Lyspærer og zalobananer


”Lyspærerøtter og Zalobananer” - en forundringsreise i tekstil, er en kombinasjon av kunstnermøte / forestilling for de minste barna i barneskolen. Fokus er på delaktighet, nysgjerrighet og taktilitet.

Jeg starter med å avduke to skulpturer i tekstil, den ene forestiller en kjempestor fyrstikkeske med mange "brente" fyrstikker, den andre er en søppelbøtte med sirlig brodert og håndsydd "søppel". Elevene får kjenne og lukte. Vi filosoferer sammen rundt det vi ser.

Videre skal elevene sette sammen et stort tekstilt puslespill som jeg har laget.  Det finnes uendelig mange kombinasjoner av motivene. Vi avslutter med å avduke en skulptur der motivet er hentet fra puslespillet. Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd og Vestfold Fylkeskommune.


Annen informasjon

keyboard_arrow_down

Varighet

45 minutter (45)

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Ja

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

30

Oppriggingstid

30 minutter

Nedriggingstid

15 minutter

Arena/rom

Klasserom, Gymsal, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Nei

Ønsker til lokal arena

Vi må ha gulvplass til puslespillet. Stoler og bord må ryddes til side

Opplegget består av to hoveddeler, den ene er en kunstformidlings del basert på elevenes delaktighet. Jeg viser verkene ”Tomgods” og ”Et lite stykke eventyrland”. Disse tekstile skulpturene er utgangspunktet for en filosofisk samtale, der berøring, lukt og humor inngår. Jeg bruker mine skulpturer aktivt for å pirre nysgjerrigheten for det lille og underlige i det hverdagslige.

Den andre delen består i at elevene selv skal sette sammen et mykt puslespill, 100 brikker i str. 30 x 30 cm. Disse har jeg sydd, brodert og malt på grått ullstoff. Motivene er gjenkjennelige for elevene, og er hentet fra hverdagsliv; symboler, gjenstander, natur, kultur. Alle disse fragmentene fra vår tid danner tilsammen et tekstilt verk. Jeg ønsker å vekke undring, begeistring og latter, og la elevene få en taktil erfaring framfor bare den visuelle. Det vil være så mange løsninger på sammensetningen av brikkene, at resultatet aldri vil bli det samme i de ulike gruppene. Vi avslutter med en samling der vi ser på de ulike ”koblinger”, og jeg avduker en skulptur

Forløp:

Seansen starter med at barna sitter sammen i en halvsirkel foran de to tildekte skulpturene. Jeg avduker en og en skulptur, slik at vi kan ha mest mulig fokus på akkurat denne i samtalen. Jeg lar dem lukte og kjenne på verkene. Vi trekker en parallell til puslespillet, som også handler om hverdagslige motiver. Jeg viser hvordan vi ved hjelp av ”veier” kan sette brikkene sammen.

Jeg deler elevene inn i tre eller fire grupper, som bytter på å gå opp og finne brikker og sette disse sammen til ett stort gulvarbeide. De skal prøve å sette brikkene sammen slik at det oppstår nye og morsomme bilder eller mønster. Vi ser på hvordan fargene også spiller en rolle. Når alle brikkene er lagt ut over gulvet, skal vi gå på oppdagelsesferd i puslespillet. Vi undersøker hva vi ser, elevene får komme opp og vise sine favorittfigurer som har oppstått i flaten. Vi ser etter fargekombinasjoner, mønster, linjer, humoristiske og absurde kombinasjoner. Helt til slutt avduker jeg en siste skulptur, der ideen er hentet fra puslespillet.

Litt om mitt kunstnerskap

Jeg er tekstilkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, og ble ferdig med min mastergrad i 2006.  Jeg syr mitt eget univers, der det underbevisste åpner for ulike tolkninger av surrealistisk karakter. Denne myke parallellverdenen har blitt mitt språk, ofte bindes vidt ulike verdener sammen og åpner for referanser som de vanligvis ikke forbindes med. Jeg bruker kontrastfylte materialer og elementer fra utdaterte apparater, leker meg med disse og arbeider ganske intuitivt med flere parallelle ideer. Arbeidene blir til ut i fra en form for indre logikk. Jeg er også opptatt av det humoristiske tilsnittet i mine fortellinger om samtiden.

Jeg har vært på turné med DKS hvert år siden 2011, i tillegg til at jeg jobber aktivt som kunstner med utstillingsvirksomhet.

Utøvere og produsenter

keyboard_arrow_down

Arrangert av

Viken fylkeskommune

Produsert av

Pilotgalleriet, Nitja senter for samtidskunst

Utøvere

Siri Berqvam

Andre medvirkende

Idé/opplegg

Siri Berqvam

Om kunstner / utøver / gruppe

Siri Berqvam, født 1977, er billedkunstner med master fra Kunsthøgskolen i Bergen i 2006. Hun har i hovedsak jobbet med utstillings-virksomnhet.

Kontakt

keyboard_arrow_down

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ida Hasund, tlf: +47 404 92 913, e-post: idaha@viken.no

Kontaktperson utøver

Siri Berqvam, tlf: +47 959 92 373, e-post: lunasiri@gmail.com

Pilotgalleriet Nitja senter for samtidskunst, tlf: +47 916 81 047, e-post: pilotgalleriet@nitja.no