Bilde av gutt

Ønskelista 22/23 åpen for påmelding!

Vi fortsetter ønskelista med ekstratilbud skolene kan melde seg på. I år er ønskelista en blanding av heldigitale tilbud uten formidler og opplegg der formidler kommer til skolen. De heldigitale vil være tilgjengelig i en lengre tidsperiode der skolene selv står fritt til å velge når oppleggene tas i bruk innenfor tidsrammen. Oppleggene med formidler som kommer til skolen har konkrete datoer som er tilgjengelig, skriv gjerne i kommentarfeltet hvilken dato som er ønskelig når dere melder dere på.

For å melde på, klikk på produksjonen du er interessert i og trykk på den blå knappen til høyre med Meld interesse. Påmeldingsfrist 1. september.

Program Ønskelista 2022/23:

Oh Dear sarah 9.trinn-VGS
Besøk på skolen. Dokumentar om Afghanistans første kvinnelige taxisjåfør og hennes kamp for likestilling. Etter innspillingen ble situasjonen i Afghanistan krevende og farlig, og filmskaperne hjalp Sarah og familien med å flykte landet. DKS-tilbudet består av besøk på skolen av en av produsentene. Etter visning av filmen vil produsent koble seg digitalt med Sarah og regissøren for dialog i etterkant. Elevene vil ha mulighet til å snakke direkte med Sarah og høre hennes opplevelser.
Les mer her.

Kunsten å se kunst 8.-10.trinn
Digital produksjon. Her lærer elevene å se og sette pris på kunstverk; slik at de selv senere kan sette pris på detaljene, formene, fargene, sprekkene, ja alt som utgjør et kunstverk – gamle som nye. 
Les mer her.

Mitt valg? 1000 år med dilemmaerMitt valg? 1000 år med dilemmaer 8.-10. trinn
Kjernen i den digitale produksjonen ”Mitt valg? – 1000 år med dilemmaer” er valgene vi tar i livet, hvorfor vi tar dem og hvilke konsekvenser de får. Vi bruker Stiklestads tusenårige historie som inngang til å vise at folk alltid har møtt dilemmaer med mulig store konsekvenser. Målet er å skape samtale og refleksjon rundt følgende: for å forstå andre menneskers valg må du sette deg inn i deres livssituasjon.
Les mer her.

NovellemysterietNovellemysteriet 8.-10.trinn
Den digitale produksjonen Novellemysteriet er et spill som tar utgangspunkt i norsk samtidslitteratur. I spillet skal elevene analysere og nærlese tekstfragmenter fra norske noveller, i et mylder av tekstutdrag er målet til elevene å finne en bestemt novelle. Spillet blander digital teknologi og papirbaserte elementer i en helt ny måte å tenke litteraturformidling på. 
Les mer her.

E-sport, gaming og profflivE-sport, gaming og proffliv 7.-10. trinn
Besøk på skolen. 22 år gamle Mats Jonsbu Sørum lever av å spille Fortnite. Faren Steffen R.M. Sørum ble forfatter mye på grunn av alle dataspillene han spilte som ung, men hvordan skulle han takle at sønnen tilbrakte uendelig mange timer foran skjermen? 
Er E-sport sport? Er det ikke usosialt og usunt å spille så mye? Blir man ikke voldelig av dataspill? Og hva må til for å bli proff? Dette og flere påstander tas opp til diskusjon.

Dette er en samtale om litteratur, dataspill før og nå og hvordan voksne og barn sammen kan finne gode løsninger fremfor å krangle om spilletid.
 Les mer her.

Den magiske hverdagen.Den magiske hverdagen 1.-7.trinn
Besøk på skolen. Dette er en figurteater-workshop. Elevene får et innblikk i fantasiens verden, hvordan objekter enkelt kan begynne «å leve» og hvordan de selv kan lage en fantastisk historie. Elevene får enkle verktøy for å skape små historier utfra enkle virkemidler. 
Les mer her.

Ved spørsmål ta kontakt med Vigdis Blaker, epost: vigdis.blaker@agderfk.no telefon: 944 29 500.