Samtale om DKS i lærerutdanningen på HiØ, fra venstre rektor Linda Hallmann, Anne-Lene Glomsrød, Gunhild Brænne Bjørnstad, Magne Skibsted Jensen, Johannes Hafnor, Sverre Magnus Heidenberg og Kathrine Tallis.

Feirer ti års samarbeid med HiØ

For tiende år på rad samarbeider Den kulturelle skolesekken Østfold med lærerutdanninga på Høgskolen i Østfold.
– Dette er veldig viktig for å øke kvaliteten på kunstopplevelsen til elevene i skolen, sier Johannes Hafnor. Han har for tiden permisjon fra jobben som leder for DKS Østfold for å være stipendiat ved UiA hvor han forsker på DKS og lærerutdanning. Han jobber tett med Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad ved HIØ.

Foredrag for studentene

Denne uka gjestet Johannes Høgskolen i Østfold og lærerstudentene i faget “Tverrsektorielt samarbeid i skolen – entreprenørskap, kultur og skapende prosesser”. Det er viktig å fortelle om Den kulturelle skolesekken som statlig ordning, men også å snakke om hvordan lærerne ute på skolene kan gi elevene ekstra verdi i kunstopplevelsene når læreren er forberedt og kan gi dem en kontekst.

Læreren som brobygger

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring, men hvordan kan læreren bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære? Det er det HiØ og Dks Østfold forsøker å finne ut av sammen.

Læreren er en viktig rollemodell for elevene i møte med kunst og kultur. Gjennom å informere og forberede elevene på hva de skal oppleve, er læreren med på å legge det til rette for gode kunst- og kulturopplevelser.

-Gjennom de ti siste årene har vi sammen med HiØ testet ut forskjellige modeller og lærerstudentene har møtt forskjellige kunstnere, sier Johannes. Han har også bidratt med en pensumtekst om DKS som studentene leser hvert år.

-Lærerstudentene i Østfold må som en del av utdanningen forberede elevene sine på besøk fra DKS Østfold som en del av praksisen.

Praktisk i skolehverdagen

Vi mener lærerne er en veldig viktig ressurs for at elevene skal få en god kunstopplevelse, og tror det er mange ting de kan bidra med i skolehverdagen:

  • Forbered klassen på hvem som skal komme.
  • Bruk bakgrunnsmaterialet som er tilgjengelig fra Den kulturelle skolesekken under hver produksjon.
  • Sammen med kulturkontakten på skolen har læreren ansvar for å bidra med den praktiske tilretteleggingen.
  • Mange av arrangementene foregår klassevis. Da er det læreren og ikke kulturkontaktens ansvar å følge opp.

Vi anbefaler å ha en samtale med elevene etter DKS-besøket. Slike samtaler er med på å utvikle barnas språklige bilder, og er en fin anledning til å øve seg på å sette ord på det de har opplevd.

Legg til rette for individuelle tolkninger, og få frem at det er helt greit at man har forskjellige oppfattelser av hva kunsten handler, og om og hva som fungerer godt og mindre godt. Få gjerne frem at det ikke er rette eller gale svar. Det dreier seg om å stimulere til å tenke selvstendig og å lære seg å sette ord på det man har opplevd.

Om lærerne oppmuntrer elevene til å stille spørsmål, til å undre seg, så øves de opp i kritisk og kreativ tenkning. Rollen som lærere i møte med kunst og kultur er å åpne samtalerommene der elevenes refleksjonsevne stimuleres.

-Dette samarbeidet er viktig for oss, og vi håper å fortsette det gode samarbeidet med HiØ, avslutter Johannes.

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Ressursside for lærere