Disse leder Den kulturelle skolesekken Viken

Cathrine Haakonsen, Lill Carin Jacobsen og Johannes Hafnor

Cathrine Haakonsen, Johannes Hafnor og Lill Carin Jacobsen styrer skuta fra 1.1.2020. Les mer om hvem de er og hvilke ambisjoner de har for den nye organisasjonen!

Østfold, Buskerud og Akershus fylker er historie, og med det kommer også en ny utgave av Den kulturelle skolesekken. Cathrine Haakonsen er innplassert som leder for DKS-seksjonen i Viken fylkeskommune, mens Johannes Hafnor leder enhet for produksjon og Lill Carin Jacobsen leder enhet for formidling. Vi har stilt noen spørsmål for å bli bedre kjent.

CATHRINE HAAKONSEN

Seksjonsleder, Den kulturelle skolesekken Viken

Hvor bor du?

–Jeg bor sør i Nittedal på Romerike i Akershus. Det har jeg gjort siden 1996. Da overtok vi barndomshjemmet til tante Elsa, og vi stortrives her.

Hvilken bakgrunn og utdanning har du?

–Etter et opphold på Manger folkehøyskole og musikklinja på Phil i Bergen var drømmen å bli musiker. Jeg var nok ikke god nok, og endte i stedet opp med jusstudier. Etter et år og fullført 1. avdelingseksamen fikk jeg drømmejobben som reiseleder i Vingreiser. Sju flotte år i Hellas, Jugoslavia, Marokko, Tunisia og Spania er uforglemmelige. Etter det kulturstudier i Bø. Litt jobb på ungdomsskole og barneskole før jeg ble fritidsleder med ansvar for ungdomshuset i Gjerdrum kommune. Etter ti år i samme kommune ble kulturfeltet omorganisert, og når jeg sluttet var det som kultursjef. Kultursjef i Enebakk kommune fikk jeg også gleden av å være i tre år før jeg fikk jobben som enhetsleder i Akershus fylkeskommune.

Hvilken kunst/kultur koser du deg med på fritiden?

–Det blir dessverre mindre enn jeg ønsker meg, og som mamma til et amatørteaterbarn og med ei datter på Musikkteaterhøyskolen kan kulturbesøkene bli litt ensidige. Jeg går gjerne på konserter. Drømmen nå om dagen er enkeltbillett til filharmonien. HBO og Netflix spiser opp kveldene, og i feriene blir det heldigvis tid til litt lesing.

Hvordan tror du DKS Viken kommer til å bli?

–Jeg håper og tror vi kommer til å bli en slagkraftig organisasjon som kan bidra til å gjøre Den kulturelle skolesekken enda bedre. Vi må være relevante for elevene, skolen og samfunnet. Når vi bidrar i samfunnsutviklingen med kunsten som den viktigste inngangsporten, sammen med de nye temaene i fagfornyelsen; demokratiutvikling, livsmestring og bærekraft, vil DKS Viken komme til å svinge.

Hva ser du mest frem til med å slå sammen de tre DKS-ene til én?

–Så mange flinke folk på alle områder. Når alle bruker sine kunnskaper på rett sted har vi alle muligheter til å bli en fleksibel og dynamisk organisasjon som alltid sørger for at elevenes kunstmøter fester seg, og bidrar til at de utvikler både identitet, kreativitet og kanskje ser seg sjøl og samfunnet fra flere vinkler.

Hva tror du blir det mest motiverende ved å være leder i DKS Viken?

–Når alle trives og kjenner at de er viktige for at det store maskineriet i DKS Viken blir best mulig, blir jeg både glad og stolt. Det er ikke alltid lett, men nøkkelen til suksess for meg har alltid vært trivsel, humor, samarbeid, diskusjoner og stor takhøyde.

Hvordan ser du for deg at DKS Viken er om fem år?

–Jeg tror på Viken, og ser for meg en stor gjeng med spesialister og generalister, fornøyde skoler, kommuner og tett samarbeid med alle de andre regionene i Norge. Drømmen er at alle vet hva Den kulturelle skolesekken er, og at de elsker den!

JOHANNES HAFNOR

Enhetsleder produksjon, Den kulturelle skolesekken Viken

–Hvor bor du?

–Jeg bor i Fredrikstad ved vakre Gamlebyen. Det å ha Nord-Europas best bevarte festningsby et steinkast unna gir meg veldig mye. Det føles som et privilegium å kunne ta med ungene gjennom et bymiljø fra 1600-tallet på vei til lekeplassen og mate endene i vollgravene.

–Hvilken bakgrunn og utdanning har du?

