørt.  Hvis det oppleves nødvendig klan jeg nå styre elevene dit jeg vil ha de slik at det blir en god opplevelse for alle. Vi ender aldri opp med en lik figur og variasjonene er alltid stor. 

  1. Når du møter på elevgrupper som virkelig «koker», hvordan klarer du å kanalisere energien positivt inn i gjennomføringen din?

Jeg forsøker å ta hver enkelt elev og kommentar på alvor. Jeg korrigerer eller sensurerer ikke, men ser på meg selv som et medium som bringer elevenes ideer til livet. Jeg gjør ikke en sak av det som sies, jeg bare tegner det. Min erfaring er at når elevene opplever å bli hørt og sett, blir energien automatisk positiv.