9A på Vardal ungdomsskole

–  Føler at de er del av noe større

9A på Vardal ungdomsskole har vært Innlandets juryklasse til Uprisen i år. Lærer, Camilla Fremstad, sier at flere elever som før ikke likte å lese bøker, nå spør om å få flere.

– Elever som aldri leser noe hjemme har nå lest masse. Og de er veldig stolte av det. Jeg har hatt foreldre på utviklingssamtaler som sitter med tårer i øynene, forteller lærer for 9A på Vardal ungdomsskole, Camilla Fremstad.

– De føler at de er en del av noe «større» enn bare seg selv, ved at deres meninger vil kunne påvirke både forlag og forfattere.

Hvorfor ville dere være juryklasse?

– Dette er jo en fantastisk mulighet for elevene å være med på. Vi har mange elever som knapt leser hvis vi ikke jobber med lesing på skolen. For meg er lesing en av de viktigste elementene i en skolehverdag som stadig skal gape over mer og mer.

– Med mange år i skolen ser jeg nå at elevene gjerne har lite erfaringer med lesing hjemmefra. Derfor er det svært viktig for meg som norsklærer å sette lesing i fokus. Målet med å stille som juryklasse er jo å spre leseglede i klasserommet, og det ser jeg at vi på mange måter har nådd. Flere elever har nå lest ut alle fem bøkene og faktisk bedt om å få en ny bok. Jeg tror dette har vært et leseprosjekt som mange kommer til å huske veldig godt også etter ungdomsskolen er ferdig.

9A på Vardal ungdomsskole og lærer Camilla Fremstad følger avstemningen av hvilke av de fem nominerte bøkene klassen foretrekker.

Hvordan er det å være juryklasse i Uprisen?

– Det har vært både spennende og engasjerende. Jeg merker at elevene snakker mye seg imellom om hva de synes om bøkene og hvor mye de har rukket å lese. Det er også en del interne konkurranser mellom elevene. De har fått et oppdrag som mange av dem tar på alvor.

Hva er tilbakemeldingene fra klassen?

– Mange er veldig stolte over hvor mye de faktisk har lest. Alle føler at de er en del av det så lenge alles meninger er med og teller.

Har du sett noen endringer i klassen underveis?

– Absolutt! Flere elever som før ikke likte å lese bøker spør nå om å få flere. De har lagt seg til vanen å lese før leggetid, lese når de sitter ute i sola og slapper av. Dette gjorde de ikke før. Foreldre gir tilbakemelding om at sitt barn har blitt mye mer glad i å lese. Eller: glad i å lese, er mer riktig å si.

Har du noen tips til kommende juryklasse-lærere?

– Det å lage en leseplan er viktig. Det sparer deg for mye tid senere. Jeg lagde også faste grupper, en tidsplan samt et arbeidshefte som fulgte oss gjennom hele prosessen. Det var masse jobb i starten, men da det var gjort, følte jeg at det bare var å «sette seg tilbake» og kose seg med bøkene.

– Det er også et godt tips å la gruppene sitte i et jurymøte etter at de har lest ferdig boka.

– Les også bøkene sammen med elevene. Det betyr mye for dem at du også kan diskutere bøkene med dem.

Kritikerfadder Karen Frøsland Nystøyl setter i gang diskusjoner i klassen.

Kan du fortelle litt mer om lesegruppene og leseplanen?

– Lesegruppene har vært faste gjennom hele opplegget. De har da hatt gruppemøte etter hver bok de har lest, der de har skrevet ned spørsmål til forfatteren, diskuterte boka og ikke minst: Regnet ut gjennomsnittlig terningkast på boka. Dette henges opp ved bildet av forsiden av boka. Da kan vi sammenligne hva de ulike gruppene synes om bøkene gjennom hele prosessen. Moro å se at gruppene kan være veldig uenige om den samme boka. Bokbytter må de avtale seg imellom, og det har gått veldig greit. Da får de press fra medelever på at de må lese ferdig boka. Det er en fin måte å ansvarliggjøre dem på.

­– Det å ha en leseplan var også veldig lurt. Planen har hengt opp i klasserommet, og gjør jobben enklere for læreren. Da har du tenkt ut hvor lang tid du må bruke på hver bok fra dag én. Vi har ikke måttet justere noe på planen. Jeg trodde kanskje det skulle bli litt heftig for mange av dem, det er mange som har lest lite før de kom på ungdomsskolen, men de fleste har faktisk ligget foran skjemaet hele veien.

Uprisen deles ut under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i slutten av mai.

Søk om å bli med på Uprisen neste år. Vi trenger juryklasse og kritikerklasser.

Leave a Reply

Your email address will not be published.