DKS-Lab er nå i gang!
Publisert 03.09.2022
DKS-LAB er et nytt landsdekkende nettverk av eksperimentelle plattformer for visuell kunst i Den kulturelle skolesekken, som legger til rette for å gi kunstnere, kunsthåndverkere, designere og arkitekter bedre forutsetninger for å utvikle innhold til DKS-ordningen.
DKS-lab 2022 arrangeres i samarbeid med Kunstbanken, Oppland Kunstsenter, DKS Innlandet og Kulturtanken. Laben gjennomføres gjennom to samlinger og består av utprøving i skolen der både elever, lærere og faglige veiledere gir tips, triks og innspill til veien videre. Årets veiledere består av fagansvarlig for visuell kunst i DKS Innlandet, Carina Gjelsvik og Frøydis Frøsaker samt formidlingsleder ved Kunstbanken, Inger Lise Libakken. I tillegg er Jarl Flaaten Bjørk fra Flaatenbjørk kompani og Guro Gjerstadberget som er kunstpedagog invitert inn som eksterne veiledere.
I år har vi med oss tre spennende og ganske forskjellige prosjekter. Vi har hatt vårt første møte med smykkekunstner og metallkunstner Josephine Echer og Ingvild Kristine Reinton i «Kunstnermøte og verksted», vi har blitt utfordret til å stemme «Hjernepartiet» sammen med Silje Eugenie Strande Øktner, og vi har måtte tenke nytt rundt vår forståelse av kart sammen med Ana Brotas i «Emotional Cartography».
Våre flotte og fremoverlente skoler som er med i årets Lab er Søre ål barneskole, Åretta ungdomsskole og Lillehammer videregående skole avdeling nord.
Vi er nå ferdige med første del av DKS-lab og to dager intensive dager ligger bak oss. Her har det blitt flotte elevmøter, gode diskusjoner og konstruktive tilbakemeldinger. Kunstnerne har nå dratt hjem med mange gode råd i sekken. Ved neste samling tester vi igjen kunstnernes ideer etter utført hjemmelekse med tips til bearbeidelse.
Vi gleder oss veldig til andre og siste del av DKS- Lab 2022 som gjennomføres 12. og 13. september.