Mitt valg? 1000 år med dilemmaer

Ønskeliste 2022-23

arrow_back Produksjoner

Kjernen i den digitale produksjonen ”Mitt valg? - 1000 år med dilemmaer” er valgene vi tar i livet, hvorfor vi tar dem og hvilke konsekvenser de får. Vi bruker Stiklestads tusenårige historie som inngang til å vise at folk alltid har møtt dilemmaer med mulig store konsekvenser. Målet er å skape samtale og refleksjon rundt følgende: for å forstå andre menneskers valg må du sette deg inn i deres livssituasjon.

Den digitale produksjonen presenterer tre ungdommer med ulike dilemmaer fra 1025, 1880 og 2020. Dilemmaene har ikke en åpenbar løsning, slik at elevene samtaler om hva de synes disse personene skal gjøre. Elevene skal til slutt tenke på dilemmaer i eget liv. Læreren leder samtalene mellom filmene. 


Varighet

1 timer og 30 minutter

Sted

Ikke satt

Maks publikumsantall

30

Arena/rom

Klasserom eller lignende

 

Kjernetemaet i ”Mitt valg? 1000 år med dilemmaer” er valgene vi tar i livet, hvorfor vi tar dem og hvilke konsekvenser de får. Tanken er å bruke Stiklestads tusenårige historie som en inngang til å tematisere at mennesker til alle tider har stått overfor dilemmaer med potensielt store konsekvenser. Gjennom Stiklestads tidsdybde vil vi bidra til dybdelæring. Målet er å skape samtale og refleksjon rundt følgende poeng: for å forstå andre mennesker og deres valg må du sette deg inn i deres livssituasjon.

Siden dette er en digital produksjon, er vi avhengig av at læreren veileder elevene gjennom samtalene vi ønsker å sette i gang. Vi har derfor laget en veileder til læreren.

Gruppeinndeling og trygghet til å dele

Produksjonen har sterkt fokus på samtale i grupper. Disse samtalene vil også innebære deling av egne erfaringer og refleksjoner. Vi anbefaler derfor at før klassen samles, forbereder en gruppeinndeling på 4-5 elever, med tanke på hvordan du sikrer en sunn og trygg gruppedynamikk. Det er også viktig at ingen føler seg tvunget til å dele noe i plenumsdiskusjonene som de ikke er komfortable med.

Del 1: Tre tidsperioder, tre personer, tre dilemmaer

I produksjonens hoveddel møter elevene tre personer fra tre ulike perioder med tre ulike dilemmaer. Elevenes rolle er som venner/rådgivere og de skal komme med en anbefaling med utgangspunkt i hva de vet om perioden og personen det gjelder, samt hva de selv ville ha gjort. Bolken starter med en introduksjonsfilm med en formidler fra SNK. Deretter følger presentasjoner av de ulike dilemmaene, gruppesamtaler og en gjennomgang i plenum hvor hver gruppe oppfordres til å dele sine tanker.

Elevenes samtaler skal ta utgangspunkt i to momenter: 1) En innledende film hvor elevene møter personen som trenger råd og 2) Et tankekart som viser noen av de spørsmålene man kan se for seg at fyller denne personens hode når han eller hun prøver å ta sitt valg.

Dilemma 1: 1025 BARNET

Vi befinner oss i et Norge i brytningstid. Overgangen fra norrøn religion til kristendom og en kongemakt som innfører stadig nye lover og regler, skaper uro om hva man kan og ikke kan gjøre. Olav Haraldsson har akkurat innført kristenretten som forbyr den gamle skikken med å sette ut barn i skogen for å dø. Ekteskap er viktig på grunn av både økonomi og alliansebygging og jenter kan giftes bort allerede fra de er 12 år.

Vi møter Åsa som er 16 år. Hun er forlovet, men har blitt gravid med en annen manns barn. Hun forsøker å føde barnet i hemmelighet, men hennes far kommer til. Han sier at barnet er sykt og bærer det ut i skogen for å dø.  

Spørsmål i tankekartet:

  • Har ikke ungen min rett til et liv?
  • Betyr det å beholde barnet at jeg aldri blir gift?
  • Vil det gå utover familien min om jeg beholder barnet?
  • Hva med barnets pappa?
  • Hvilken straff får vi om vi blir avslørt?
  • Hvilken skam vil det være om folk får vite at jeg har blitt gravid?
  • Er det sikkert at ungen er syk slik som pappa sier?
  • Hvem kan hjelpe meg?

