Prioriteringer for ulike målgrupper
Den kulturelle skolesekken i Telemark har laget en plan for hvordan vi kommer til å prioritere for skoleåret 2026-2027.
Barnehage:
Gjennom kulturtilbudet til 3-5-åringene trener barnehagebarna på å være publikum. Produksjonene skal stimulere evnen til å se, lytte, undres og stille spørsmål i fellesskap. Performative uttrykk og produksjoner som kan gi opplevelser av «magi» blir prioritert.
Ved et tilbud på to uttrykk per år, alternerer musikk og scenekunst annethvert år. Det andre uttrykket er litteratur og visuell kunst, gjerne i kombinasjon.
Småtrinn
I kulturtilbudet for småtrinnet blir produksjoner i formater som eleven kan oppleve på egen skole prioritert. Programmet skal stimulere elevenes evne til å se, lytte og undre seg. Det er et mål at programmet skal bestå av opplevelser som inspirerer og begeistrer, og som gir erfaringer med ulike måter å være publikum på.
I løpet av småtrinnet skal elevene ha opplevd scenekunst, musikk, visuell kunst og litteratur. Fylket deles i to distrikter, der det ene distriktet får musikk og det ande får scenekunst, med bytte av program året etter. Det er et mål at tilbudet innenfor visuell kunst og litteratur inneholder leken formidling, gjerne knyttet til fantasi og historier. Møter med litteratur som kan bidra til leselyst blir prioritert.
Mellomtrinn
Kulturtilbudet for mellomtrinnet formidler produksjoner innen musikk og scenekunst annethvert år. Formidling av film på egen skole og produksjoner der elevene kan utvikle sine praktisk-estetiske ferdigheter prioriteres for mellomtrinnet.
Ungdomstrinnet
Musikk og scenekunst alternerer annethvert år. Møter med litteratur som kan bidra til leselyst blir prioritert.
Fremover ønsker DKS-Telemark å utvikle en programportefølje som bidrar til at elevene på ungdomstrinnet opplever kulturinstitusjoner, attraksjoner eller tematisk innhold med særlig regional tilknytning.
Videregående skole
Programmet for videregående skole skal ha tematisk relevans, både faglig og tilpasset elevenes egen livsfase. Tematisk relevans og opplevelsesdimensjonen tillegges større vekt enn variasjon i kunstuttrykkene, men siden spesielt kulturarv og litteratur ofte er foretrukket vil det være viktig å supplere med scenekunst, musikk, film og visuell.
I vurdering av programforslag for videregående blir det vektlagt god dialog med fylkets kulturinstitusjoner og kulturhus. Elever i videregående bør oppleve kunst og kulturopplevelser utenfor skolen, på profesjonelle scener/arenaer og helst sammen med et voksent publikum. Det skal være en variasjon i programmet der noen opplevelser har en tydelig relevans for yrkesfagene, mens andre rettes inn mot studiespesialisering. Programmet skal også legge til rette for gode fellesskapsopplevelser, for eksempel ved skolestart eller som avslutning på skoleåret, i tillegg vil danseverksteder ha prioritet for idrettsfag. Innenfor litteratur er det ønskelig med faglig relevante foredrag, gjerne i klasseromsformat. I visuell kunst og kulturarv blir det lagt vekt på at elevene skal utvikle praktiske ferdigheter. Innenfor film prioriterer vi filmer med aktuelle og tydelige tema, gjerne dokumentarer, og der formidlingen fortrinnsvis kan foregå i skolens egne lokaler.
DKS-programmet for videregående er i stor grad utviklet i tett dialog med nettverket av kulturkoordinatorer og ressursgrupper med elever. Programmeringen følger et forutsigbart årshjul hvor alle får anledning til å delta på utvalgte fagarenaer, nettverkssamlinger og gi innspill på ønsker og prioriteringer av tema/satsninger.