Føkk alle! - Østfold VGS

høst 2024 vår 2025

arrow_back Produksjoner

Da hun gikk på skolen, kunne hun alt fra før. Det var som om hun bare var der for å være grei. Men det brydde ikke lærerne seg om, og heller ikke foreldrene hennes. Så snart brydde ikke hun seg heller. Om skolen. Om samfunnet. Om noe. Det begynte med et ran. Ikke fordi hun trengte penger, men for kicket det ga. Oppholdet i fengselets ungdomsenhet gjorde henne bare om til en kriminell – en ekte kriminell. Føkk alle!

Unge kvinner spiller stadig oftere fremtredende roller i kriminelle nettverk i Norden. Teater Fryshuset i Stockholm har snakket med og intervjuet flere gjengkriminelle kvinner. Resultatet er blitt monologen «Føkk alle» som de lagde sammen med Unga Dramaten, og som hadde premiere på Dramaten i Stockholm i 2022. Nå er stykket oversatt og bearbeidet til norsk, og selv om vi kanskje ikke har «svenske tilstander» i Norge ennå, så gir monologen et innblikk i hvilken dynamikk som får unge kvinner til å bli kriminelle, og ikke minst hvordan de sakte og nådeløst flytter sine grenser for voldelig og kriminell adferd. Men forestillingen gir også et nakent innblikk i kvinnenes private liv og deres vei ut av kriminaliteten. Det er mulig å skifte spor, det er mulig å endre livsvalg.

Her får vi et rått og nakent innblikk i kvinnenes liv og deres muligheter til å ta andre valg for seg selv og sitt liv.

 

 


Varighet

1 timer og 20 minutter (50 min forestilling + 30 min ettersnakk)

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

ja

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

200

Oppriggingstid

120 minutter

Nedriggingstid

60 minutter

Arena/rom

Gymsal, Aula, Annet eller lignende

Antall utøvere

1

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Ja

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Kan spilles flere steder, men må blendes- spilles i lengderetning

På scenen i den norske versjonen av «Føkk alle!» er Anette Amalia Hoff Larsen, og teksten er bearbeidet og oversatt av Tirill Wisman Eeg og Per-Olav Sørensen.

Etter forestillingen følger en samtale med publikum. En av dem som skal møte elevene er Abbas Ghulam, den tidligere lederen for den beryktede B-gjengen. Ghulam ble i 2007 dømt til fengsel for organisert kriminalitet, men han har i dag et helt annet liv og lever som ungdomsarbeider, fotballtrener og småbarnsfar. Ghulam kan svare på spørsmål om gjengkriminalitet, årsaker, og ikke minst veien ut av kriminaliteten.

 

Arrangert av

Østfold fylkeskommune

Produsert av

Teater Fryshuset ved Ulf Stenberg og Emil Rosén Adsten.

Oversatt, bearbeidet og tilrettelagt for norske forhold ved Tirill Wisman Eeg og Per-Olav Sørensen, og The Global Ensemble Theatre.

Medprodusent: Den kulturelle skolesekken Østfold

Utøvere

Anette Amelia Hoff Larsen

Andre medvirkende

Utøver/ Skuespiller: Anette Amalia Hoff Larsen

Arrangert av: Østfold fylkeskommune/ Den kulturelle skolesekken

Produsert av: The Global Ensemble Theatre A/S, I samarbeid med Østfold Fylkeskommune og Teater Fryshyset.

Andre medvirkende:

Originalmanus og skapere: Ulf Stenberg og Emil Rosén Adsten

Regi: Per-Olav Sørensen

Kostymer:

Lystekniker:

Komponist: Måns Lundberg

Lydtekniker:

Videodesign: Thomas Nilsson

Dramaturg originalt: Anna Kölén

Foto: Klara G og Leonard Stenberg

Idé og opplegg: Teater Fryshuset

Gruppenavn

The Global Ensemble Theatre A/S, I samarbeid med Østfold Fylkeskommune og Teater Fryshyset

Idé/opplegg

Teater Fryshuset/ Per Olav Sørensen

Om kunstner / utøver / gruppe

The Global Ensemble Theatre A/S, I samarbeid med Østfold Fylkeskommune og Teater Fryshyset

Produksjonen kan bidra til:

  • at elevane og lærlingane utvikler kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. ( Formålet med opplæringen )
  • å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )
  • å gi møter med ulike kulturuttrykk og tradisjoner. Disse erfaringene bidrar til å forme elevenes identitet. Et godt samfunn er tuftet på et inkluderende og mangfoldig fellesskap. ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å skape felles referanserammer. Felles referanserammer er viktig for den enkeltes tilhørighet til samfunnet, dette skaper samhold og forankrer den enkeltes identitet i et større fellesskap og i en historisk sammenheng.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )
  • å støtte skolens ansvar for å ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn. Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes. ( 1.1 Menneskeverdet )
  • å vise at i en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere.  ( 1.2 Identitet og kulturelt mangfold )

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Monica Leander, tlf: +47 93 28 88 77, e-post: monicale@ofk.no

Produsent/fagansvarlig

Monica Leander, tlf: +47 93 28 88 77, e-post: monicale@ofk.no

Tormod Gangfløt, tlf: +47 91 84 63 83, e-post: tormodga@ofk.no

Kontaktperson utøver

Monica Leander, tlf: +47 93 28 88 77, e-post: monicale@ofk.no

Geir Meum Olsen, tlf: +47 95 90 65 89, e-post: meuolsen@online.no