Dilemma 2: 1880 JOBBEN

Vi befinner oss i et Norge som fortsatt er preget av det tradisjonelle bondesamfunnet, men hvor skole og utdanning er i ferd med å bli tilgjengelig for flere. De fleste unge må ut i arbeid i konfirmasjonsalderen. For de som vokser opp på gård er det en klar forventning om at den eldste skal ta over gården og forsørge sine foreldre i alderdommen. Jenter kan ta odel, men det er fortsatt uvanlig.  

Vi møter Sigvart som er 15 år. Han trives ikke med gårdsarbeid, men har vist talent som lærer gjennom å hjelpe til med konfirmasjonsundervisningen. Presten har ordnet Sigvart et stipend til lærerskolen. Sigvarts nærmeste er splittet i oppfatningen om dette er en mulighet eller en ulykke for familien.

Spørsmål i tankekartet:

  • Hva om dette er mitt livs store mulighet?
  • Hva om jeg ikke er så flink som presten tror?
  • Er det riktig at pappa skal bruke familiens få penger på meg?
  • Hva vil skje med mamma og pappa om jeg drar?
  • Vil det å ta over gården være det beste for Sigrid?
  • Hva om jeg sier fra meg gården og angrer?
  • Hva vil folk på bygda si om meg og familien min om jeg drar?
  • Hvem kan hjelpe meg?

Dilemma 3: 2020 FESTEN

Vi er i nåtiden. Utfordringene ungdommer står overfor kjenner elevene selv minst like godt som oss voksne. Derfor har vi samarbeidet med Verdalsøra ungdomsskole om å utvikle dette dilemmaet.

Vi møter Thea som er 15 år. Hun og venninna June er hjemme alene og skal ha filmkveld. De har begge lovet å ikke drikke før de blir 18 år, mot lovnad om førerkort. Så kommer Junes kjæreste Olav uanmeldt på besøk. Han har kjørt i fylla og har med alkohol. Han drikker mer og sovner. Utover kvelden oppdager Thea at hun ikke får kontakt med Olav.

Spørsmål i tankekartet:

  • Hva skjer med Olav om vi ikke får tak i hjelp NÅ?
  • Er det ikke Olavs eget ansvar at han har drukket for mye?
  • Hvilken straff får Olav om folk får vite at han kjørte i fylla?
  • Ryker min og Theas avtale om førerkort om foreldrene våre får vite om vodkaflasken?
  • Er det rettferdig at Thea straffes for at min kjærest kom hit?
  • Kommer mamma til å nekte meg å være sammen med Olav om hun får vite dette?
  • Hva skjer om jeg prøver å kjøre Olav hjem og blir tatt?
  • Hvem kan hjelpe meg?

Del 2: Mitt dilemma – mitt valg?

I andre del av ”Mitt valg?” skal elevene jobbe med temaet dilemmaer i eget liv. Bolken starter med en video hvor vår formidler forteller at vi nå skal gå fra å prøve å forstå og gi råd til andres valg til å snakke om våre egne.

For å etablere en delekultur, oppfordrer vi læreren til å innlede gruppearbeidet med å dele et dilemma han/hun selv har opplevd. Arbeidet skal deretter foregå i samme grupper som i del 1. Hver gruppe skal komme frem til et dilemma som en eller flere av dem har opplevd eller som en eller flere av dem tenker at de kunne ha havnet i. I tillegg til å gi et råd til seg selv, skal elevene diskutere hva de hadde ønsket av menneskene rundt seg om de sto overfor dette dilemmaet.

En siste melding fra formidleren er avslutning. Så håper vi at eleven har fått noen erfaringer som de kan ta med seg videre i livet. 

Arrangert av

Agder fylkeskommune

Produsert av

SNK

Utøvere

Andre medvirkende

Mildri Austmo Ryan

Gruppenavn

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

SNK (Stiklestad nasjonale kultursenter)  består av museene Stjørdal museum Værnes, Levanger fotomuseum, Stiklestad nasjonale kultursenter, Nils Aas kunstverksted og Egge museum. Vi arbeider med kulturarv som spenner fra en fjern fortid til nåtid og med historier av lokal, regional, nasjonal og internasjonal betydning. Denne DKS-produksjonen tar utgangspunkt i museet vårt på Stiklestad og er laget i samarbeid med Verdalsøra ungdomsskole, Inderøy videregående skole, Camerat AS og DKS i Trøndelag fylkeskommune.

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig
Produsent/fagansvarlig

Barb Lamprecht Wang, tlf: +47 90 16 47 77, e-post: barb.lamprecht.wang@agderfk.no

Kontaktperson utøver

Gunhild Rikstad, tlf: +47 92 43 69 58, e-post: gunhild.rikstad@snk.no

Ida Kirkholt Helden, tlf: +47 98 47 25 54, e-post: ida.helden@museenearven.no