Bygdehomo

BESTILLINGSTILBUD


I den internasjonalt prisbelønte kortdokumentaren Bygdehomo (20 min) møter vi folk med konfliktfylte og veldig ulike perspektiver og livssyn. Kristenfundamentalister kræsjer med homobevegelsen i en liten bygd på Vestlandet.

En lokal menighet protesterer høylytt når den lille vestlandsbygda Volda arrangerer Norges første Bygdepride. Vi møter 52 år gamle Bjørn-Tore som flyttet fra Volda for å leve friere som homofil i storbyen. Nå vender han tilbake til hjembygda for delta i Pride, og han har blandede følelser for det å skulle gå i parade i bygda han har opplevd mange fordommer.

I filmen møter vi mennesker fra både skeive og religiøse miljøer, alle med ulike perspektiver og følelser knyttet til Bygdepride. Hvilket ansvar har filmskaperen i møte med dette, og er det i det hele tatt mulig å formidle disse motstridende perspektivene på en objektiv måte?

De fleste unge har i dag fri tilgang til internett, og med det tilgang til enorme mengder informasjon om en til tider svært forvirrende verden, med innholdsmarkedsføring, fake news og økende mistro til main stream media. Det å forstå at all informasjon – det være seg en nyhetsartikkel, en dokumentar eller et Facebook-innlegg – har en avsender med et motiv, er i dag kanskje viktigere enn noen gang.

Opplegget berører temaer som ytringsfrihet, kildekritikk, subjektivitet, objektivitet, mediekritikk, fake news, formidling, historieforståelse, virkemidler i dokumentar, skeives rettigheter, trosfrihet, kristendom, livssyn og etikk.


Nyttig informasjon

keyboard_arrow_down

Varighet

1 timer (50-60 min (kan justeres))

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

50

Oppriggingstid

5 minutter

Nedriggingstid

5 minutter

Arena/rom

Klasserom, Gymsal, Auditorium, Aula eller lignende

Antall utøvere

1

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Ja

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Visningsmuligheter. Prosjektor. Høytaler. Blending.

ER DET SANT? OM SUBJEKTIVITET I DOKUMENTARFILM

Er det mulig å formidle ulike perspektiver i en dokumentarfilm uten å være forutinntatt og partisk? Hvilke valg har filmskaperne tatt under opptak og klipp, og hvorfor har fotografen valgt akkurat dét utsnittet? Og kan dokumentarfilm i det hele tatt vise en objektiv sannhet?

FØR FILMVISNINGEN

Filmformidleren introduserer seg selv og setter deretter i gang en Kahoot-quiz om hva som kjennetegner dokumentarfilmsjangeren og objektivitet vs. subjektivitet. Målet er å sette i gang refleksjon rundt om det er mulig å lage en film som ikke er farget av filmskapernes egne holdninger.

FILMVISNING

Deretter viser formidleren filmen Bygdehomo (20 minutter) som forteller historien til mennesker fra svært forskjellige miljøer og som har veldig ulike synspunkter på at Norges første Bygdepride-parade skal arrangeres i Volda. I filmen møter vi blant annet Hanne-Birte og Anja, som begge er medlemmer av den kristne menigheten Nytt Livs Senter i Volda. De har gått i protestmarsj mot Bygdepride. Vi møter også unge Anbjørn som skammet seg før han kom ut av skapet som skeiv, men som nå er leder for Norges første Bygdepride. Og vi møter hovedkarakteren Bjørn-Tore (52) som rømte bygda for mange år siden fordi han ikke følte det var mulig å komme ut av skapet i Volda. Gjennom disse ulike historiene blir elevene kjent med mennesker fra forskjellige miljøer og får innsikt i hvilke opplevelser og tanker de knytter til Pride. De får møte kristne som protester og kristne som heier Pride frem. De får høre skeive med vanskelige historier, som går med hevet hode i paraden, men som fremdeles lurer på hva naboen synes om det hele. Felles for menneskene vi møter er at de har personlige historier knyttet til noe mange har sterke meninger om.

ETTER FILMVISNINGEN

Etter filmvisningen går elevene sammen to og to og blir utfordret til å tenke over om filmen har et eller flere tydelig argument, eller er filmen objektiv? Hvis den har et argument – hva er det i så fall og hvilke virkemidler tar filmen i bruk som fremmer filmskapernes argument? Hvilken bakgrunn og bagasje ser de for seg at filmskaperne hadde med seg inn i arbeidet med å lage filmen?

Etter gruppeoppgaven vil det bli en plenumsgjennomgang der gruppene blir invitert til å dele sine refleksjoner. Formidleren vil starte en samtale om filmens argumentasjon og fokus, og om den korresponderer med etiske normer i samfunnet. Hvordan ville en film om Bygdehomo sett ut dersom den ble laget av noen med andre holdninger? I hvilken grad representerer filmen holdninger som er allment akseptert i samfunnet? Blir alle synspunkt i filmen behandlet med respekt? Hvordan tror elevene at vennene til Bjørn-Tore ser filmen, og hvordan tror de at filmen ble mottatt av f.eks. medlemmer av menigheten Nytt Livs Senter?

For å bygge videre på diskusjonen vil elevene bli presentert for en rekke stillbilder fra filmen og blir spurt om hvilke filmatiske virkemidler som er tatt i bruk, og hvorvidt disse underbygger filmens argumentasjon?

Gjennom opplegget får elevene reflektere rundt hvilken rolle filmskapernes egne holdninger og bakgrunn spiller i dokumentarfilmen, og dilemmaer og valg dette bringer. De lærer hvordan de kan identifisere ulike virkemidler som tas i bruk for å fremme et budskap. Målet er at elevene blant annet skal lære at dokumentarfilm kun er en representasjon av virkeligheten og aldri kan være en objektiv sannhet. Dokumentaren har blitt vist hos Aftenposten og NRK, The Atlantic i USA og blitt plukket ut til over over 20 festivaler i 10 forskjellige land, inkludert Kina, USA, Romania og Sør Korea.

I 2020 ble Bygdehomo plukket ut som én av fem internasjonale filmer til #FiveFilmsForFreedom - verdens bredeste digitale feiring av LGBTQ+ film i regi av The British Council og festivalen BFI Flare. Gjennom dem ble filmens historie promotert globalt i mer enn 100 land i en 12-dagers periode til millioner av mennesker.

Fotograf og co-regissør Julie Lunde Lillesæter ble kåret til Årets fotojournalist for sitt “gjennomførte og modige bildespråk” i Bygdehomo.

Utøvere og produsenter

keyboard_arrow_down

Arrangert av

Troms og Finnmark fylkeskommune

Produsert av

Utøvere

Sigurd Lamark

Andre medvirkende

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Kontakt

keyboard_arrow_down

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Anne Moen, tlf: +47 959 08 712, e-post: anne.moen@tffk.no

Mona Aas Johansen, tlf: +47 414 14 234, e-post: mona.aas.johansen@tffk.no

Produsent/fagansvarlig

Kontaktperson utøver

Aurora Hannisdal, tlf: +47 415 17 238, e-post: aurora.hannisdal@differmedia.no

Johanne Sandvik, tlf: +47 906 07 309, e-post: johanne.sandvik@differmedia.no