Plantenes hemmeligheter
Publisert 26.09.2022
Plantene kan lære oss noe om våre omgivelser, vår historie og om hvordan folk har levd før vår tid.
Maria Dahl og Bendik Vatne vil forsøke å vise frem denne kulturarven og vekke en nysgjerrighet hos elevene på alt det som vokser i deres nærområde. Vi stilte Maria og Bendik fem kjappe spørsmål med utgangspunkt i produksjonen Kulturarv gjennom planter.
Hvordan vil dere beskrive opplegget i Kulturarv gjennom planter?
Plantene vi har rundt oss i hverdagen bærer på en kulturarv som vi delvis har glemt. De har vært mat, fargeemner, medisin, magiske symboler, materiale til garn og mye mye mer. I dag oppleves ikke kunnskapen om disse plantene som livsviktig lenger, og de har blitt redusert til «ugress» i veikanten. Det ønsker vi å endre litt på.
Vi tar først elevene med oss på tur i nærområdet rundt skolen for å se på plantene og trærne som vokser der. Deretter har vi et planteverksted inne på skolen. Hva vi gjør på verkstedet avhenger litt av årstid, men det kan være alt fra matlaging med ville vekster til mer kreative ting som å lage plantefarget papir.
Hva ønsker dere at elevene skal sitte igjen med etter å ha vært med på Kulturarv gjennom planter?
En opplevelse av at vår natur er mangfoldig, frodig, full av muligheter og verdt å ta vare på. Vi ønsker at elevene skal kjenne på en følelse av overflod, og forsøker derfor å ha et ganske fyldig og variert opplegg. De får smake, lukte, kjenne og se under turen i nærområdet. Etterpå får de også arbeide med plantene selv i verkstedet.
Hva vekket interessen deres for økologi og bærekraft?
Vi har alltid vært opptatt av natur. Maria vokste opp i Bjoneroa og forbinder egentlig hele barndommen med skog, og Bendik er speider! Interessen for nyttevekster og bærekraft kom egentlig bare som en naturlig del av den kjærligheten vi allerede hadde for naturen.
Hvilke andre temaer er dere interessert i?
Vi er begge opptatt av kunst og håndverk. Bendik er kunstner og har nylig fullført en stor utsmykning på en skole i Bergen. Maria er opptatt av historiefortelling, og jobber med dette både i videoformat og tekst. Hun er utdannet litteraturviter. Vi integrerer våre ferdigheter innenfor disse emnene mye i våre skolebesøk, elevene får jobbe kreativt med plantefarge og papir sammen med Bendik, og historiefortelling er en viktig del av turen på morgenen.
Hva er det beste med å turnere for Den kulturelle skolesekken?
Møtene med elevene, uten tvil. Gleden vi kjenner på når vi ser at noen har en aha-opplevelse, eller når nysgjerrigheten blir vekket og elevene begynner å plukke opp tilfeldige planter fra bakken og spørre om det er spiselig. Muligheten til å formidle de tingene vi er opptatt av til så mange ulike unge mennesker er unik. Elevenes reaksjoner og tilbakemeldinger gir oss hele tiden nye perspektiver på det vi jobber med. For to personer som jobber veldig mye alene og i vår egen boble til vanlig er det utrolig berikende.
Produksjonen Kulturarv gjennom planter har nylig vært på turne for DKS Innlandet i Gjøvik og Land. Nettsiden til produksjonen ligger her.
.