La oss snakke om 22. juli 2025-26

arrow_back Produksjoner

La oss snakke om 22. juli er en audiovisuell forestilling basert på boka med samme navn. Forfatteren reiste rundt til norske skoler og samlet inn spørsmål elevene hadde om terrorangrepene – og tok dem med til folk som kunne svare ordentlig og ærlig på dem. Mennesker som hadde førstehåndsberøring med 22. juli 2011 – og som tok seg tid til å svare så godt de kunne på elevenes spørsmål.

Nå kommer forestillingen til din skole! 

Thomas J.R. Marthinsen leser utdrag fra boka – og Jonas Bjerketvedt setter musikk og video til teksten. Det visuelle materialet er skapt på bakgrunn av Els Cools’ malerier fra boka. Forestillingen er både informativ, tankevekkende og følelsesladd – og handler om å ta barn og unges spørsmål om terrorangrepene på alvor.

Tilbys ukene 46 (2025) og 9 (2026)


Varighet

45 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Sted

Se kalender

Oppriggingstid

45 minutter

Nedriggingstid

45 minutter

Arena/rom

Klasserom, Auditorium, Aula eller lignende

Tal på utøvere

2

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Ja

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Prosjektor med HMDI-inngang og lerret.

Ungdommene som går på videregående nå var to-tre år gamle da terrorangrepene 22. juli 2011 ble begått. De som nettopp har startet på ungdomsskolen var ikke engang født. Det betyr at for dem, er det som skjedde 22. juli først og fremst en historisk hendelse. Det er noe som skjedde i Norge en gang. De husker ikke selv noe fra dagen. Men det gjør alle vi voksne rundt dem.

I ukene, månedene og årene etter terrorangrepene i Norge ble det skrevet artikler, bøker, det ble laget filmer og tv-serier. Det aller meste hadde det til felles at de ble laget av voksne – til andre voksne. Nesten ingenting ble laget for barn og unge.

Men de fikk det med seg allikevel. Men hva stemte? Hva var sant? Og hva betydde det, alt sammen? Elevene hadde mange spørsmål. Spørsmål mange voksne vegret seg for å forsøke å svare på fordi vi hadde – og har – en berøringsangst i forhold til å snakke om 22. juli med dem. Men snakker vi ikke, får de unge ikke delta i den store samtalen om hva som skjedde med Norge den dagen.

På forsommeren 2020 dro forfatteren til seks norske skoleklasser for å finne ut om og hva de lurte på når det gjaldt terrorangrepene 22. juli 2011. Han hadde fryktet at de ikke visste stort om hendelsene, og at de ikke hadde spørsmål. Det ble motbevist på det kraftigste; de var veldig godt informerte og vitebegjærlige.

Felles for dem var at de ikke hadde hatt undervisning om det på skolen, og bare et fåtall hadde snakket med familie om det. Likevel hadde de dannet seg mye viten. Men hva stemte? Hva var sant og hva var rykter? Hvordan hang den sammen, all informasjonen? Hva var sant? Og hva stemte kanskje ikke?

Spørsmålene fra elevene ble tatt med til eksperter, ofre og aktører som hadde hatt vidt forskjellige førstehåndsberøringer fra 22. juli: Én overlevende, en pårørende, to politifolk, en psykolog og en fremmedhatsekspert. Og hun som kanskje best kunne svare på et av mange gjengangere («Er Norge trygt nå?») – statsministeren.

Resultatet ble sakprosaboka «La oss snakke om 22. juli». Teksten er skapt ut fra elevenes direkthet, og fikk på den måten andre svar enn hva som hadde vært tilgjengelig for barna, i et språk og en form som snakket til dem i øyenhøyde.

Boka ble rikt illustrert av den belgiske billedkunstneren Els Cools. Utdrag fra boka og Cools’ originalillustrasjoner danner et bakteppe i forestillingen sammen med musikk. 

Arrangert av

Agder fylkeskommune

Produsert av

Utøvere

Jonas Bjerketvedt

Thomas J.R. Marthinsen

Andre medvirkende

Illustrasjoner: Els Cools

Gruppenavn

Thomas J.R. Marthinsen

Idé/opplegg

Thomas J.R. Marthinsen

Om kunstner / utøver / gruppe

THOMAS J.R. MARTHINSEN (1984) er forfatter og journalist, oppvokst i Sandefjord og bosatt i Danmark. Han har en MA i kulturstudier fra Syddansk Universitet. Siden debuten i 2010 har han utgitt fem bøker, deriblant novellesamlingen «Vi» (2023). Hans første utgivelse for barn, sakprosaboka «La oss snakke om 22. juli» (2021), danner utgangspunktet for den audiovisuelle forestillingen med samme navn.

JONAS BJERKETVEDT (1973) er utdannet lyddesigner og musiker/komponist med Master fra NFTS (National Film and Television School) i London. Jonas arbeider innen film, TV-drama, dokumentar, scenekunst, installasjoner og musikk for bl.a. NRK, Rogaland Teater og Østfold Internasjonale Teater. Han har turnert landet rundt med Rikskonsertene og DKS som DJ og produsent med bandet «Pen Jakke», og senere som komponist av musikk og video for DKS- produksjoner som «Dragen» (5.-7.klasse) og «La oss snakke om 22. juli» (vgs).

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevane og lærlingane utvikler kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. ( Formålet med opplæringen )
  • at elevene skal lære å løse konflikter på en fredelig måte. ( 1.6 Demokrati og medvirkning )
  • å fremme demokratiske verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering ( 1.6 Demokrati og medvirkning )
  • å gi elevene kunnskap om demokratiske verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering. ( 1.1 Menneskeverdet )
  • å gi innsikt i vår historie og kultur. Det er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å vise hvordan tilgivelse, nestekjærlighet og solidaritet er nødvendig for at mennesker skal vokse og utvikle seg. ( 1.1 Menneskeverdet )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Ann-Kristin Bilstad, tlf: +47 48 89 97 03, e-post: ann-kristin.bilstad@agderfk.no

Barb Lamprecht Wang, tlf: +47 90 16 47 77, e-post: barb.lamprecht.wang@agderfk.no

Produsent/fagansvarlig

Barb Lamprecht Wang, tlf: +47 90 16 47 77, e-post: barb.lamprecht.wang@agderfk.no

Kontaktperson utøver

Thomas J.R. Marthinsen, tlf: +45 23 96 61 64, e-post: marthinsen@gmail.com