Eventyrlige muligheter!

Visjonen til Innlandet fylkeskommune – Eventyrlige muligheter – henter trøkket sitt fra menneskers unike evne til å forestille oss noe utenfor oss selv. Muligheten til å fatte det abstrakte er det som gjør oss til mennesker, det er grunnen til vår utrolige utvikling, at vi kan organisere oss i samfunn, resonnere og glede oss. Evnen til forestilling er selve utgangspunktet, ikke et overflødig biprodukt.

Og siden det er slik, skulle i grunn alt være i orden. Menneskeheten er på vei i riktig retning, fordi vi er som vi er. Eller kanskje ikke?  

Mon vi ikke går baklengs? Ytringsfriheten og personvernet er under press ikke minst fra teknologigigantene, de som Svein Egil Omdal omtaler som våre nye koloniherrer. Forfølgelse av journalister, artister og kunstnere, minoriteter av alle slag og annerledestenkende er økende i hele verden, også i Europa. Selve overlevelsen til naturen, miljøet og dermed mennesker krever løsninger og beslutninger som baseres på andre verdier enn de vi har vektlagt så langt.

Men skulle ikke dette handle om Den kulturelle skolesekken? Jo, og det er nettopp det det gjør:

“Kunst fremmer kritisk tenkning, etisk bevissthet og viser ulike veier til ytring, demokrati og medvirkning. Den bidrar til ivaretagelse og utvikling av identitet. Tidlige møter med kunst og kultur er viktig for å skape menneskeverd og forståelse for verdien av et vi”. Ordene er hentet fra innledningen til DKS Innlandets ambisjonsdokument.

Inge Lønning, daværende leder av Menneskerettighetsutvalget og på mange måter mannen bak grunnlovsendringene Stortinget vedtok i mai 2014, ble under et foredrag i Hamar i 2012 spurt hva som er den viktigste egenskapen ved det norske demokratiet. Det er tross alt landet som ligger øverst på Demokrati-indeksen det gjelder. Svaret kom helt uten betenkningstid: det er vår evne til alltid å ivareta mindretallet. 

Det er ganske presist dette vi vet at kunsten bidrar med, verden over og til alle tider. Og Den kulturelle skolesekken bidrar med nettopp dette i norske læreres ellers utmerkede og utrettelige arbeid med dannelse og utdannelse av norske barn og unge; det er DKS sin oppgave å introdusere dem for kunsten, og gjennom det gi vårt bidrag til å sikre nettopp det samfunnet som visjonen til Innlandet fylkeskommune modig legger opp til.

Det er den aller viktigste delen av mennesket og menneskeheten vi i DKS får lov til å jobbe med.