Kulturverter og unge arrangører

Vi ønsker at elevene skal være med på arrangørsiden. Derfor arrangerer vi kulturvertkurs på ungdomsskoler og videregående skoler.

De elevene som melder seg som kulturverter, får lære litt om det å arrangere. De får delta i planlegging og avvikling av kulturarrangementene, og avlaster skolens kulturkontakt.

Det er kulturkontakten som følger opp ordningen med kulturverter og unge arrangører.

Den kulturelle skolesekken arrangerer egne kulturvertkurs for elever i ungdomsskole og videregående. Vi sender ut invitasjon til kurset med tider, innhold og påmelding i starten av skoleåret.

Les mer om Kulturtankens satsing på elevmedvirkning her.

Kulturvertenes arbeidsoppgaver

Det er flere på skolen som deler ansvaret for at et DKS-arrangement skal bli vellykket.

Kulturvertene jobber sammen med kulturkontakten, læreren og rektor med mål om at arrangementet skal bli en fin opplevelse for alle.

Kulturkontakten på skolen skal sørge for at oppgavene rundt et DKS-arrangement blir gjort. Dersom en skole har etablert en kulturvertgruppe, kan flere av arbeidsoppgavene utføres av dem.

Forslag til oppgaver kulturvertene kan utføre 

før, under og etter arrangementet

Markedsføring

  • informere om forestillingen/tilbudet i klassene som får besøk
  • henge opp plakater eller publisere informasjon på skolens informasjonstavler
  • bruke det skolen har av sosiale medier, intranett osv.

Vertskap for utøvere

  • ta imot utøverne og ønsk dem velkommen
  • vis hvor de skal parkere og hvor de skal opptre
  • tilby bærehjelp
  • tilby kaffe/te/vann/frukt
  • vis hvor det er strømuttak
  • vis hvor toaletter og garderobe er  

Vertskap for publikum

  • hent publikum eller
  • ta imot publikum i døra og ønsk dem velkommen
  • vis hvor de ulike klassetrinnnene skal sitte

Scenearbeider -kulturkontaktene ber kulturvertene om hjelp til rigging av rom, når det trengs

  • rigge stoler, matter, benker m.m.
  • gjør klart et rom der utøvere kan forberede seg, skifte, har utstyr m.m. 

Konferansier

  • kulturvertene kan være konferansierer og ønske publikum og utøvere velkommen
  • kulturvertene kan gi praktisk informasjon, f.eks. om mobilbruk, hvor lenge forestillingen varer, rømningsveier m.m.

Etterarbeid

Kulturkontakten bør innarbeide gode rutiner for evaluering av kulturvertenes arbeid.  

  • Sett av tid til oppsummering etter hvert DKS-arrangement
  • Gi kulturvertene tilbakemelding på utført arbeid 

Hvem blir kulturvert?

Kulturkontakten velger ut elever til å være kulturverter i samarbeid med kontaktlærerne. Noen ber elevene sende skriftlig søknad og begrunne hvorfor de vil være kulturverter.  

Vår anbefaling er å etablere en elevgruppe med kulturverter (elevarrangør/kulturcrew) på skolen. De er en viktig ressurs for kulturkontakt og for skolen. De kan avlaste kulturkontakten på selve arrangementsdagen, med de praktiske oppgavene.

Kulturvertgruppen bør samarbeide en periode, gjerne et skoleår.  

Kulturkontakten lærer opp nye kulturverter, eller tidligere kulturverter lærer opp nye. 

Når kulturvertgruppen er etablert, fordeles de ulike arbeidsoppgavene mellom elevene i nært samarbeid med kulturkontakten.  

Kulturkontakten bør vise stor tillit til kulturvertene, slik at arbeidet oppleves som meningsfullt for dem. Oppgavene kan utføres i fellesskap og alene.   

På skoler hvor kulturvertgruppen fungerer godt, har de fått tildelt andre arrangøroppgaver ved skolen.