To ungdommer snakker i mikrofon
Konferansierer

Kulturverter

Det er flere på skolen som deler ansvaret for at et DKS-arrangement skal bli vellykket. Når du er kulturvert betyr det at du er av dem som har dette ansvaret, sammen med kulturkontakten, læreren din og rektor. Det er kulturkontakten som følger opp ordningen med kulturverter.

Vi oppfordrer alle skolene om å ha kulturverter, av flere grunner:

  • Artister og utøvere i DKS forteller oss at de føler seg velkommen og ivaretatt på skoler med kulturverter.
  • Å være kulturvert gir elevene en mulighet til å lære å bli gode kulturarrangører. Gjennom kulturell kompetanse og mestring kan eleven for økt kulturforståelse og interesse for det som skjer både på og bak scenen.
  • Kulturvertene hjelper kulturkontakten på skolen å tilrettelegge for gode kulturarrangementer.
  • Når elevene selv medvirker i gjennomføringen av et arrangement vil det skape eierskap og engasjementet. Dette smitter på medelevene og kan bidra til en bedre DKS-opplevelse for alle.

Arbeidsoppgaver og kulturvertkurs

Det er kulturkontakten som skal sørge for at nødvendige oppgaver blir gjennomført og at kulturvertene er godt forberedt. For kulturvertene i grunnskolen har vi utarbeidet en håndbok for kulturverter. Vi anbefaler dere å printe og dele den ut til kulturvertene, og bruke den som en huskeliste når dere planlegger DKS-besøk på skolen. Dere finner Håndbok for kulturverter her.

DKS Vestfold arrangerer kulturvertkurs for ungdomsskole og videregående. Kulturvertkursene for barneskole arrangeres av kommunen. På kulturvertkurset lærer du om hva du skal gjøre når du er med å arrangere en kulturopplevelse på skolen din. Det er en morsom dag der du treffer elever fra andre skoler, og sammen får dere opplæring i det å være arrangør, konferansier, markedsføring og masse annet gøy!

Noen eksempler på oppgaver kulturvertene kan gjøre 

Markedsføring: Kulturvertene kan informere om DKS-arrangementet i klassene som skal delta. Heng gjerne opp plakater og publiser informasjon på skolens informasjonsskjermer og intranett. Noen skoler lager noe godt på Mat og helse som deles ut i forbindelse med DKS-besøket. Det er bare fantasien som stopper dere!

Vertskap for utøvere: Kulturvertene tar i mot utøverne, hjelper de å bære, og viser de hvor de skal spille, tilbyr kaffe og kanskje noe annet godt. Det aller viktigste er at utøverne føler seg velkommen til skolen!   

Vertskap for publikum: Kulturvertene tar imot publikum i døra, ønsker velkommen og viser de ulike klassetrinnene til plassene sine.

Scenearbeider: Kulturvertene kan gjøre klar rommet der aktiviteten skal være. Rigge stoler, matter og det som trengs. La utøvere få tilgang til et eget rom hvor de kan forberede seg og pakke ut sitt utstyr. 

Konferansier: Kulturvertene forbereder og øver på manus, ønsker publikum og utøverne velkommen, og takker utøverne for opplevelsen etterpå.


Hvordan organisere arbeidet på skolen?

  • Skolene har ulik prasis for hvordan kulturvertene velges. En mulighet er at elevene sender en søknad der de begrunner hvorfor de vil være kulturverter.  
  • De utvalgte elevene utgjør en kulturvertgruppe som skal samarbeide gjennom for eks. et skoleår. Kulturkontakten lærer opp nye kulturverter eller tidligere kulturverter kan lære opp nye. 
  • Når kulturvertgruppen er etablert, fordeles de ulike arbeidsoppgavene mellom elevene i nært samarbeid med kulturkontakten. Det kan være lurt å samle kulturvertene før hvert DKS-arrangement og lage en plan.  
  • Hver høst arrangeres det vanligvis kulturvertkurs. Dette er et fint kurs for både nye og mer erfarne kulturverter.


Lykke til!