–Jeg er 36 år, har studert film og visuell kultur ved Høgskolen i Lillehammer, Københavns universitet og Hawaii Pacific University. Jeg er utdannet film- og fjernsynsviter med en masteroppgave om dokumentarfilmen «The Act of Killing» og formidling i Den kulturelle skolesekken. Fra tidlig alder var jeg fast bestemt på å bli paleontolog! Men interessen for formidling til barn og unge ble vekket, og jeg jobbet flere år i Fredrikstad Animation Festival hvor jeg blant annet besøkte over 20.000 elever med ulike filmformidlingsprosjekter gjennom Den kulturelle skolesekken.

–Jeg har vært daglig leder av «Zwart kaffe» på torvet i Gamlebyen, og lærte meg verdien av en skikkelig god espresso. En annen funfact: Jeg er sertifisert badevakt (med mindre det trenger formell oppfriskning etter 15 år). I ti år har jeg ledet arbeidet med DKS Østfold i Østfold kulturutvikling. Jeg har vært med i mange nasjonale og regionale verv knyttet til DKS, og sitter nå blant annet som medlem i Kulturtankens eksterne ressursgruppe for scenekunst. Jeg har to fantastiske små barn og en like fantastisk kone.

–Hvilken kunst/kultur koser du deg med på fritiden?

–Jeg er litt mer enn gjennomsnittet opptatt av Ingmar Bergman, og jeg både trives og blir utfordret ved gjensyn av hans minneverdige filmografi. Men også hvordan hans arbeider inspirerer andre kunstnere i dag på for eksempel teaterscenen. Den lille festivalen på Fårö, Bergmanveckan, skaper kunst-, natur- og sosiale opplevelser jeg får veldig mye igjen for, omgitt av mange sauer, vind og et karrig landskap. Og med tanke på den magiske høytiden som akkurat er forbi: «Fanny och Alexander», med blant annet sine vidunderlige barneperspektiver, er kanskje kunsthistoriens mest livsbejaende verk. Den blir jeg både berørt og lykkelig av å se hver jul!

–Hvordan tror du DKS Viken kommer til å bli?

–Jeg tror DKS Viken kommer til å bli veldig fremoverlent. Det er så mange dyktige, faglig sterke medarbeidere som fra tre fylkeskommuner nå blir del av én seksjon. Jeg tror DKS Viken i stor grad vil prege videreutviklingen av hele ordningen i Norge.

–Jeg er også glad for at Akershus, Buskerud og Østfold har ulike styrker som vi kan ta med oss inn i det videre arbeidet. Og helt sikkert noen svakheter som vi skal endre på. Viken fylkeskommune blir stor og omfangsrik, både geografisk og med antall mennesker, men jeg mener bestemt at vi skal klare å opprettholde et lokalt perspektiv og videreutvikle DKS som den grasrotordningen den har vært, og fortsatt skal være.

–Hva ser du mest frem til med å slå sammen de tre DKS-ene til én?

–Jeg ser veldig frem til å bli bedre kjent med alle de sterke fagpersonene som skal jobbe i DKS Viken. At vi gjennom denne regionreformen får et veldig styrket fagmiljø for DKS. Det betyr i hovedsak én ting for meg: Bedre og enda mer relevant kunst for elevene!

Hva er det mest motiverende med å være leder i Den kulturelle skolesekken?

–Det mest motiverende er å se resultatene av alle ledd i DKS-arbeidet. Når profesjonelt og bra kunstnerisk innhold, god praktisk og teknisk gjennomføring, informasjonsflyt og nysgjerrighet fra elever og lærere er til stede, kan DKS skape helt spesielle erfaringer.

–En litterær opplevelse kan for eksempel sette i gang helt overraskende tanker om kjærlighet eller identitet, en utstilling kan være starten på et livslangt forhold til billedkunst, en teaterforestilling kan på sitt beste fungere som øvelser i empati. Og er det noe samfunnet vårt trenger i dag, så er det mer empati!

–Hvordan ser du for deg at DKS Viken er om fem år?

–Jeg ser for meg at Viken har en posisjon som Norges beste DKS. En stor og slagkraftig organisasjon som i øyehøyde og nær dialog med kommunene produserer, programmerer og turnerer verdens beste kunstnere til de som fortjener og trenger det mest!

LILL CARIN JACOBSEN

Enhetsleder for formidling, Den kulturelle skolesekken Viken

–Hvor bor du?

–I Drammen, på Gulskogen.

–Hvilken bakgrunn og utdanning har du?

–Jeg har jobbet som fagleder i DKS Buskerud i 10 år. Er utdannet kunsthistoriker fra Universitet i Oslo og har jobbet som formidlingsansvarlig på Vestfossen Kunstlaboratorium i seks år.

