Er du kulturkontakt?
Elevene skal gjennom ordningen erfare ulike kunst- og kulturuttrykk som scenekunst, visuell kunst, musikk, film, litteratur og kulturarv. Som kulturkontakt er du det viktigste bindeleddet mellom skolen, Den kulturelle skolesekken og utøverne som kommer på besøk. Takk for at du har tatt på deg oppdraget som kulturkontakt!
For skole- og kulturkontakter i Asker:
DKS Asker har utformet en veileder for kulturkontakter som et nyttig verktøy for å sette seg inn i kulturkontaktrollens ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder.
Her er de viktigste punktene fra veilederen gjengitt:
- Logg inn i DKS-portalen. Velg hamburgermenyen oppe til venstre, velg “Om skolen”. Sjekk at infoen stemmer:.
- Timeplan/ringetider.
- Klasser og elevantall.
- Arenaer.
- Kulturkontakter (fjern det som ikke stemmer og oppdater info).
- Skoleansatte (kontaktinfo til rektor).
- En uke før DKS-besøk: Finn riktig produksjon på www.dks.no/asker. Under feltet “Nyttig informasjon” finner du det meste du trenger å vite om produksjonen. Ta kontakt med utøver om vedkommende ikke har tatt kontakt med skolen. Husk å avklare:
- Klokkeslett for fremføringer, stoloppsett, scene, teknikk, oppmøtetidspunkt, parkering og bærehjelp.
- Ha møte med kulturvertene to dager før DKS-besøket og gå gjennom alle oppgaver med kulturvertene:.
- Les om produksjonen i DKS-portalen.
- Når utøver kommer, skal kulturvertene ta i mot utøver(ne).
- Hjelpe til med å bære utstyr.
- Hente kaffe/te.
- Hjelpe til å rigge utstyr (NB: Alltid spørre utøver først, mye dyrt utstyr).
- Rigge matter, benker og/eller stoler om det er nødvendig.
- Ta imot publikum, plassere hver klasse.
- Introdusere/ønske velkommen og takke for forestillingen i etterkant.
- Hjelpe til å rigge ned og ev. bære utstyr ut til bilen.
- Si farvel og ønske velkommen igjen.
- Punktene over vil være litt forskjellige ut ifra hvilken type besøk det er. For eksempel vil et forfattermøte trenge færre ressurser.
- Dagen før DKS-besøket er det flott om kulturvertene besøker de aktuelle klassene for å fortelle litt om hva som skal skje og hvordan man er en god publikummer. På den måten kan vi forberede elevene på hva som skal skje, og kanskje de til og med rekker å glede seg litt 😊