- Stort å være noens første konsert!

Omkranset av et vakkert nordnorsk fjellandskap, som badet i midnattssol, var Ella Marie Hætta Isaksens band ISÁK definitivt på hjemmebane foran et stort og entusiastisk publikum på Riddu Riđđu-festivalen i sommer. Forrige skoleår var hun også på turné i Den kulturelle skolesekken, og roser ordningens betydning for barn og unge.

– Det er så godt å komme hjem! Jeg ser så mange kjente fjes her, jeg blir jo nesten litt rørt. Vi har spilt mye i sør nå, men ingenting slår dette! utbrøt hun til stor jubel fra de mange fremmøtte. Fjorårets Stjernekamp-vinner var i storslag og hadde mildt sagt god kontakt med publikum gjennom hele konserten.

Hennes band har vært et av flere musikalske innslag på den internasjonale urfolksfestivalen i Kåfjord, men det var lett å se at denne opptredenen var et høydepunkt for mange. Og som en av vaktene sa i etterkant: – Hun har vært kjent her i nord lenge før NRK-programmet Stjernekamp, og det er alltid like moro når hun kommer hit på Riddu Riđđu.

Ble inspirert av DKS
Det var blant annet takket være Den kulturelle skolesekken at hun valgte å satse på musikken. Selv har 21-åringen fra Tana bare gode minner fra ordningen som skoleelev selv.

– Jeg husker veldig godt at Ingor Ánte Áilo Gaup reiste rundt med et gigantisk telt som han blåste opp og inviterte publikum inn i. Der fortalte han spennende historier som vi ble fanget inn i. Jeg kan også huske konserter med artister som Elin Kåven og joikekurs med fantastiske Sara Marielle Gaup Beaska. På ungdomsskolen fikk vi også konsert med Kråkesølv, og det var en stor dag for meg. Da jeg begynte på videregående skole i Alta var det litt mindre DKS, men jeg husker veldig godt en konsert med Elle Márjá Eira, som rørte meg til tårer og inspirerte meg til å satse på en karriere innen musikk, sier hun.

Senere begynte hun altså å turnere i samme ordning selv, og peker på at det er viktig at de unge blir eksponert for kunst og kultur.

– Jeg har jo mange minner fra DKS som elev selv, og de minnene og opplevelsene har gjort et sterkt inntrykk på meg. Det er jo de første konsertopplevelsene jeg har. Hadde det ikke vært for DKS, så hadde vi vært eksponert for minimalt med kunstoppsetninger, da jeg jo har vokst opp i en liten kommune sett i folketall. Jeg tror det er viktig for barn og unge å se mye kunst, musikk og teater fordi det er så mye kunnskap i det, i tillegg til dyrebare minner, sier hun.

Isaksen på Riddu Riđđu i sommer. Foto Knut Særhusbakken

Moro å overraske
Hun har, sammen med guttene i bandet, trivdes godt med å opptre i Nord-Norge for DKS. Overraskelsesmomentet er den erfaringen hun synes var aller morsomst.

– Det fineste med det hele var å overraske elever med noe de ikke visste selv de likte. Forhåpentligvis har vi inspirert noen på en eller annen måte. I tillegg har vi jo møtt publikum vi ellers ikke hadde møtt, samt spilt for unge i ulike aldre. Det er stort å få være noens første konsert, sier hun.

Selv om opplevelsen stort sett har vært positiv, ga det også enkelte utfordringer underveis.

– Det at man spiller skolekonserter foran et publikum som ikke er til stede frivillig, gjør jo at det varierer veldig fra konsert til konsert hvor interesserte elevene virker. Noen steder merker man rett og slett at lærerne på forhånd burde ha tatt et lynkurs i hvordan man skal oppføre seg på konsert, sier hun, men påpeker at dette også er det eneste negative som kan forekomme ved å turnere rundt på skoler, slik hun selv har opplevd det.

Må spres rundt i landet
Avslutningsvis er hun opptatt av at samisk kunst og kultur skal formidles til så mange som mulig i DKS-ordningen.

– Jeg håper at det blir sendt samiske kunstoppsetninger også utenfor samiske områder. Jeg tror kunst er en god måte å belyse og utdanne seg på. Kanskje man kan bestille et verk som er tilpasset nettopp det? avslutter hun.

At hun selv er med på å løfte frem samisk kultur er det i alle fall ingen tvil om.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.