Utøvere under Øye På 2021

Utøvere under Øye På 2021

Ahmed Umar

Den norsk-sudanske kunstneren Ahmed Umar (f. 1988) arbeider innen en rekke ulike materialer og uttrykksformer, blant annet keramikk, tekstil, grafikk, foto og performance. Umar kom til Norge fra Sudan som politisk flyktning i 2008. I 2016 avla han sin mastergrad i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Kunsten hans har blitt stilt ut ved flere sentrale kunstinstitusjoner i Norge og innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Drammens Museum for kunst og kulturhistorie og Oslo kommunes kunstsamling. Han har gjennomført prosjekter for DKS i Osloskolen og turnerer høsten 2021 med performancen ‘If you no longer have a family, make your own in clay’ i Harstad, Selja, Finnsnes og Bardufoss.

Foto: Ric Francis/TrAP)

Amina Sahan

Amina Sahan (f.1992) er utdannet faglærer i design, kunst og håndverk og har master i fagdidaktikk- kunst og design med fokus på kunst og ungdomsmiljø i et flerkulturelt samfunn.. Hun er i tillegg billedkunstner og har både jobbet utøvende og som lærer på ungdomstrinnet. De siste årene har hun jobbet som produsent i TrAP (Transcultural Art Production), hovedsaklig med prosjektet «Nøkkel til byen», et prosjekt som skaper samarbeid mellom ungdom og kunst-og kulturinstitusjoner gjennom lønnet arbeid.

Foto: Oslo Open/Ignat Wiig.

Daisuke Kosugi

Daisuke Kosugi (f. 1984 i Tokyo) bor og arbeider i Oslo. Selv om video er hovedmediet, omfatter kunstpraksisen hans også performance, tekst, lyd og skulptur, og alt går inn i et verk som fokuserer på fremmedgjort subjektivitet i et normalisert sosialt miljø. Han jobber ofte sammen med familiemedlemmer og andre og utforsker ideer som kretser rundt tilhørighet, empati, kjønn, hukommelse og umuligheten av å formidle fysisk og mental smerte, samtidig som han tar opp tanken om det virkelige vs. det imaginære. Kosugi har de siste årene hatt separatutstillinger på Jeu de Paume i Paris, CAPC Musée d’art Contemporain de Bordeaux, Museo Amparo Puebla i Mexico og Fotogalleriet i Oslo. Arbeidet hans har dessuten blitt bredt presentert i Norge og i gallerier og museer over hele verden, blant annet Centre Pompidou i Paris, Whitechapel Gallery i London og Bonniers Konsthall i Stockholm. Kosugi turnerte med DKS i Oppland fylke i 2018.

Foto: Lucas Leonardo Ibanez-Fæhn

Elina Waage Mikalsen

Elina Waage Mikalsen (f.1992) er en multidisiplinær kunstner og musiker fra Tromsø, for tiden bosatt i Oslo. Hun arbeider med performance, tekstil, installasjon og tekst, nesten alltid koblet til lyd og lydutøvelse. Mikalsen fullførte sin BA i billedkunst ved Akademiet i Tromsø/Nordland kunst- og filmfagskole i 2017, og tok våren 2021 sin MFA ved Kunstakademiet i Oslo. I 2015 ble Mikalsen utnevnt til ‘Årets unge kunstner’ ved den internasjonale urfolksfestivalen Riddu Riđđu, og har siden vært med i en rekke gruppeutstillinger og performanceprogram. Waage Mikalsens kunstneriske arbeid tar ofte utgangspunkt i at hun har både norsk og samisk tilhørighet. Møtet mellom det norske og samiske i hennes egen familie blir et bilde på maktrelasjonene som hjemsøker vårt samfunn som helhet. Dette intime blikket på samfunnet blir i hennes arbeider en plattform å utforske temaer knyttet til identitet og utenforskap. I sitt lydarbeid kombinerer hun ofte stemmen sin med feltopptak, elektronikk og selvbygde instrumenter for å skape lydlige rom som eksisterer et sted mellom virkelighet og fantasi. Det er de emosjonelle og narrative egenskapene med lyd som interesserer henne, og hvordan lyd kan fungere som en tidsmaskin som får tiden til å kollapse og setter både fremtid og fortid i bevegelse. Waage Mikalsen deltok nylig i DKS Testlab ved Nordnorsk Kunstnersenter.

Foto: Ingeborg Øien Thorsland / F15 Momentum 11

Håkon Lillegraven

Håkon Lillegraven (f. 1992) er en kurator, kunstprodusent og formidler basert i Oslo. Han er interessert i hvordan kunstrom kan bli rom for omtanke, felleskap og sosial utvikling. Med en bachelorgrad i kuratering fra Central Saint Martins i London (2014-17) og en bakgrunn i scenografi og filmproduksjon (2011-12, 2012-13) har han jobbet i som Kuratorassistent for Oslobiennalen Første Utgave (2018-2020) og i som Tilknyttet kurator formidling for den 11. utgaven av Momentum-biennalen organisert av Galleri F15 i Moss (2020-2021). Siden mars 2020 har han vært Formidlingansvarlig på Fotogalleriet i Oslo, hvor han blant annet har vært med på å produsere det digitale programmet ‘Let’s Talk About Images 2.1.0’ som ble presentert som en del av Øyepå Digital 2020.

