Hva er Den kulturelle skolesekken?
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal satsing som skal bidra til at alle skoleelever i Norge får møte profesjonell kunst og kultur innen fagfeltene kulturarv, litteratur, musikk, film, visuell kunst og scenekunst. Ordningen er et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet, og Kunnskapsdepartementet, og finansieres gjennom spillemidler
Nasjonale mål for Den kulturelle skolesekken:
DKS skal
- være et gratis tilbud for alle barn og unge i grunnskolen og videregående skole og skal tilbys jevnlig
- sikre at barn og unge får et likeverdig kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet, uavhengig av hvor de bor, slik at de kan gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for ei variert spekter av kulturuttrykk
- bidra til barns og unges danning og utdanning, slik dette er formulert i overordna del og læreplaner i fag
- formidle et kulturtilbud som blir opplevd som relevant, og som representerer et kulturelt mangfold av tilbud og utøvere
- være et samarbeid mellom kultursektoren og utdanningssektoren på alle nivå for å sikre god planlegging, forankring og tilrettelegging
- bidra til å styrke norsk språk, de samiske språkene, de nasjonale minoritetsspråkene og norsk tegnspråk som grunnleggende kulturbærere
- bidra til å formidle kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn*
Les mer i Meld. St. 18 (2021-2021), Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge
DKS-ordningen er 3-delt:
DKS NASJONALT
Kulturtanken fikk i 2016 det nasjonale ansvaret for ordningen.
DKS i FYLKET
Troms fylkeskommune er ansvarlige for regionalt programarbeid og koordinering av DKS i fylket. Arbeidet organiseres fra fylkets kulturavdeling, seksjon Scene Nord, som har kontorer i Harstad.
Programtilbudet består av et fast-tilbud og et ønske-tilbud.
Fast-tilbud GRUNNSKOLE:
– scenekunst
– litteratur
– film til
– visuell kunst
– musikk til
Fast-tilbud VIDEREGÅENDE:
– musikk
– scenekunst
– visuell kunst
Ønske-tilbud GRUNNSKOLE og VIDEREGÅENDE:
I tillegg har DKS et allsidig ønske-tilbud, sammensatt av produksjoner innen alle seks kunstuttrykk som skolene kan ønske seg.
DKS i KOMMUNEN
Kommunene tildeles også hvert skoleår midler til å lage et kommunalt DKS-tilbud for grunnskolene. Det kan bestå av egne produksjoner og/eller produksjoner fra ønske-tilbudet.
Tromsø er direktekommune, og benytter ikke tilbudet fra DKS Troms. De programmerer selv DKS-tilbudet til sine grunnskoleelever.
* DKS Troms får ikke tildelt midler, og har dermed ikke egne tilbud, til barnehager.