For lærere
Ny ressursside for alle i skolen
Sjekk ut dkskommer.no, vår digitale brosjyre for lærere, kulturkontakter og skoleledere.
Her finner du tips, verktøy og inspirasjonsartikler som kan hjelpe elevene og skolen med å få mest mulig ut av besøk fra Den kulturelle skolesekken (DKS).
God forberedelse er nøkkelen til suksess!
Lærerne er uvurderlige for at et besøk fra Den kulturelle skolesekken skal være vellykket. I møte med kunst og kultur er lærerne viktige rollemodeller for elevene. Hvordan læreren oppfører seg før, under og etter et arrangement kan være med på å legge til rette for gode kunst- og kulturopplevelser for elevene. Gjennom å forberede og informere elevene kan dere sammen skape en positiv forventning til den opplevelsene dere skal dele med hverandre.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Det er flere på skolen som deler ansvaret for at DKS-programmet skal bli vellykket for elevene. Her har vi samlet en oversikt over hvilket ansvar og hvilke arbeidsoppgaver som er anbefalt for lærere. Du kan også finne en fin veileder for kulturkontakten på Kulturtankens hjemmeside.
- Vi oppfordrer alle skoler til å ha kulturverter (unge arrangører). Delta på kulturvertkurs hvis dere får tilbud om det, og bruk elevene til å skape engasjement og en god ramme rundt DKS på din skole! Les mer om kulturvertordningen her.
- Informer og forbered elevene i forkant av hvert DKS-arrangement. Forskning viser at god informasjon og forventninger maksimerer opplevelsene:)
- Knytt gjerne DKS-opplevelsen til opplæringen der det er relevant
- Til noen DKS-opplevelser er det utarbeidet informasjonsmateriell og lærerressurser. Ta gjerne dette i bruk
- Delta på DKS-arrangement sammen med elevene! Læreren er en viktig rollemodell for elevene i deres møte med kunst og kultur.
- Sett av tid i klassen til refleksjon og fyller ut tilbakemeldingsskjema