FILOSOFI MED ELEVER. YTRINGSFRIHET

arrow_back Produksjoner

Finnes det grenser for ytringsfrihet? Er det alltid riktig å si det du mener? I denne produksjonen benytter vi filosofisk samtaleteknikk som metode for å nærme seg samtidskunsten og tema som f. eks menneskerettigheter og viktigheten av talefrihet, fri informasjon og frie valg.

I filosofi er det ikke «lov» til å bare slenge ut en påstand, vi må begrunne hvorfor vi mener det vi gjør. Med Ytringsfrihet og William Kentridge sin video Felix In Exile forsøker vi å nærme oss ulike dilemmaer knyttet til ytringsfrihetens muligheter og begrensninger.


Varighet

45 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Kasse på ca 37 kilo.Hvis prosjektet bestilles til klasse på 30, er det alltid to formidlere med. Da trengs normalt ikke bærehjelp

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

30

Oppriggingstid

30 minutter

Nedriggingstid

30 minutter

Arena/rom

Klasserom, Annet eller lignende

Antall utøvere

2

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Nei

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Pga. samtalemetodikken er det maks 30 elever pr formidling. Filmen ses sammen før klassen deles i to. Da er det ideelt hvis de to gruppene kan være i ulike rom for å gjennomføre den filosofiske samtalen. Klasserom med mulighet for lysskjerming og lerret eller vegg til videoprojeksjon. Vegg til oppheng av store ark.

Den sørafrikanske kunstneren William Kentridge er mest kjent for store, animerte rominstallasjoner.

Kunst

Kentridge tegner med kull og pastell. Han arbeider med store tegninger, og bygger animasjon ved å viske ut og endre på samme tegningen. Slik får man en linje til hvordan hukommelsen virker. Hans tema beveger seg rundt minne, tap, hukommelse og tilhørighet og identitet. I videoen «Felix in Exile» blir dette tydeliggjort gjennom en poetisk fortelling om å leve i eksil, og handler om det å flykte fra et sted preget av brutalitet og vold.

Samtale

I samtalen vil vi snakke om tema rundt ytringsfrihet. Gjennom å presentere utsagn eller spørsmål for elevene aktiviseres de og blir nødt til å lytte til hverandre, ta stilling til påstander og begrunne sine synspunkter. Denne oppgaven bygger på metodikken i filosofiske samtaler. 

Det bør være minst 15 minutters pause mellom hver formidling, gjerne 30 minutter.

Læreplanrelevans
Denne produksjonen kan bl. a relateres til:

Overordnet del
Menneskeverdet
Kritisk tenkning og etisk bevissthet

Tverrfaglig tema
Demokrati og medborgserskap

Utdanningsprogram
Alle utdanningsprogram

Fellesfag
Samfunnsfag, Historie, Norsk, Religion og etikk

Valgfritt programfag
Historie og filosofi, Rettslære, Sosiologi og sosialantropologi, Kommunikasjon og kultur, Politikk og menneskerettigheter, Psykologi, Medie og informasjonskunnskap.

Arrangert av

Rogaland fylkeskommune

Produsert av

Nasjonalmuseet

Utøvere

Andre medvirkende

To formidlere.

Gruppenavn

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig
Produsent/fagansvarlig

Anne Kristin Høiland, tlf: +47 48 00 88 38, e-post: anne.kristin.hoiland@rogfk.no

Kontaktperson utøver

Camilla Løken Hill, tlf: +47 99 69 90 63, e-post: camilla.loken@gmail.com

Veslemøy Flotve, tlf: +47 45 41 62 13, e-post: veslemoyflotve@gmail.com