Foto: Spektra

Program for tilrettelagt opplæring 2024-25

Neste skoleår har vi tre produksjoner som er spesielt valgt ut for elever på tilrettelagt videregående opplæring. Det er produksjoner innen visuell kunst, scenekunst og kulturarv med mål om å tilby denne elevgruppen unike kunstopplevelser.

Programmet har en fleksibel innretning. Den enkelte formidling tilpasses elevenes behov og ulike kognitive nivå. Grunnleggende menneskelig kommunikasjon står i fokus for oss, målet vårt er å sikre alle elever gode kunstopplevelser på sine egne premisser. 

Er din skole interessert i disse produksjonene? Da kan dere melde interesse på samme måte som på de andre produksjonene for videregående opplæring. Ta kontakt med kulturkontakten på skolen for å melde dere på.

Helix- den hengende hage
Legg deg ned på en sky og se opp på verden. Følg eføyen bortover treet, oppover regnet og nedover skyen. Det klirrer og kimer når en lodden møll suser forbi. I Helix er alt i bevegelse.

Helix er en sanseforestilling og en installasjon som passer for barn og ungdommer med funksjonsvariasjoner. Kunstnergruppen Spektra har tidligere turnert i DKS med forestillingen Medusa – havets vuggesang, og har god erfaring med å lage kunst for tilrettelagtsegmentet. Les mer her

Spor av pust
Spor av pust er en sanselig og taktil kunstopplevelse som er utviklet spesielt for elever på tilrettelagt opplæring i videregående opplæring. Kunstner Maria Almås Franzen vil gjennom samskaping med elevene undersøker pustens form og hvordan det usynlige fellesskapet vi deler gjennom luften kan bli synlig. Prosessen vil utspille seg gjennom å skape en trygg og leken arena for undring med pust som emne og delvis materiale.

Målet er skape en kunstnerisk opplevelse der man kan erfare og visualiserer det flyktige og usynlige som en delt hendelse. Les mer her

Smi mens jernet er varmt
Smi mens jernet er varmt! er et undervisnings- og opplevelsesopplegg tuftet på solide kunnskaper i tradisjonshåndverk.  Elevene får en kort innføring i smedfaget, deretter jobber de parvis ved feltessene. De får erfaring med oppfyring, manuell innblåsing av luft, og bruk av ulike typer verktøy.  Elevene får erfare hva det innebærer å smi mens jernet er varmt, og lager sin egen ildrake. Dette er oppgaver alle elevene kan utføre, ingen blir stående uten å gjøre noe. I år vil elever på tilrettelagt opplæring bli prioritert til denne produksjonen. Det vil bli mindre grupper, og tilpasset opplegg til de ulike elevgruppene. Les mer her