Kristin Falck

Kristin Falck (f. 1969) er seksjonsleder i DKS Oslo. Opprinnelig utdannet billedkunstner fra Statens kunstakademi (skulptur), har Kristin undervist i kunstfag i kulturskole og ungdomsskole og turnert for DKS Akershus. Hun har jobbet med DKS i Oslo siden 2007. Kristin er moderator under Øye På 2021.

Foto: Ole Løvold.

Marin Håskjold

Marin Håskjold (f.1993, Trondheim) er en norsk kunster og filmskaper utdannet ved Nordland kunst og filmskole. Håskjold har tidligere laget kortfilmen «I kveld er det lov å være mann» (2017) kunstfilmen «Talkshow» (2020) produsert for utstillingen SYKLUS på Telemark Kunstnersenter. Hun er nå aktuell med kortfilmen «Hva er en kvinne?» (2020) som vant Amanda for beste kortfilm og var den mest sette filmen på aftenposten.no med over 100.000 visninger. Håskjold er i 2021-22 med på programmet til DKS Oslo.

Foto: Birgit Solhaug.

Ragnhild Brochmann

Ragnhild Brochmann (f.1984) er kunst-og motekulturhistoriker, skribent og illustratør, og mange kjenner henne som Morgenbladets Estetiker. En spørsmål-og-svarspalte hvor alle former for visuell kultur er gjenstand for dyptpløyende og humoristisk analyse – ikke minst mote. Ragnhild har markert seg som en annerledes kulturkommentator, gjester ofte radio og tv, og står blant annet bak NRK-tv-serien TING! Hun ble i 2020 tildelt Hestenesprisen, som årets kulturjournalist.

Thomas Østbye

Thomas Østbye (f. 1979) er en særegen stemme blant norske regissører, kjent for å kombinere kunstneriske refleksjoner om dokumentarsjangeren med samtidige politiske spørsmål. Østbye lager også kunstinstallasjoner, fotografering, interaktiv film og driver produksjonsselskapet PlymSerafin. Tidligere filmprosjekt som ‘Imagining Emanuel’, ‘HUMAN’ og ‘In your dreams’, har i mellom seg mottatt flere kunst- og filmpriser og blitt vist på arenaer fra NRK til Museum of Modern Art (MoMA) i New York. Hans seneste film ‘Enhver har rett til’ gir et unikt innblikk i Norges første klimasøksmål, hvor Natur & Ungdom og Greenpeace saksøkte Den norske stat for tildeling av oljelisenser i Barentshavet. Filmen har blitt vist i forskjellige settinger fra kinoer, gallerier, offentlige rom, veiblokader, på Klimahuset i Oslo og for skoleklasser. I forbindelse med Øyepå Momentum 2021 vises filmen som del av programmet ‘Folkets Arena’ på Galleri F15.

Om ‘Enhver har rett til’:

“I 2016 saksøkte norske miljøorganisasjoner den norske stat, fordi de mente at statens tillatelser til oljeutvinning i Barentshavet var i strid med miljøparagrafen (Grunnloven § 112) – en paragraf som har til hensikt å sikre vår og framtidige generasjoners rett til et levelig klima. Saken ble omtalt som århundrets rettssak og skapte stor offentlig debatt. 

Med en observerende form og argumentasjon fra begge sider av saken, tvinger Enhver Har Rett Til til å reflektere over om Norge har ansvar for å verne om naturen og klimaet. Som seer blir du publikum i en rettssak, der grensene mellom juss og politikk går inn i hverandre. Dokumentaren er filmet utelukkende inne i rettssalen i Borgarting lagmannsrett 2019 og i Høyesteretts hus 2020. Filmen på 31 minutter er et utvalg av om lag 100 timer med rettssak. Prosjektet består også av en fem timer lang installasjon laget for gallerirom, der publikum virkelig kan “sitte en dag i retten” og følge saken, menneskene og rettssystemet nærmere.”

Thomas Østbye har både regissert, filmet, klippet og produsert filmen, sammen med Trude Lirhus på klipp, Alvilde Naterstad, Øyvind Svanes Lunde, Kjell-Gunnar Hjartholm Knudsen, Lisa Wiik på foto og kameraoperatører i sammarbeid med Motlys og Rune Denstad Langlo. Merete Mongstad har gjort etterarbeid på lyd og Ricco Højland Hansen har gradet filmen. Produksjonskoordinator er Cathrine Kielland og Guro Sollie Hansebakken er Impact Produsent. Audun Amundsen har gjort webdesign og onlinestrategi. Støttet av FFLB & Viken Filmsenter. Filmen blir distribuert av Filmbyrået Jack og NFI.