Jakten på sannheten 2024-25

arrow_back Produksjoner

Er alt en kan lese om fortiden sant? Kan historien vår fremstilles på ulike måter, og hvorfor er det slik? I dette opplegget skal elevene selv være historikere. De skal arbeide med primærkilder og komme frem til en historisk fremstilling av en bestemt hendelse.
Elevene vil få utdelt ulike kilder som leder dem til ulike fremstillinger. Ulikhetene vil invitere til både drøfting og refleksjon.
Elevene vil også bli med inn i et arkivmagasin og inn på KUBENs lesesal. Der vil de få lære mer om hva arkiver er, hva de inneholder, hvordan de oppbevares og hvordan de kan brukes som historisk kilde.
Formidlerne vil også trekke linjer fram mot vår egen tids bruk av nettbaserte søketjenester. Er sannheten alltid å finne på Google?

Tilbys uke 42, 43 og 44


Varighet

1 timer og 30 minutter

Sted

Aust-Agder Museum og arkiv KUBEN – KUBEN

Maks publikumsantall

40

Antall utøvere

3

Viktig informasjon til lærere og elever før besøket

Opplegget varer nokså nøyaktig 90 minutter. Det er derfor viktig at dere møter presis. Gjerne noen minutter før slik at elevene får tid til å henge av seg yttertøy i garderoben. KUBEN har innkjøring og snuplass for buss med innkjøring fra Ragnvald Blakstadsvei. Dessverre har vi ingen fast bussparkering, men det er mulighet for midlertidig parkering ved å henvende seg i resepsjonen. Dersom elever og lærere kjører egen bil, finnes parkeringsplasser med innkjøring fra Ragnvald Blakstadsvei. Ved mye besøk, fylles disse plassene fort opp. Det er derfor å anbefale at elever og lærere deler på å kjøre et mindre antall biler. Vi vil møte dere ved inngangen i 5. etg. Kommer dere fra Ragnvalds Blakstadsvei, går det heis og trapper fra 1. etg. og opp til 5. etg. Det er også inngang i 5. etg. Ved inngangen i 5. etg. finner dere en garderobe med låsbare skap for eventuelle verdisaker. Nøkkel fås i resepsjonen. I Oselias kafé kan en få kjøpt kaffe og lefser, men kafeen har dessverre ingen lunsjretter. Det er viktig å gi elevene beskjed om at de ikke kan ha med seg mat og drikke under første del av opplegget. I første del av opplegget skal elevene få bli med ned i et arkivmagasin. På grunn av klimastyring og sikkerhetsforhold, er det her ikke lov til å ha med ytterjakker, vesker, mat og drikke.

Eventuelle forberedelser til besøk

«Jakten på sannheten» krever ingen forberedelse i forkant. Et viktig formål med opplegget er at elevene selv skal oppdage ulike fremstillinger av en begivenhet. Det er derfor viktig at elevene ikke blir forklart dette i forkant.

Organisering:
Etter en felles introduksjon vil gruppen deles i to hovedgrupper. Hver gruppe vil bli med på omvisning i et arkivmagasin og på lesesal før de i hvert sitt grupperom vil få arbeide med primærkilder og komme frem til en historisk fremstilling av en bestemt hendelse. Deretter samles alle og gruppene gir sin historiske fremstilling av hendelsen i plenum. I plenum skal vi også drøfte og reflektere over hvorfor fremstillingene er blitt så ulike.

Mål:
Vise elevene at det ofte finnes flere sider ved en historie
Vise elevene at ståsted og kildegrunnlag påvirker hvordan historien fremstilles
Trene elevene i kildebruk og kildekritikk

Arrangert av

Agder fylkeskommune

Produsert av

Utøvere

Gaute Molaug

Monika Håland

Lise Råna

Andre medvirkende

Gruppenavn

Idé/opplegg

Aust-Agder museum og arkiv

Om kunstner / utøver / gruppe

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevene får erfaring med å vurdere ulike kilder til kunnskap og tenke kritisk om hvordan kunnskap utvikles. ( 1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet )
  • å demonstrere hvordan kritisk og vitenskapelig tenkning innebærer å bruke fornuften på en undersøkende og systematisk måte i møte med konkrete praktiske utfordringer, fenomener, ytringer og kunnskapsformer. ( 1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet )
  • å gi elevene kunnskap om at et demokratisk samfunn hviler på at hele befolkningen har like rettigheter og muligheter til å delta i beslutningsprosesser. ( 1.6 Demokrati og medvirkning )
  • å vise hvorfor kritisk tenkning og etisk bevissthet er både en forutsetning for og en del av det å lære i mange ulike sammenhenger, og bidrar til at elevene utvikler god dømmekraft.  ( 1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Barb Lamprecht Wang, tlf: +47 90 16 47 77, e-post: barb.lamprecht.wang@agderfk.no

Tomas Almås, tlf: +47 90 87 01 17, e-post: tomas.almas@agderfk.no

Produsent/fagansvarlig

Barb Lamprecht Wang, tlf: +47 90 16 47 77, e-post: barb.lamprecht.wang@agderfk.no

Kontaktperson utøver

Gaute Molaug, tlf: +47 96 09 53 22, e-post: gaute.chr.molaug@aama.no