NASI PADANG: ET VIRALT EVENTYR

arrow_back Produksjoner

Hva gjør sosiale medier med oss som mennesker, kollektivt og individuelt? Elevene får se baksider og forsider ved sosiale medier iført en humoristisk tvist. Basert på den virale hendelsen som elevene vil få se i dokumentaren Nasi Padang - Et Viralt Eventyr, vil vi diskutere kulturutveksling og globalisering, i tillegg til å vise hvordan vi har samlet statistiske data for senere å kunne bruke dette kommersielt. Hva er farene, og hva er gevinstene med sosiale medier?

Filmskaper Audun Amundsen og Lyddesigner Audun Kvitland Røstad viser filmen Nasi Padang - Et Viralt Eventyr som portretterer verdens største muslimske nasjon fra en vinkel du aldri har sett før. Vi følger Audun Kvitland som får snudd livet på hodet etter å ha laget en sang om sin kjærlighet til en Indonesisk matrett. Sangen går viralt i Indonesia og rare og morsomme hendelser utvikler seg. 

Filmen gir et sjeldent innblikk i de enorme kreftene som settes i sving når noe går viralt. Audun og Audun vil sette fenomenet med sosiale medier i perspektiv sett i lys av filmen. De vil diskutere med elevene hva dette kan bety for dem i deres hverdag med Tik Tok, Snapchat og andre kanaler. Elevene vil blant annet få se et eksempel der alt ikke gikk så entydig bra som i dokumentaren. De forteller en nokså glemt historie der Kvitland laget en reklamefilm med sang for Norveiga ost! Denne ble en landeplage, og Kvitland mottok hatmeldinger og til og med dødstrusler!

 

 


Nyttig informasjon

keyboard_arrow_down

Varighet

1 timer og 30 minutter

Behov for bærehjelp eller annen lokal hjelp

Nei

Sted

Se kalender

Maks publikumsantall

400

Oppriggingstid

20 minutter

Nedriggingstid

10 minutter

Arena/rom

Klasserom, Gymsal, Auditorium, Aula, Annet eller lignende

Antall utøvere

2

Trenger scene

Nei

Trenger blending

Ja

Trenger el-uttak

Ja

Ønsker til lokal arena

Prosjektor/TV/Smartboard med god lyd. Og at elevene sitter slik at de kan se hele skjermen.

Et overordnet mål med opplegget er å skape mer bevissthet rundt sosiale medier og nettvett. Historien gir et unikt innblikk i et fenomen som det er vanskelig for andre voksne å levendegjøre. Og med på kjøpet får man også økt kulturforståelse, og et gledelig innblikk i hvordan musikk, mat og kultur kan forene folk på tvers av landegrenser.

Opplegget vil bestå av 40 min film, og omtrent 50 min samtale og møte med kunstnerene. 

Opplegget er relativt enkelt og kostnadseffektivt fordi det krever få ressurser av skolene (kun prosjektor, lyd-muligheter), i tillegg til at det er veldig fleksibelt i forhold til antall elever. 

 

Læreplanrelevans.

Denne produksjonen kan bl. a relateres til:

Overordnet del:
Identitet og kulturelt mangfold
Skaperglede, engasjement og utforskertrang

Felles programfag i utdanningsprogrammene
Medier og kommunikasjon
Musikk, dans og drama
Kunst, design og arkitektur
Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
Salg, service og reiseliv
Restaurant og matfag
Studiespesialisering

Valgfrie programfag:
Kommunikasjon og kultur
Sosiologi og sosialantropologi
Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Utøvere og produsenter

keyboard_arrow_down

Arrangert av

Rogaland fylkeskommune

Produsert av

Utøvere

Audun Amundsen

Audun Kvitland Røstad

Andre medvirkende

Gruppenavn

Amundsen & Røstad

Idé/opplegg

Om kunstner / utøver / gruppe

Kontakt

keyboard_arrow_down

Kontaktperson i Den kulturelle skolesekken

Ansvarlig planlegger/turnéansvarlig

Anne Kristin Høiland, tlf: +47 480 08 838, e-post: anne.kristin.hoiland@rogfk.no

Vibeke Rullestad, tlf: +47 481 46 343, e-post: vibeke.rullestad@rogfk.no

Produsent/fagansvarlig

Vibeke Rullestad, tlf: +47 481 46 343, e-post: vibeke.rullestad@rogfk.no

Kontaktperson utøver

Audun Amundsen, tlf: +47 920 55 808, e-post: audun@gonzodocs.com