Livesending med Mats Grorud - “Det morsomste jeg vet”

Våren 2020 skulle animatør Mats Grorud besøke en rekke klasserom med produksjonen “Det morsomste jeg vet”. Som de fleste produksjoner i regi av den kulturelle skolesekken, måtte også denne tilpasses en ny skolehverdag med koronarestriksjoner. Mats Grorud tok de nye utfordringene på strak arm, og laget en digital versjon av formidlingen sin.

Illustrasjon fra livesendingen med “Det morsomste jeg vet”

Denne uken i mai var det 7. trinn på Mogreina og Nordkisa skole i Ullensaker, og Veståsen skole i Gjerdrum kommune, som benyttet seg av den digitale varianten av “Det morsomste jeg vet”.  Dette er skoler Mats skulle ha besøkt fysisk med utstyr til å lære barna å lage animasjonsfilm. 

Hjemmestudio (Foto: Mats Grorud)

Til det digitale møtet hadde Mats rigget til et studio i sin egen stue. Fra klasserommet på skolen møtte elevene Mats i hjemmestudio via storskjerm. Mats kunne også se og høre elevene gjennom kamera og mikrofon i klasserommet. Livevisningen av “Det morsomste jeg vet” ble sendt på skolens egen digitale plattform, slik at antall deltagere og det tekniske var godt regulert.  

Elevene var godt forberedt. De hadde sett animasjonsfilmer som Mats hadde sendt skolene på forhånd. Flere av figurene og rekvisittene som Mats bruker i “Det morsomste jeg vet” er hentet fra de samme filmene.

Cut-out fra filmen “Jule-Nilssen” (Foto: Mats Grorud)

Mats brukte også tid til å etablere kontakt med elevene før han viste dem rundt på de ulike stasjonene i hjemmestudioet. Underveis var det en fin dialog mellom Mats og elevene, og elevene stilte mange spennende spørsmål. Mange lurte på hvor lang tid det tar å lage animasjonsfilm. Mats avslørte at det lønner seg å være litt tålmodig når man skal lage animasjonsfilm. Det kan nemlig ta veldig lang tid å lage en hel film, men det er også mulig å lage animasjonsfilmer raskt. Dette demonstrerte Mats ved å flytte seg fra stasjons til stasjon mens han lagde fem korte animasjonsfilmer. Han brukte en teknikk pr. stasjon: plastelinaanimasjon, cut-out, dukkeanimasjon, tegnefilm og silhuettanimasjon. Mats viste også utstyr og programvare som er veldig enkelt for elevene å ta i bruk. Her er det bare å sette i gang å lage sin egen animasjonsfilm.  

Mats har animasjonsfilmutdanning fra Høgskulen i Volda, og har laget en rekke animasjonsfilmer med hovedvekt på dukkefilmer. Han har lang erfaring med å reise i Den kulturelle skolesekken. 

Animasjon med plastelina (Foto: Mats Grorud)
Animasjon med plastelina (Foto: Mats Grorud)
Silhuettanimasjon (Foto: Mats Grorud)

Bildet øverst i artikkelen er dukkeanimasjon. Dukken til venstre er Nilssen fra filmen “Jule-Nilssen”, til høyre er Warda fra “Tårnet”. (Foto: Mats Grorud)