–Hvilken kunst/kultur koser du deg med på fritiden?

–Jeg koser meg og slapper av med serier og filmer på Netflix og HBO, og lytter til en rekke spennende podkaster. Er generelt glad i å følge med på nyhetssaker og diskutere ting og tang som skjer. Ellers er Øyafestivalen et høydepunkt i løpet av året.

–Jeg samler på vinyl og hører på mye forskjellig musikk. I disse dager går det mest i det siste albumet til Lana Del Ray. Det er helt nydelig, anbefales varmt! Og så har jeg som regel en god bok liggende på nattbordet. Akkurat nå leser jeg «Omriss» av Rachel Cusk. Ellers får jeg jo med meg en og annen utstilling eller forestilling i løpet av året. Når en god kulturopplevelse blir delt med gode venner, etterfulgt av god mat og drikke… Oh là là, da koser jeg meg!

–Hvordan tror du DKS Viken kommer til å bli?

–Jeg tror Den kulturelle skolesekken Viken kommer til å fortsette å levere fantastiske formidlinger til skolene også i årene fremover. DKS Viken blir en stor aktør på kulturfeltet, og jeg tror at vi med det får større muskler til å gjøre spennende utviklingstiltak. Da tror jeg at vi vil kunne bidra til å legge et større trykk på kvaliteten i barne- og ungdomskulturen nasjonalt. Jeg håper at de dyktige kommunene, aktørene og institusjonene der ute vil ha lyst til å skape spennende formidlinger sammen med oss. På den måten kan vi sammen med andre bidra til å løfte hele barne- og ungdomsfeltet.

–DKS Viken må nok jobbe litt ekstra hardt for å få til godt samarbeid på grunn av de store geografiske avstandene, og det kommer nok til tider å bli utfordrende. Men om vi holder en god dialog og løfter sammen med andre, tror jeg DKS Viken kan bli nasjonalt førende og en tung nasjonal aktør på kunst- og kulturformidling til barn og unge.

–Hva ser du mest frem til med å slå sammen de tre DKS-ene til én?

–Vi blir et stort fagmiljø, og det er spennende og veldig motiverende å skulle jobbe med så mange dyktige medarbeidere. Gleder meg til å lære mye nytt og møte mange nye mennesker som tenker annerledes enn meg. Jeg ser virkelig frem til å være med på å skape en arbeidsplass som er raus, nytenkende og samskapende.

–Hva tror du blir det mest motiverende med å være leder i DKS Viken?

–Jeg har et genuint engasjement for at barn og unge skal få de beste kunst- og kulturopplevelsene. Som leder i Viken blir det veldig motiverende å legge til rette for nettopp dette. Når kunstopplevelser treffer elevene og gir dem noe relevant og aktuelt, som beveger dem i en eller annen retning; da elsker jeg jobben min. Det er jo også gøy å jobbe med så mange dyktige kollegaer som tør å mene, tør å bevege og tør å tenke nytt, eller tør å tenke gammelt når det trengs. Noe som også krever mot i vår moderne, høyteknologiske tid. Uansett, det er motiverende og utfordrende å jobbe for barn og unge. Et felt som ikke alltid har like høy status. Men nettopp det inspirerer til å brette opp ermene og ta tak!

–Hvordan ser du for deg at DKS Viken er om fem år?

–Jeg tror at vi fortsatt leverer gode opplevelser til elever i skoletiden på en relativt lik måte som i dag. Men jeg tror at statusen til kunst og kultur i skolen vil øke i årene fremover, med den nye fagfornyelsen. Så om fem år tror jeg at DKS Viken vil møte flere forberedte lærere og elever, og at mottakelsen av DKS-opplevelsene på skolene vil være enda bedre enn hva vi kan oppleve i dag. Men så tror jeg også at kultur- og utdanningsbransjen aldri vil forstå hverandre helt, og at vi må finne oss i at vi i DKS også om fem år fortsatt vil jobbe i spennet mellom de to.

–Ellers håper jeg at elevene i distriktene våre blir ivaretatt med like gode kulturopplevelser som de får i sentrale strøk. Og at alle medarbeidere i DKS-systemet, det være seg kulturkontakter, kommunekontakter, produsenter, utøvere, turnéansvarlige og ledere fortsatt trives i jobben sin i DKS Viken, til tross for alle omstillingene og endringene vi skal gjennom.

–Sammen er vi dynamitt!

1 thought on “Disse leder Den kulturelle skolesekken Viken”

  1. Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.

Comments are closed.